با مدیریت و کارکنان شرکت خدمات حمایتی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان


تاریخ ارسال :

۲۵ مهر ۱۳۹۵

 با مدیریت و کارکنان شرکت خدمات  حمایتی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

.



  با عنایت به هماهنگی بعمل  آمده ،نشست صمیمی  جناب آقای دکتر شورج، قائم مقام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با مدیریت و کارکنان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان در محل دفتر مدیریت این شرکت برگزاری شد.

ابتدا مهندس ضیائی مدیریت استان ،ضمن تسلیت و تعزیت ایام سوگواری سرور سالار شیهدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)  و همچنینخیر مقدم گوئی به جناب آقای دکتر شورج قائم مقام  مقام شرکت خدمات حمایتی  کشاورزی گفت: که این شرکت ضمن احصاء کلیه عملیات، فعالیت ها و فرآیند های جاری شرکت و  کلیه امور در راستای راهبرد ها و سیاست های اجرایی شرکت اقدام تا ضمن نمایاندن  توانمندی های خود نسبت به ارتقاء و بهبود آن اهتمام گردد. رویکرد و نگرش جدیدی از عملیات وفعالیت ها  رابه عنوان رکن مدیریتی این شرکت بیان نمودند: خودکفایی گندم در برنامه توسعه ششم اشاره داشتند  و در ادامه نقش نهاده های کشاورزی در تولید را بیان نمودند. و ی تصریح کرد: تاکنون  70 درصد  از سهمیه ابلا غی  وبیش از97 هزار تن   کود تدارک شده است و  6-5 ماه مانده به کشت پائیزه هدایت جدی  ورود کود به استان انجام شده است و خاطر نشان کرد: بیش از 90 درصد بحث بازرگانی کود شیمیایی در استان بر عهده این شرکت است و اگر غفلتی صورت بگیرد، تولید را با چا لش مواجه خواهد کرد و در این راستا  به وضعیت کود های امانی در استان اشاره کرد: از فضای انباری  مدیریت  جهاد کشاورزی شهرستانهای  استان  و کارگزاران به نحو شایسته استفاده گردد تا کود در بهترین  وضعیت در شرایط مطلوب ذخیره سازی گردد.و همین امر کمک می کند تا سهمیه کود بیشتری و ارد استان شود به نحوی که برای کشت پائیزه مشکلی در توزیع کود نخواهیم د اشت در ادامه بیان نمود: آرامشی که امروز در  جامعه کشاورزی استان حاکم است به پشتوانه کار و برنامه ریزی است و ما تاکنون برای برطرف کردن نیاز کود استان اهداف  و برنامه های زیادی را اجرا کردیم ، ازجمله :کوتاه کردن پروسه اداری، اطلاع رسانی به موقع ، نشست تخصصی با مدیریت شهرستانها ، استفاده از ظرفیت های فضای انباری کارگزاران و فضای انباری مدیریت  جهاد کشاورزی شهرستانها ( گنبد ، کردکوی  و   فاضل آباد)در ذخیره سازی کود  ، به روز رسانی اطلاعات، ،ایجاد رقابت بین کار گزران،  وافزایش تعداد کارگزاران از 107 نفر به 110 نفر در   سال جاری  و..از جمله اقدامات بوده است .

در عرصه سم  گفت : تدابیر لازم  اندیشیده شوداز ظرفیت های خالی در عرصه فروش سموم در قالب بسته های فروش سموم تکلیفی و غیر تکلیفی  استفاده گردد  تا  برنامه جامع تری د اشته باشیم  و فروش سم  توسعه پیدا کندو ظرفیت های جدید شناسایی و اجرایی گردد.

 درعرصه با شگاه کشاورزان گفت: باشگاه کشاورزان در استان افتتاح و راه اندازی شد و تصریح کرد: امیدواریم باشگاه به جهت استفاده بهینه از عوامل، نهاده‌ها و امکانات موجود به مسیری مناسب هدایت شد و کشاورزان و بهره برداران با عضویت در این باشگاه بتوانند با سامانه۱۵۵۹ ، ضمن عضویت از خدمات  فنی ومشاوره ای رایگان این باشگاه بهره مند شوند تا ما بتوانیم در ارتقاء بهره وری بخش کشاورزی استان سهم چشمگیر داشته باشیم و در حوزه محصولات زراعی و باغی بتوانیم به اهداف خود دست یابیم.

 در ادامه  جناب آقای  دکتر شورج  قائم مقام شرکت نیز در بیان سخنان  و ارائه رهنمود های خود  به مدیریت  و کارکنان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت:ایران نخستین کشور دنیاست که در آن کشاورزی و زراعت آغاز گردیده‌است. تقریباً یک سوم زمین‌های ایران قابلیت کشاورزی را دارند اما به دلیل خاک نامرغوب و نامناسب بودن توزیع آب در بیشتر نواحی، در اکثریت زمین‌های قابل کشت در ایران کشت و زرعی انجام نمی‌شود. فقط ۱۲٪ از وسعت ایران تحت عملیات کشاورزی می‌باشند (شامل باغات، تاکستان‌ها و زمین‌های قابل کشتکاری) اما کمتر از یک سوم از زمین‌های قابل کشت تحت آبیاری بوده و مابقی تحت کشاورزی دیم می‌باشند. شمال و شمال‌غرب ایران دارای خاک حاصلخیز هستند.

دکتر شورج، در خصوص میزان مصرف کودهای شیمیایی در کشورگفت: مصرف کودهای شیمیایی در اراضی کشاورزی کشور نسبت به میانگین جهانی پايين تر مي باشد و تصریح کرد.با بيان اينكه كشاورزي ايران در زمينه تغذيه گياهي وضعيت مناسبي ندارد در این عرصه، ارتباط افزايش ميزان سرطان با مصرف كودهاي شيميايي را غير كارشناسي دانسته و با اشاره به این که مصرف کود از سال 83 تا 91 به1:4رسید ولی سرطان چهار برابر شد  با این مهم که وضعيت سرطان با كاهش مصرف كود پائين نيامده است. و این مورد که کود شیمیایی باید در مراحل فنولوژی گیاه  و بر اساس نیاز تغذیه ای مصرف گردد.

 وی همچنین در ادامه افزود: مدیریت بهبود بهره وری مصرف نهاده ها نیاز به عزم جدی بوده در این راستا باید با استفاده از مصرف بهینه نهاده ها و همچنین بهای تمام شده را کاهش دهیم تا بهره وری آن بیشتر شود. و تنها راه ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی ،آموزش مدون دانست زیرا با آموزش و اطلاع رسانی می توان پذیرش بهبود مستمر توسط کارکنان را فراهم ساخت و ایجاد فرهنگ کار محوری، لازمه بهبود در ارتقاء است و تاکید اصلی برکارآفرینی،  ایجاد فرصت ها، موفقیت ها و د ستاورد های موجود در کار است.

 و ی  با بیان  اینکه یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید در حمایت از تولید کنندگان اعطای یارانه است . بخش کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. با توجه به ماهیت ووقوع ریسک در این بخش نحوه اعطای یارانه نیز توجه خاصی را می طلبد. بررسی ها نشان می دهد که اعطای یارانه به تولید بخش کشاورزی سهم اندکی از کل یارانه های بخش داردوبهتر است دولت با هوشمندی وتدبیر و رعایت اولویت ها با افزایش سهم تولید از یارانه های اختصاص یافته حمایت خودرا از تولید کشاورزی افزایش دهد.   همچنین  در این مهم حذف یارانه های کود های تکلیفی و رفتن  به سمت  کود های غیر تکلیفی موضوع مهم و اساسی است که شاهد گسترش تولیدات متنوع کودی تا29 قلم و تامین تمام نیاز کودی داخلی در برنامه ای مدون حداکثر پنج ساله خواهیم بود، ضمن اینکه کشور از واردات کود بی نیاز میشود و در ابتدای راه صادرات قرار می گیریم و با حمایت از حضور تولیدکنندگان کود کشور در بازار های منطقه ای می توان فصلی نو را در اقتصاد ایران عزیز ایجاد کنیم.

  موضوع  باشگاه کشاورزان و سامانه ارتباط مردمی کشاورزان از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی  بحث دیگری بود که مطرح شد در این راستا  اظهارداشت که در دنیا باشگاه محل تغییرات است باشگاه یعنی افکارمان را جمع کنیم و مشکلات را با هم حل کنیم  در این مهم ما با فرآیند  جدید و رو به رشد  شرکت در صد هستیم  با راه اندازی باشگاه، تولید‌کننده ها ی بخش کشاورزی را به عضویت آن در آوریم که البته این سامانه و باشگاه کشاورزان بسته نیست و در آینده می‌تواند خدمات‌رسانی گسترده‌ای به جامعه کشاورزان انجام دهد.

 درادامه طی نشست صمیمی، کارکنان شرکت در تمامی زمینه ها مشکلات خود را در فضایی دوستانه مطرح نمودند و جناب آقای دکتر شورج با همکاران از نزدیک با دیدگاهها و تنگناهای موجود آشنا شدند. و راهکارهای لازم را جهت پیشبرد امور ارائه دادند.