برندسازی های اجتماعی به صورت گام به گام


تاریخ ارسال :

۶ آبان ۱۳۹۸

برندسازی های اجتماعی به صورت گام به گام

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی



بررسی 6 مرحله برندسازی دیجیتال در 6 مرحله

فعالیت در دنیای کسب و کار بدون داشتن برندی قدرتمند امکان پذیر نیست. امروزه شرکت های مختلف در قالب برندهای جذاب اقدام به تعامل با مشتریان می کنند. دلیل این امر امکان بیان نکات جذاب به صورت تاثیرگذار از طریق ایجاد برند است. همین امر فعالیت برندسازی را در کانون توجه شرکت ها قرار داده است. نخستین گام در راستای برندسازی موفق طراحی یک استراتژی منسجم است. فعالیت بدون برنامه در دنیای کسب و کار هیچ سرانجام مشخصی در پی ندارد. به همین دلیل طراحی برنامه پیش درآمد شروع فرآیند برندسازی است. وقتی از برنامه ریزی و طراحی استراتژی صحبت می کنیم، نخستین المان مهم تعیین اهداف خواهد بود. برندهای بزرگ و موفق اهداف دقیق و واضحی دارند. این امر به آنها در راستای ایجاد کمپین های تاثیرگذار و تولید محتوای مفید کمک می کند. در مقابل، برندهای مواجه شده با چالش در حوزه برندسازی همیشه در تعریف دقیق اهداف شان مشکل دارند. این امر در ادامه موجب بی برنامگی و افزایش نیاز به فعالیت مداوم اعضای چنین برندهایی می شود. نکته جالب اینکه بدون برنامه دقیق علی رغم فعالیت بیشتر نتیجه دریافتی بسیار کمتر از حد انتظار خواهد بود.

مفهوم برندسازی فقط به دوران مدرن اختصاص ندارد. از همان ابتدای شروع جریان کسب و کار اهمیت افزایش اعتبار شرکت مدنظر قرار داشت. امروزه با توسعه فناوری های نوین اهمیت برندسازی دوچندان شده است. یکی از چالش ها و در عین حال مزیت های فعالیت در دنیای مدرن امکان استفاده از فناوری های دیجیتال است. در این میان مهم ترین ابزار در دسترس شبکه های اجتماعی است. امروزه اغلب مردم دنیا در شبکه های اجتماعی حضور دارند. این پلتفرم ها با هدف ایجاد روابط نزدیک میان مردم سراسر دنیا ایجاد شده اند. حضور گسترده مردم در شبکه های اجتماعی برندها را نیز به فکر فعالیت و جلب نظر کاربران انداخته است. به این ترتیب برندسازی های اجتماعی بدل به ترندی حیاتی شده است. با نگاهی هرچند سطحی به نحوه فعالیت برندهای بزرگ امکان فهم اهمیت این نکته وجود دارد.

برندسازی در شبکه های اجتماعی

براساس آمارهای ما در موسسه eSparkbiz Technologies اغلب مردم پیش از اعتماد به یک برند آن را در گوگل جست وجو می کنند. این امر در مورد خرید محصولات مختلف نیز به همین ترتیب است بنابراین دنیای آنلاین اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کار برندها دارد. نکته جالب اینکه اغلب مشتریان در سطح جهانی پیش از خرید محصول نگاهی به اکانت رسمی برند موردنظر در شبکه های اجتماعی نیز می اندازند. با این حساب فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی برای توسعه برند امری ضروری محسوب می شود.

مطلب مرتبط: تکنیک های برندسازی در شبکه های اجتماعی

امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی فقط برای فروش بیشتر محصولات نیست. برندهای بزرگ از این فرصت برای تعامل هرچه بیشتر با مخاطب هدف شان استفاده می کنند. بنابراین ما نیز باید چنین استراتژی ای در پیش بگیریم. نکته مهم در اینجا اهمیت تعیین اهداف مشخص است. بدون اهداف دقیق و واضح امکان تولید محتوای جذاب به منظور جلب نظر مخاطب وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه تولید محتوای بازاریابی فعالیت دارید، باید محتوای برندتان در راستای معرفی حوزه بازاریابی و تولید محتوا به کاربران باشد. به این ترتیب توجه هرچه بیشتری به کسب و کار برندتان جلب خواهد شد. در ادامه به بررسی برخی از گام های مهم در راستای ایجاد برند در شبکه های اجتماعی اشاره خواهیم کرد.

گام نخست: تعریف مخاطب هدف

در دنیای کسب و کار ما با برندها و کارآفرینان مستقل مواجه هستیم. هر دو گروه فوق باید فعالیت مناسبی در راستای جلب نظر مخاطب هدف داشته باشند. این امر مستلزم تعریف دقیق مخاطب هدف است. بدون شک امکان فعالیت برای جلب نظر تمام کاربران در شبکه های اجتماعی وجود ندارد. به علاوه، چنین الگویی در عمل کارایی مناسبی نیز نخواهد داشت. تعیین مخاطب هدف به ساماندهی بهینه محتوای برندمان کمک می کند. این امر به طور خودکار موجب کاهش هزینه های بازاریابی و برندسازی نیز می شود. بنابراین ما با هزینه کمتر سطح تاثیرگذاری بیشتری خواهیم داشت.

هر برندی در یک حوزه تخصصی فعالیت دارد، بنابراین برای شناخت مخاطب هدف باید کاربران علاقه مند به آن حوزه را مدنظر داشت. ساده ترین اقدام در اینجا بررسی نحوه عملکرد رقباست. به این ترتیب ما به سادگی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف علاقه مند به برندمان را خواهیم داشت. تلاش برای یافتن مخاطب هدف از طریق طبقه بندی آنها در قالب گروه های مختلف کار ما را ساده تر خواهد کرد. به عنوان مثال، مخاطب هدف تان را در قالب گروه های سنی، جنسیتی، سطح اجتماعی، میزان درآمد و علاقه به خرید دسته بندی کنید. بدون شک این فرآیند بسیار طولانی و خسته کننده خواهد بود. در این میان دو راه پیش روی شما قرار دارد. راهکار نخست شامل همکاری با آژانس های بازاریابی و برندسازی است. اگر میزان بودجه تان محدود است، راهکار دوم من استفاده از نرم افزارهای دارای هوش مصنوعی برای شناسایی مخاطب هدف است. به این ترتیب امکان یافتن هرچه ساده تر مخاطب هدف برندمان فراهم می شود.

گام دوم: انتخاب پلتفرم مناسب

پس از شناسایی مخاطب هدف نوبت به انتخاب پلتفرم مناسب می رسد. این امر بسته به نوع کسب و کار و مخاطب هدف برندمان متفاوت خواهد بود بنابراین یک فرمول کلی برای تمام برندها وجود ندارد. اگرچه امروزه اغلب برندها در چند شبکه اجتماعی به صورت همزمان حضور دارند، اما شروع کار یک برند باید با توجه بیشتر به یک پلتفرم خاص باشد. به این ترتیب در ادامه راه امکان توجه بیشتر به سایر پلتفرم ها فراهم خواهد شد. بدون تردید سرمایه گذاری فقط بر روی یک شبکه اجتماعی دشواری های زیادی دارد. بنابراین در تحلیل نهایی من حد وسط میان فعالیت در یک پلتفرم و تلاش برای حضور در تمام آنها را انتخاب می کنم. ماموریت ما در این بخش انتخاب 2 یا 3 پلتفرم برتر برای شروع فعالیت برندمان است.

مطلب مرتبط: چگونه شبکه های اجتماعی به رشد برند شما کمک می کنند / تأثیر شبکه های اجتماعی در حوزه برندسازی

فرآیند انتخاب پلتفرم مناسب برای فعالیت برندمان شامل دو مرحله است. نخست بررسی شرایط برندمان به منظور یافتن انطباق آن با شبکه های اجتماعی موجود. به عنوان مثال، برندهای فعال در زمینه تولید محصولات امکان فعالیت بهتر در پلتفرم های عکس محور را دارند. در نقطه مقابل، برندهای حوزه خدمات در شبکه های اجتماعی متن محور مانند توییتر فرصت های بیشتری خواهند یافت. پس از این مرحله باید سلیقه مشتریان را مد نظر قرار داد. به هر حال برند ما با هدف فعالیت مناسب به منظور جلب نظر مخاطب هدف در حال فعالیت است. به همین خاطر باید در پلتفرم های مدنظر و مناسب مخاطب هدف فعالیت داشته باشد. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از ما سلب خواهد شد. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه مد و پوشاک فعالیت دارید، باید ابتدا مخاطب هدف تان را شناسایی کنید. به طور معمول مخاطب هدف چنین برندی افراد جوان بین 16 تا 30 سال است. گام بعدی یافتن پلتفرم محبوب این افراد است. موفقیت در این مرحله دریافت بازدید گسترده محتوای مان را تضمین خواهد کرد. اشتباه بسیاری از برندها عدم توجه به سلیقه مخاطب هدف است. به این ترتیب در عمل محتوای آنها بازدید مناسبی دریافت نمی کند.

بسیاری از برندها در زمینه انتخاب پلتفرم مناسب با مشکل مواجه هستند و براساس ترتیبی که تا اینجا مسائل را مورد بررسی قرار داده ایم، چالش بیش از حد در فرآیند انتخاب پلتفرم مناسب بیانگر بروز اشتباه در پیگیری مراحل قبلی است. بنابراین باید دوباره به بررسی مراحل قبلی، به ویژه شناخت مخاطب هدف، پرداخت.

گام سوم: همکاری با افراد اینفلوئنسرها

امروزه تقریبا در تمام حوزه های کاری افرادی تحت عنوان اینفلوئنسر فعالیت دارند. این افراد به طور مشخص در زمینه ارائه پیشنهادهای کاربردی به دیگران در راستای استفاده از محصولات مناسب فعالیت می کنند. نکته مهم برای برندها آمادگی اغلب افراد تاثیرگذار برای همکاری تبلیغاتی با برندهاست. این راهکار در صورت اقدام مناسب تاثیر بسیار عمیقی بر روی توسعه بهینه برندمان خواهد داشت.

نکته مهم در زمینه همکاری با اینفلوئنسرها انتخاب درست است بنابراین فرد موردنظر ما باید هماهنگی کاملی با ماهیت برند و حوزه کسب و کارمان داشته باشد. نخستین اشتباه برندها اقدام به همکاری با افراد تاثیرگذار بدون هرگونه پیوندی با حوزه تخصصی شان است. به این ترتیب همکاری موردنظر در عمل نتیجه ای نخواهد داشت.

یافتن اینفلوئنسر مناسب در حوزه های تخصصی کار دشواری است. متاسفانه بسیاری از اینفلوئنسرهای امروزی به هرگونه پیشنهاد تبلیغاتی پاسخ مثبت می دهند. به این ترتیب تاثیرگذاری آنها بر روی مخاطب کاهش چشمگیری می یابد. هدف اصلی برند ما در اینجا باید یافتن افراد مناسب برای برندش باشد. فقط در این صورت تاثیر همکاری تبلیغاتی به طور عملی بر روی سرنوشت برندمان مشاهده خواهد شد.

نکته مهم درخصوص همکاری با اینفلوئنسرهای برتر در حوزه کسب و کارمان ضرورت ایجاد ارتباط نزدیک است. وقتی ما هزینه مشخصی برای همکاری با این افراد اختصاص می دهیم، باید استفاده حداکثری از آنها داشته باشیم. توصیه من در این بخش تلاش برای تبدیل این افراد به سفیر برندمان است. این امر با ایجاد ارتباط نزدیک با آنها و همکاری تبلیغاتی مداوم تحقق می یابد.

مطلب مرتبط: برندسازی دیجیتالی با جیب خالی

یکی از نکات اساسی در زمینه همکاری تبلیغاتی با افراد تاثیرگذار ضرورت توجه به سلیقه مخاطب هدف است بنابراین اگر ماهیت تبلیغات ما برای آنها آزاردهنده است، باید به سرعت اقدام به بهبود فرآیند تبلیغاتی مان کنیم.

گام چهارم: ضرورت ایجاد جدول انتشار محتوا

اکنون نوبت به تولید و انتشار محتوا در اکانت مان رسیده است. در اینجا رعایت نظم اهمیت بالایی دارد. مخاطب باید به طور مداوم محتوای ما را مشاهده کند. در غیر این صورت به زودی نام ما از ذهنش پاک خواهد شد. بسیاری از برندها به دلیل دغدغه های کاری توجه لازم به این موضوع ندارند. این امر موجب کاهش سطح تعامل چنین برندهایی با مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی می شود.

هدف من در این بخش یافتن راهکاری مناسب برای بارگذاری منظم و مداوم محتوا در شبکه های اجتماعی است. مفهوم طراحی جدول انتشار محتوا یکی از ترندهای کاربردی در این مورد است. وقتی ما جدول انتشار محتوا داشته باشیم، برنامه دقیق و از پیش تعیین شده ای برای انتظار محتوا در دست داریم. این امر به توسعه هرچه بهتر برندمان در قالبی منظم و با برنامه کمک می کند. نکته مهم در اینجا تعیین زمان بارگذاری محتوا همراه با موضوع اصلی محتوای موردنظر است. به این ترتیب تیم بازاریابی و تولید محتوا از قبل نسبت به موضوع اصلی اطلاع خواهد داشت.

امروزه ایجاد هماهنگی در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر برند ما در این حوزه فعالیت مناسبی نداشته باشد، امکان مواجهه با مشکلات فزاینده فراهم خواهد شد. براساس گزارش موسسه بازاریابی محتوایی اکنون 92درصد از برندهای بزرگ و بین المللی از جدول انتشار محتوا استفاده می کنند. این امر به صورت طراحی جدول دستی و استفاده از نرم افزار امکانپذیر است. در نهایت انتخاب ابزار با شما خواهد بود.

گام پنجم: تداوم، کلید موفقیت در برندسازی

فعالیت در شبکه های اجتماعی نیازمند برنامه ریزی بلندمدت است. موفقیت در حوزه برندسازی، به ویژه در دنیای دیجیتال، یک شبه صورت نمی گیرد. به همین خاطر باید سطح تحمل و بردباری مان را افزایش دهیم. تداوم در زمینه برندسازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی کلید موفقیت هر برندی است. بی تردید در این راستا مشکلات بسیار زیادی پیش روی ما قرار خواهد گرفت، اما باید با آنها مقابله کرد.

انتظار مخاطب مدرن از برندها تداوم ارتباط نزدیک است بنابراین ما باید به انتظار مخاطب هدف پاسخ مناسبی دهیم. در غیر این صورت امکان همکاری نزدیک با آنها فراهم نخواهد شد.

مطلب مرتبط: اصول برندسازی دیجیتال برای شرکت های حسابداری

گام ششم: جمع بندی نهایی

امروزه اهمیت فعالیت در شبکه های اجتماعی برای کسب موفقیت در برندسازی بر همگان آشکار است. با این حساب رقبای بسیار زیادی پیش روی هر برند در شبکه های اجتماعی قرار دارد. نکته مهم فعالیت مناسب به منظور جلب نظر مخاطب هدف است. به عبارت دیگر، اکنون میلیون ها برند در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند، اما فقط شمار اندکی از آنها به اهداف شان می رسند بنابراین ما باید با توجه به تکنیک ها و گام های مورد بحث در این مقاله اقدام به ایجاد تفاوت میان برندمان با دیگر رقبا کنیم. در غیر این صورت برند ما نیز در کنار میلیون ها برند عادی در سطح شبکه های اجتماعی قرار خواهد گرفت.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی