شروع کسب و کار و 8 نکته کلیدی


تاریخ ارسال :

۲۴ مهر ۱۳۹۸

شروع کسب و کار و 8 نکته کلیدی

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی



بسیاری از مردم در تلاش برای شروع کسب و کار تازه و مستقل هستند. این امر به خاطر علاقه آنها به دامنه عمل وسیع و بدون محدودیت است. در حوزه فعالیت سازمانی همیشه موانع مشخصی پیش روی کارمندان قرار دارد. چالش های همکاری با یک رئیس یا مدیر نامناسب نیز بر هیچ کس پوشیده نیست. بی تردید راه اندازی یک کسب و کار تازه مزیت های بسیار زیادی دارد، اما در عین حال دشواری های زیادی در پی آن پدید خواهد آمد. خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیار متنوعی برای غلبه بر دشواری های این عرصه وجود دارد. این حوزه شامل تکنیک های حوزه مالیات، استخدام کارمند و فعالیت بازاریابی تبلیغاتی است.

یکی از مزیت های اصلی کارآفرینان نسل جوان در مقایسه با نسل قبلی دسترسی به منابع اطلاعاتی وسیع است. پیش از ظهور اینترنت هیچ کس تصور گسترش ابزارهای ارتباطی و توزیع اطلاعات به این شیوه را نداشت. پدرو داوید اسپینوزا، کارشناس حوزه فناوری دیجیتال، شکل گیری دنیای کسب و کار مدرن بدون توجه به ابزارهای دیجیتال را غیرممکن می داند.

شروع کسب و کار

با توجه به آنچه تا اینجا گفته شد، هدف این مقاله روشن به نظر می رسد. تلاش اصلی ما شناسایی و توضیح راهکارهای مناسب برای شروع موفقیت آمیز کسب و کار تازه خواهد بود. به این ترتیب چالش های راه اندازی کسب و کار تازه برای ما کاهش خواهد یافت.

1. اهمیت ایده منحصر به فرد

بدون تردید امروزه برندهای زیادی در حوزه کسب و کار مشغول به فعالیت هستند. هر یک از این برندها در حوزه مشخصی تخصص دارند. این امر ویژگی اصلی دنیای کسب و کار مدرن است. اگر نگاهی کوتاه به برندهای بزرگ در عرصه جهانی بیندازیم، یکی از ویژگی های مشترک آنها داشتن ایده جذاب و منحصر به فرد است. امروزه برندهای بسیار زیادی در رقابت با هم مشغول به فعالیت هستند، با این حال تفاوت میان ایده های کاری شان چندان محسوس نیست. به همین خاطر مشتریان در عمل توان ایجاد تمییز دادن میان برندهای مختلف را ندارند. کلید موفقیت برندهایی نظیر نایک یا اپل در دنیای کسب و کار ساماندهی ایده هایی جذاب و متفاوت از دیگران است. به این ترتیب مخاطب به سادگی امکان ایجاد تمایز میان این ایده ها و سایر برندهای عمیقا مشابه یکدیگر را خواهد داشت.

مطلب مرتبط: چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم

شاید یکی از پرسش های اصلی هر کارآفرینی به هنگام تلاش برای فعالیت متفاوت از دیگران بررسی امکان دستیابی به چنین موقعیتی باشد. به طور معمول پرسش آنها در قالب امکان نوآوری بیشتر در حوزه کسب و کار است. بی تردید نگاهی به حوزه کنونی کسب و کار ما را حیرت زده خواهد کرد. گویی اکنون فناوری و کسب و کار به نقطه اوج شان رسیده اند. از نظر من نکته مهم در این میان توجه به ماهیت رو به پیشرفت عرصه فناوری و کسب و کار است، بنابراین با تلاش برای شناخت نیاز و سلیقه مخاطب همچنان امکان نوآوری فراهم خواهد بود. در صورت موفقیت در اعمال این تکنیک به طور خودکار تفاوت معناداری میان برند ما و دیگر رقبا ایجاد خواهد شد.

یکی از نکات مهم در زمینه موفقیت در توسعه کسب و کار تازه مربوط به شناخت درست از مخاطب هدف است. هر برندی نوع خاصی از مخاطب هدف را مدنظر دارد. اشتباه رایج برندهای تازه تاسیس تلاش برای تاثیرگذاری بر روی تمام مشتریان حاضر در یک بازار کسب و کار است. به این ترتیب در عمل تمام بودجه و هزینه های آنها بدون دریافت نتیجه مشخص هدر خواهد رفت. مزیت اصلی تمرکز بر روی مخاطب هدف امکان ارزیابی موفقیت فعالیت های برندمان براساس میزان جلب نظر مخاطب هدف است. به علاوه، این حوزه به صورت خودکار فعالیت برند ما را جهت دهی و دارای نظم مشخصی خواهد کرد.

بی شک ایده کاری مدنظر ما به طور همزمان در ذهن بسیاری از افراد دیگر نیز شکل می گیرد، با این حساب عجله در زمینه ثبت ایده کاری مان کاملا به جا خواهد بود. در غیر این صورت برندمان با دشواری های زیادی مواجه می شود. امروزه نقض قانون کپی رایت یکی از دغدغه های اصلی برندها محسوب می شود. خوشبختانه نهادهای بین المللی و ملی برخوردهای بسیار قاطعی با متخلفان این حوزه دارند. به این ترتیب با ثبت ایده کاری مان به طور خودکار از آن حفاظت به عمل می آید.

2. انتخاب هوشمندانه محل شرکت

راه اندازی یک کسب و کار در اغلب موارد نیازمند دفتر یا فروشگاه مرکزی است. این امر حتی در مورد برندهای خرده فروشی آنلاین نیز صدق می کند. به هر حال ما باید حوزه مشخصی برای فعالیت داشته باشیم. فعالیت ما در جایی تحت عنوان دفتر رسمی توسعه خواهد یافت. انتخاب محل یا مقر کسب و کار یکی از گام های اساسی در زمینه تقویت فعالیت برندمان است. امروزه در مناطق مختلف وضعیت مالیات و خدمات دولتی به شرکت های تازه تاسیس متفاوت است. به همین خاطر توجه به موقعیت های مختلف در زمینه انتخاب محل فعالیت برندمان ضروری خواهد بود. با مقایسه شرایط در نقاط مختلف امکان تصمیم گیری مناسب در این زمینه فراهم خواهد شد. بدون تردید چنین تصمیم گیری با بودجه فعلی ما پیوند انکارناپذیری خواهد داشت، بنابراین در انتخاب موقعیت فیزیکی برندتان به نکات مذکور توجه داشته باشید.

مطلب مرتبط: کسب و کار خودتون را چطوری به سادگی راه اندازی و سودده کنید

بی تردید راه اندازی کسب و کار تازه نیازمند اطلا ع رسانی در مورد شروع به کارمان است. مشتریان باید از حضور برندمان در عرصه کسب و کار اطلاع کافی داشته باشند. در غیر این صورت امکان جلب توجه و فروش محصول به آنها وجود نخواهد داشت. اشتباه بسیاری از برندهای تازه تاسیس تمرکز صرف بر روی تولید محصولات هرچه بهتر است. این امر بدون توجه کافی به اطلاع رسانی شکست خواهد خورد. وقتی از اطلاع رسانی مناسب صحبت می کنیم، بازاریابی و تبلیغات مدنظرمان خواهد بود. به این ترتیب برنامه برند ما باید طراحی کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی برای توسعه نامش در میان مشتریان هدف باشد.

توصیه من در این بخش ارائه کوپن های تخفیف گسترده به مشتریان هدف در ماه های ابتدایی فعالیت برندمان است. هیچ چیز به اندازه تخفیف مناسب موجب علاقه مشتریان به خرید از برندهای متفاوت نمی شود. پس از این مرحله ما باید با تاثیرگذاری از طریق کیف و قیمت محصول از یکسو و خدمات پس از فروش رضایت مشتریان را جلب کنیم. به این ترتیب وضعیت برندمان همراه با پایداری مطلوبی خواهد شد.

3. ضرورت استخدام مناسب کارمندان

چالش اصلی اغلب کارآفرینان در ساماندهی کسب و کار تازه شان مربوط به استخدام کارمند است. بی شک هر شرکتی برای فعالیت و حضور موفق در حوزه کسب و کار نیازمند کارمندان ماهر است. به همین خاطر وضع فرآیندهای مناسب و هماهنگ برای ارزیابی وضعیت متقاضیان فعالیت در شرکت مان و انتخاب بهترین گزینه ضروری خواهد بود. در بسیاری از مواقع اعضای خانواده کارآفرینان پس از تاسیس شرکت تازه از سوی وی اقدام به حضور، هرچند اجباری، در شرکت به عنوان کارمند می کنند. توصیه من در این بخش تلاش برای ایجاد تمایز میان روابط خانوادگی و مسائل کاری است. بی تردید فعالیت اعضای خانواده در کنار ما به عنوان کارمند مزیت صمیمیت و ایجاد جوی مطلوب در محیط کاری را دارد، با این حال بدون مهارت و تخصص لازم چنین کاری مانند خودکشی برندمان خواهد بود.

فرآیند استخدام نیروی کار باید به طور عمیق با نیاز برندمان هماهنگ باشد. در غیر این صورت ما کارمند بیش از حد یا کمتر از حد نیاز استخدام خواهیم کرد. در هر دو حالت وضعیت برند ما دشوار و بغرنج می شود.

4. خرج هوشمندانه بودجه شرکت

ماه های نخست شروع به فعالیت در کسب و کار تازه همیشه دشوار است. این امر علاوه بر مسائل روحی ناشی از حضور در محیطی تازه، بعد مالی نیز دارد. کمتر برندی با شروع به فعالیت دارای بودجه مناسب خواهد بود. به همین خاطر تنگناهای مالی همیشه شرکت های تازه کار را اذیت می کند. توصیه من در این بخش تلاش برای به روز رسانی مداوم بخش حسابرسی برندمان است. این امر تصویر جامعی در مورد وضعیت برندمان ترسیم می کند. به این ترتیب تصمیم گیری های بعدی ما با توجه به توانمندی مالی برندمان اتخاذ خواهد شد.

بی تردید مواجهه با شکست مالی در حوزه کسب و کار امری طبیعی است. تلاش ما باید در راستای به حداقل رساندن این اتفاق باشد. نکته مهم پذیرش احتمال وقوع شکست مالی و آمادگی برای آن است. به این ترتیب دیگر با وقوع شکست دچار سردرگمی و اظطراب نخواهیم شد. در حوزه مالیات نیز ما باید تمرکز بالایی بر روی کارمان داشته باشیم. در غیر این صورت با بدهی های مالیاتی فراوان در سال های نخست فعالیت برندمان مواجه خواهیم شد.

5. شغل اصلی تان را رها نکنید

بسیاری از افراد در پی تصمیم گیری برای تاسیس کسب و کار مستقل شان دیگر به شغل فعلی خود توجهی نشان نمی دهند. اغلب کارآفرینان در چنین وضعیتی با شادی و شعف بسیار از شغل فعلی شان استعفا می دهند. توصیه اساسی من در این بخش حفظ موقعیت فعلی شغلی و حتی تلاش برای ارتقای آن است. این امر موجب تامین بخشی از نیازهای مالی ما از طریق کار ثابت مان می شود. به این ترتیب بحران های مالی راحت تر قابل تحمل خواهد بود. ایراد اصلی اغلب کارآفرینان ترک شغل فعلی بدون توجه به الزامات این عرصه است. به این ترتیب در نهایت بدون هیچ گونه منبع مالی مناسب فقط به کار تازه شان امید خواهند بست.

مطلب مرتبط: شروع کسب و کار موفق با 10 فرمان برتر

بدون شک تمرکز بر روی کار قبلی مان برای پرداخت حقوق کارمندان شرکت تازه مناسب نخواهد بود. مزیت حفظ شغل قبلی فقط در کمک به تحمل مشکلات مالی از سوی خودمان است. من به همین خاطر تاکید فراوانی بر این امر دارم.

شروع کسب و کار

6. بازاریابی یعنی همه چیز

وقتی از تاسیس کسب و کار تازه صحبت می کنیم، نباید از بازاریابی غافل شد. حوزه بازاریابی همیشه تاثیر انکارناپذیری بر روی موفقیت هرچه بیشتر برندها دارد. خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای موفقیت در عرصه بازاریابی کسب و کار پیش روی ما قرار دارد. جالب اینکه بسیاری از این راهکارها نیازمند صرف بودجه کلان نیز نیست. بنابراین ما هیچ بهانه ای برای عدم فعالیت مطلوب در حوزه بازاریابی نخواهیم داشت.

وقتی ما کسب و کار خردی را بنا می نهیم، بازاریابی در مقیاس محلی باید در اولویت مان باشد. در غیر این صورت دچار دشواری های زیادی خواهیم شد. یک برند با سطح فعالیت محلی در عمل نیازی به بازاریابی با مقیاس جهانی ندارد. به همین خاطر بی جهت بودجه برندتان را هدر ندهید. در عوض توصیه من تلاش برای پس انداز بخشی از درآمد برندمان به منظور استفاده در ماه ها یا سال های آتی است. به این ترتیب ما فرصت بهره برداری مطلوب از بودجه اضافی مان را خواهیم داشت. برندهای بزرگ همیشه در پی ایجاد صندوق پس انداز برای خود هستند. این صندوق در زمان مواجهه با بحران کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت.

7. اولویت تامین اعتبار برند

امروزه فعالیت در حوزه کسب و کار بدون استفاده از کمک های مالی دیگران بسیار دشوار خواهد بود. بدون شک همیشه استثناهایی در زمینه کسب و کار وجود دارد، با این حال وضعیت رایج راه اندازی کسب و کاری تازه شامل تلاش برای یافتن سرمایه گذار است. به این ترتیب برند ما در ماه های نخست مشکل چندان حادی در زمینه مالی نخواهد داشت. البته این امر به معنای عدم بروز مشکل مالی به طور کلی نیست.

توصیه من در این بخش ایجاد ارتباط و تماس با بنگاه های سرمایه گذاری و نهادهای تامین مالی دولتی است. اگر ایده کاری ما جذاب و تاثیرگذار باشد، به طور معمول جلب رضایت سرمایه گذار برای مشارکت در کسب و کارمان چندان دشوار نخواهد بود. در برخی از موارد حتی سرمایه گذارها اقدام به خرید بخش قابل توجهی از سهام شرکت نیز می کنند. به این ترتیب فرآیند کسب و کار تازه ما با سهولت بسیار بیشتری دنبال خواهد شد.

8. حضور در مراسم های خیریه

بی تردید شروع کسب و کار تازه دشواری های مالی متعددی دارد. برخی از این مشکلات در بخش های قبلی مورد بررسی قرار گرفت. چنین واقعیتی به طور معمول برندها را به سوی پس انداز و صرفه جویی هرچه بیشتر سوق می دهد. نکته مهم در این میان ناپسندی جلوه خسیس از یک برند است. این امر مشتریان را نسبت به ماهیت انسانی و صمیمی برندها مردد خواهد کرد. راهکار موردنظر من در این بخش تلاش برای حضور فعال در مراسم های خیریه پس از دستیابی برندمان به ثبات نسبی مالی است. این امر به خوبی بیانگر ارزش های مرکزی برند ما خواهد بود. به این ترتیب پایبندی به فعالیت مناسب و منطقی در حوزه کسب و کار و اختصاص بخشی از درآمدمان به امور خیریه موجب جلب توجه بیشتر مشتریان در بازارهای مختلف خواهد شد.

مطلب مرتبط: 7 سوالی که قبل از شروع کسب و کار باید از خود بپرسید

شروع کسب و کاری تازه

توصیه های موردبحث در این مقاله کاربردهای زیادی دارد. هدف اصلی از طرح آنها کمک به شما در راستای جهت دهی ابتدایی به برندتان است. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان و کسب درآمد منطقی فراهم خواهد شد. به طور کلی تاکید اصلی در این مقاله بر روی استخدام هوشمندانه کارمندان و مراقبت از وضعیت مالی برند است، بنابراین دست کم این دو نکته باید به صورت ویژه مدنظر ما قرار گیرد. البته اگر شما توانایی پیگیری و تحقق تمام این نکات را داشته باشید، وضعیت برندتان به سرعت بهبود خواهد یافت.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی