فرصت امروز- مترجم: علی آل علی
بررسی 5 تغییر عمده عرصه بازاریابی با ورود هوش مصنوعی
توسعه فناوری هوش مصنوعی تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی روزمره ما گذاشته است. اکنون دیگر نیاز چندانی به بسیاری از ابزارهای قدیمی و پیگیری برخی از فرآیندها به صورت دستی نیست. در حوزه کسب و کار به منظور ارتباط بهتر برندها با مخاطب هدف باید نسبت به کاربردهای هوش مصنوعی توجه داشت. وقتی از بازاریابی صحبت می کنیم، اغلب افراد به کمپین های بزرگ و جذاب فکر می کنند. بدون تردید هدف اصلی هر برند ساماندهی کمپین های جذاب است، با این حال فرآیندهای بسیار زیادی پشت یک الگوی بازاریابی موفق قرار دارد. مدیریت تجربیات قبلی و پژوهش بازاریابی اساسی ترین پشتیبان های هر کمپین موفقی محسوب می شود.
هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی توانایی بالایی برای تغییر شیوه گردآوری و تحلیل داده ها دارد. به عنوان مثال، در زمینه پژوهش بازاریابی امکان کاهش شدید مقدار کارهای تکراری وجود خواهد داشت. یکی از چالش های اصلی هر برندی استفاده مناسب از نیروی کار است. با بهره گیری از مزیت های هوش مصنوعی امکان واگذاری کارهای تکراری به این فناوری و استفاده بهینه از نیروی کار در محیط های کاربردی تر است.
کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی
یکی از نگرانی ها عجیب و غریب در مورد توسعه فناوری هوش مصنوعی مربوط به جایگزینی روبات ها با نیروی کار انسانی است. بر این اساس بسیاری از کارمندان نسبت به توسعه این فناوری احساس خطر می کنند. من در اینجا چنین نگرانی را کاملا بی مورد می دانم. نخست اینکه هوش مصنوعی یک روبات نیست. در اینجا ما با برنامه-ای منسجم در قالب دستگاه های هوشمند مواجه هستیم. بر این اساس نگرانی پیرامون جایگزینی فعالیت انسانی به روبات های هوشمند کاملا بی مورد است. نکته دوم، اهمیت فعالیت نیروی کار انسانی است. هوش مصنوعی هر چقدر هم که پیشرفت کند، باز به فعالین کارشناس های حرفه ای و کارمندان ماهر نیاز خواهد بود.
دنیای پژوهش بازاریابی، برخلاف سایر بخش های کسب و کار، تاثیر به مراتب بیشتری از توسعه فناوری هوش مصنوعی دیده است. براساس نظرخواهی موسسه کوآلتریکس 93 درصد از بازاریاب های آمریکایی توسعه فناوری هوش مصنوعی را فرصتی طلایی برای بازاریابی تاثیرگذارتر قلمداد می کنند. انجمن بازاریابی ایالات متحده در گزارش سالانه خود از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به عنوان تحول اساسی در دهه حاضر نام برده است. دلیل این امر امکان واگذاری کارهای مربوط به جمع آوری و تحلیل داده ها به هوش مصنوعی است. به این ترتیب ما فقط باید از داده های تحلیل شده برای مقاصد اصلی مان استفاده کنیم.
مطلب مرتبط: کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال
عرصه پژوهش در بازاریابی بیش از هر حوزه دیگری مورد بی توجهی قرار می گیرد. مشکل اصلی بسیاری از کمپین ها نیز همین امر است. به این ترتیب بازاریاب ها بدون توجه به ضرورت های پژوهشی اقدام به طراحی و اجرای کمپین ها می کنند. نتیجه این امر ناتوانی در زمینه دستیابی به اهداف موردنظر خواهد بود. در این مقاله هدف اصلی من علاوه بر بررسی تغییرات حوزه بازاریابی و پژوهش آن با توسعه هوش مصنوعی، ارائه برخی از راهکارهای تاثیرگذار نیز هست. در ادامه این موارد را در پنج بخش مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. اهمیت فهم خواست واقعی مشتریان
به طور معمول باید میان آنچه افراد در ظاهر می خواهند و آنچه واقعا نیاز دارند، تفاوت گذاشت. بسیاری از مردم نسبت به خواست واقعی شان با دیگران صادق نیستند. همین امر فعالیت برندها را دشوار خواهد کرد. وقتی ما فرصت فهم سلیقه مشتریان به شیوه مستقیم را نداشته باشیم، باید از شیوه های جایگزین استفاده کرد. درست در چنین شرایطی اهمیت هوش مصنوعی و فرآیند یادگیری ماشینی مشخص می شود. وقتی از فهم خواست واقعی مشتریان به صورت غیرمستقیم حرف می زنیم، باید نحوه فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی را مدنظر داشته باشیم. امروزه تحلیل وضعیت فعالیت افراد در شبکه های اجتماعی به دلیل سختگیری های مربوط به نقض حریم خصوصی افراد با چالش های زیادی مواجه است، بنابراین ما باید مراقب احترام به حریم خصوصی کاربران در فرآیند گردآوری اطلاعات مان باشیم.
توجه به حریم خصوصی کاربران به هنگام گردآوری اطلاعات به شیوه دستی کار دشواری است. خوشبختانه هوش مصنوعی در اینجا نیز به کمک ما خواهد آمد. به این ترتیب با استفاده از هوش مصنوعی نیازی به نگرانی در مورد حریم خصوصی کاربران نخواهد بود. این سیستم ها با فرآیند یادگیری ماشینی مرحله به مرحله اطلاعات کاربردی تری در اختیار ما قرار می دهد.
نحوه ارزیابی اطلاعات پیرامون مشتریان در پلتفرم های دارای هوش مصنوعی براساس بررسی فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. صفحات مورد علاقه کاربران، برترین هشتگ ها و از همه مهم تر اینفلوئنسرهای مورد علاقه شان نقش مهمی در فرآیند جمع آوری داده ها ایفا می کند.
مزیت اصلی سیستم های هوشمند ارزیابی داده ها و تهیه گزارش به زبان ساده برای بازاریاب هاست. البته این امر به معنای عدم نیاز برندها به بازاریاب نیست. وظیفه اصلی بازاریاب ها پس از تهیه گزارش از سوی پلتفرم های دارای هوش مصنوعی شروع می-شود. به این ترتیب بازاریاب موردنظر باید با توجه به اطلاعات موجود اقدام به طراحی کمپینی جذاب و مطابق با سلیقه مشتریان کند.
2. استفاده حداکثری از اطلاعات موجود
استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش های بازاریابی امکان بررسی سریع حجم وسیعی از نظرات کاربران و برجسته سازی نمونه های مهم را فراهم می سازد. پیش از این بررسی نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی امر بسیار دشواری بود. به علاوه، پاسخگویی به هر کدام از آنها نیز نیازمند اختصاصی زمان بالا بود. اکنون به لطف فناوری هوش مصنوعی همه چیز تغییر کرده است. دیگر نیازی به اتلاف وقت مان برای این کارها نیست. هوش مصنوعی به صورت خودکار و با دقت مثال زدنی به کامنت کاربران پاسخ می دهد.
مطلب مرتبط: کاربردهای جذاب هوش مصنوعی در کسب و کار
یکی از چالش های اصلی هر بازاریابی تشخیص کاربران واقعی از روبات های فیک است. این امر در نتیجه پژوهش ها تاثیر مستقیم دارد. تا پیش از این تشخیص روبات های تقلبی از کاربران واقعی بسیار دشوار بود، با این حال امروزه هوش مصنوعی این کار را بسیار راحت کرده است.
برندهای بزرگ همیشه با مشکل جمع آوری داده مواجه نیستند. برندی مانند آئودی به دلیل دامنه گسترده مشتریانش دارای بانک اطلاعاتی وسیعی است. این امر تحیل اطلاعات و استفاده از آنها در فرآیند عملی بازاریابی را دشوار خواهد کرد. توسعه فناوری هوش مصنوعی زمان موردنیاز برای تحلیل و ارزیابی دوباره اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی برندها را بسیار کمتر از گذشته کرده است. به این ترتیب ما در عرض زمانی کوتاه امکان مرور تمام اطلاعات موجود در بانک برندمان را خواهیم داشت. تاثیر این امر به طور ویژه بر روی مدت زمان موردنیاز برای طراحی کمپین های بازاریابی خواهد بود. اگر تا پیش از این بین 4 ماه تا 1 سال برای طراحی کمپین وقت لازم بود، اکنون 1 تا 2 ماه کافی است. این امر کار را برای بازاریاب ها ساده تر می کند، با این حال مسئولیت شان را نیز افزایش می دهد. اکنون هرگونه ایجاد اخلال در فرآیند بازاریابی نیازمند هوشیاری تمام وقت بازاریاب ها خواهد بود. به طور کلی، با کاهش سطح کار دستی بازاریاب ها میزان مسئولیت و نظارت آنها افزایش یافته است.
3. حذف تعصب از نظرات کاربران
در هر پژوهشی تعصب شرکت کنندگان تاثیر منفی بر روی جریان کمپین خواهد داشت. اعتبار هر پژوهشی متکی بر توانایی آن در زمینه کاهش تعصبات شرکت کنندگان است. در این زمینه هوش مصنوعی دو کاربرد اصلی خواهد داشت: نخست، یافتن مفاهیم دارای بار تعصبی در نظرات کاربران و دوم طراحی پژوهش ها به صورت کاربردی در راستای کاهش تاثیرگذاری تعصبات شرکت کنندگان. این امر به طور ویژه براساس فرآیند یادگیری ماشینی صورت می گیرد. این فناوری وظیفه افزایش مداوم کیفیت کاری سیستم هوش مصنوعی را برعهده دارد. پیش از این برنامه نویس ها باید بانک اطلاعاتی وسیعی برای هر نرم افزار تعریف می کردند. اکنون به لطف فناوری یادگیری ماشینی هر پلتفرم هوشمندی امکان یادگیری نکات تازه از دل جست وجوی خودکار اینترنتی را دارد.
تاثیر اصلی هوش مصنوعی در اینجا تحلیل پاسخ های گردآوری شده از شرکت کنندگان و نمایش موارد دارای نقص و تعصب است. به این ترتیب ما فرصت کنار گذاشتن پاسخ های نادرست را خواهیم داشت. بی تردید این امر بر کیفیت کار ما خواهد افزود.
4. اجرای گسترده و دقیق پژوهش های ثانویه
پژوهش های ثانویه مفهوم نسبتا تازه ای در دنیای بازاریابی محسوب می شود. به طور معمول اغلب بازاریاب ها عادت به پژوش ثانویه ندارند. این امر به معنای رعایت اصول اساسی پژوهش در همان نوبت نخست، در حالت ایده آل، است. برندهای حرفه ای همیشه پس از برگزاری نوبت نخست پژوهش اقدام به اجرای یک نمونه ثانویه برای اطمینان از نتایج می کنند. وقتی پای سرمایه گذاری وسیع در میان باشد، هیچ گونه اشتباهی قابل پذیرش نیست. برای همین برندهای بزرگ و حرفه ای همیشه در تلاش برای کسب اطمینان از کیفیت و صحت اطلاعات پژوهش شان هستند.
امروزه با استفاده از هوش مصنوعی فرآیند پژوهش ثانویه در عرضه چند روز انجام می-شود. درست مانند پژوهش اولیه، در اینجا نیز هوش مصنوعی بسیاری از کارهای دستی بازاریاب ها را انجام می دهد. مزیت اصلی هوش مصنوعی در اینجا کاهش هزینه های جاری است. به طور معمول همکاری با آژانس های بازاریابی برای ساماندهی پژوهش ها هزینه بسیار زیادی خواهد داشت. به همین خاطر برخی از برندها در عمل قید آن را می زنند. توصیه من در اینجا تمرکز بر روی الگویی هدفمند، دقیق و در عین حال ارزان تر است. به این ترتیب ما شانس کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهیم داشت. امروزه جلب توجه مخاطب به کمپین های بازاریابی در گرو شناخت درست سلیقه شان است. این امر با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به صورت دقیق، سریع و کم هزینه تر قابل پیگیری خواهد بود.
5. ادامه فرآیند بهبود کیفیت پژوهش ها
کیفیت پژوهش در زمینه بازاریابی اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر سیستم های دارای هوش مصنوعی توجه زیادی به این مقوله دارد. هوش مصنوعی امکان برجسته سازی نقاط ضعف پرسش های پژوهش را دارد. به این ترتیب بازاریاب ها فرصت کافی برای طراحی پرسش تازه یا اصلاح نمونه های قبلی را خواهند داشت. پیش از این فرآیند تحلیل اطلاعات پژوهش ها بسیار زمانبر بود، با این حال اکنون در کمترین زمان ممکن امکان ارزیابی وضعیت پژوهش و کمپین وجود دارد. مزیت اصلی این پیشرفت امکان اصلاح کمپین ها در زمان اجراست. این امر نیازمند دسترسی ما به دامنه وسیعی از اطلاعات است. تا پیش از ظهور هوش مصنوعی چنین امری تقریبا غیرممکن بود، با این حال اکنون به سادگی امکان پیگیری آن وجود دارد.
مطلب مرتبط: هوش مصنوعی و ایجاد تغییر بنیادی در بازاریابی دیجیتال
فناوری هوش مصنوعی تازه کارایی های خود را نشان داده است. بی تردید این فناوری توانایی های بسیار زیادی دارد. در حوزه بازاریابی بیشترین تغییر به لطف هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ایجاد شده است. مهارت بالای این فناوری در زمینه بازخوانی اطلاعات قدیمی و ترکیب آن با داده های تازه تحولات بسیاری را رقم زده است. نکته مهم در اینجا عدم اکتفا به سطح فعلی پیشرفت است. بی تردید در آینده ای نزدیک کاربردهای هوش مصنوعی هرچه بیشتر نمایان می شود. وظیفه اصلی ما در این میان پیگیری تازه ترین دستاوردهای این حوزه و تلاش برای استفاده از آنها به عنوان نخستین برندهاست. استفاده از تکنیک های مورد بحث در این مقاله راه شروعی برای بهبود وضعیت برندتان خواهد بود. بی تردید تمام تکنیک های موجود در این مقاله گنجانده نشده است، بنابراین به جست وجو برای تکنیک های بیشتر ادامه دهید.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی