نشست خبری مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان


تاریخ ارسال :

۳۰ تير ۱۳۹۵

نشست خبری مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان

در این نشست خبری آقای فضلی از راه‌اندازی باشگاه کشاورزان در استان همدان تا پایان سال ۹۵ خبر



نشست خبری مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با اصحاب رسانه در دفتر مدیریت برگزار گردید که گزارش مختصری از این نشست بشرح ذیل می باشد .

در این نشست خبری که با حضور روزنامه ها و خبرگزاری های کشوری و استانی برگزار گردید آقای مهندس فضلی ضمن خوش آمد به خبرنگاران حاضر در جلسه به تشریح وظایف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پرداختند و با بیان اینکه  شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از تشکیلات گسترده فعال و اجرایی بخش کشاورزی و وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است اظهار داشت: وظیفه اصلی  این شرکت تامین و تدارک، حمل و نقل و توزیع نهاده‌های کشاورزی برای کشاورزان است.

ایشان بیاناتی درخصوص اهداف آتی شرکت در جهت رفاه کشاورزان و رسیدن به اهداف مدنظر مقام معظم رهبری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی ابراز داشتند که در ذیل بصورت مختصر آمده است :

در این نشست خبری آقای فضلی از راه‌اندازی باشگاه کشاورزان در استان همدان تا پایان سال ۹۵ خبر داد و افزود تا پایان امسال باشگاه کشاورزان استان در راستای اقتصاد مقاومتی راه اندازی می شود.

یکی از دغدغه های کشاورزان تامین بموقع و آسان نهاده های کشاورزی است که با تشکیل باشگاه کشاورزان این نگرانی برطرف شده و بستر خوبی برای تولید کیفی، بموقع، سهل و آسان و به اندازه نهاده ها فراهم می شود.

وی با اشاره به اینکه باشگاه کشاورزان برای نخستین بار در استان قزوین آغاز به کار کرده است اظهار داشت:برای آنكه نهاده‌های عرضه‌ شده در بخش كشاورزی از استاندارد مناسب و كيفيت برخوردار باشد، نیازمند خدمات پس از فروش هستیم تا كشاورزان نسبت به مصرف نهاده‌های مورد نياز دانش كافی و لازم را داشته باشند. اين موضوع از وظايف زنجيره عرضه است و با رابطه دوسويه با كشاورزان محقق می شود که در اين راستا باید از كانال ارتباطی باشگاه کشاورزان استفاده كنيم كه در اين باشگاه خدمات مختلف فنی، مشاوره‌اي، بازرگاني و اطلاع ‌رساني به كشاورزان ارائه می ‌شود تا بتوانند از نهاده‌ها استفاده مطلوب تری كنند.

آزمایش خاک و آب در باشگاه کشاورزان

از مهم‌ترين خدمات باشگاه می ‌توان به آزمايش رایگان خاك و آب برای اعضاء و ارائه نتايج ، كارت خريد اعتباری ، صدور نسخه مصرف نهاده‌های كشاورزی، ارائه آخرين اطلاعات هواشناسی و مشاوره فنی در حوزه مصرف نهاده‌های كشاورزی، تأمين و تحويل غيرحضوری نهاده‌های مورد نياز كشاورزان در محل مورد تقاضا و پاسخگويی به شكايات و دريافت پيشنهادات از ديگر خدمات اين باشگاه است.

وی  بیان کرد: تمام عملکرد کشاورزان پس از عضویت در باشگاه ثبت و ضبط می شود و سالهای آینده نیز می توان متوجه شد یک کشاورز در هر استان از نظر مصرف سم و کود و کاشت و برداشت چه وضعیتی داشته و چگونه عمل کرده است.

کشاورزی مؤلفه اصلی اقتصاد مقاومتی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان با بیان این مطلب که کاهش هزینه‌های کشاورزی مهم‌ترین هدف در زمینه راه‌اندازی باشگاه کشاورزان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشاورزی از مؤلفه‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی بوده باید بستر لازم برای فعالیت مطلوب و بدون دغدغه کشاورزان فراهم شود. باتوجه به اینکه کشاورزی در استان و کشور ما یک بحث مهم است ، کشاورزان با عضو شدن در این باشگاه می توانند کود مورد نیاز خود را نسبت به خاک و گیاه خود انتخاب کنند.

اختصاص خط 1559  به صورت سراسری در کشور

آقای فضلی بیان داشتند کشاورزان می توانند با تلفن 1559 ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با خدمات حمایتی کشاورزی داشته و بطور مستمر از خدمات ارائه شده بهره مند گردند . 

فعالیت 65 کارگزار در استان همدان

وی با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در استان همدان 65 کارگزار فعال دارد، بیان کرد: کارگزاران شرکت در نزدیکترین فاصله مکانی به کشاورزان قرار دارند.

کودها شامل کود ازته، فسفاته و کودهای پتاسه است، کود های ازته، فسفاته و پتاسه سه نوع کود اصلی است که به عنوان کود ماکرو و پایه استفاده می شوند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۹۸ درصد کودهای استان توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین می شود، ابراز داشت: کود فسفاته منبع وارداتی دارد و از خارج کشور خریداری می شود چراکه معدنی هستند.

آقای فضلی با بیان اینکه با پیگیری سازمان های جهاد کشاورزی استان ها در وزارت خانه سهمیه کودی هر استان مشخص می شود، افزود: شبکه های توزیع کود ها کارگزاران فعال در شهرستانها هستند و ۹۵درصد کود از طریق کارگزاران توزیع و سه درصد نیز به صورت فروش مستقیم عرضه می شود.

وی با بیان اینکه چیزی حدود ۱۸ نوع کود جدید میکرو و مکمل تدارک دیده ایم که در سبد کودی داشته باشیم، بیان کرد: سالیانه ۱۳۰ هزار تن سهیمه کودی برای استان در نظر گرفته شده است.

تامین بیش از 3هزار تن بذر در استان از ابتدای امسال

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان بابیان اینکه برنامه تولید ۳6۰۰  تن بذر توسط این شرکت در همدان در نظر گرفته شده است، گفت: برای تامین و تدارک هزارتن بذر جو نیز اقدام شده است

فضلی بابیان اینکه تمام این تولیدات در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، بیان کرد: پایش هایی به صورت پراکنده از انواع کودهای مورد نیاز کشاورزان در بازار انجام شده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از دلالان و واسطه ها به کیفیت کودهای شیمیایی دست می برند و کودهایی را وارد بازار می کنند که کیفیت خوبی ندارد، گفت: با فعال سازی شبکه های توزیع، این بخش به خوبی ساماندهی خواهد شد وکودهای با کیفیت در اختیار کشاورزان قرار گیرد و با بیان اینکه امکان تخلف در سیستم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وجود ندارد و بهترین کودها و نهاده های کشاورزی را در اختیار کشاورزن قرار می دهد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان بابیان اینکه تامین سموم باکیفیت استان از دیگر اهدف این شرکت است، گفت: باتوجه به اینکه دولت تهیه و توزیع سموم را به بخش های خصوصی واگذار کرده در این شرکت نیز برنامه ریزی های لازم برای تولید سموم انجام خواهد شد.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توانایی فعالیت در زمینه تمام نهادهای کشاورزی را دارد، بیان داشت: کودهای بدون کنترل کیفی در اختیار کشاورزان قرار نخواهد گرفت.

تامین 54هزار تن کود در این شرکت

ایشان با اشاره به اینکه از ابتدای سال زراعی تاکنون 54 هزار تن کود توسط این شرکت تأمین و در بین کشاورزان استان توزیع شده است.

و اینکه سالانه 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود اذعان داشت: 35 تا 40 درصد از این تولیدات مربوط به نهاده های با کیفیت و مناسب است و اینکه از سال 1387 تاکنون مقدار استفاده از کود در بین محصولات کشاورزی روند کاهش داشته است به طوری که از مقدار 140 هزار تن  به 74 هزار تن در سال گذشته رسیده است و تاکید کردند کود یک ماده مغذی برای رشد محصولات کشاورزی است وکاهش بی اندازه در این زمینه یقینا به این محصولات صدمه وارد می کند.

فضلی همچنین درباره  کشت دانه های روغنی در کشور سخن به میان آورد و عنوان داشت: کشور در زمینه روغن نباتی، کنجاله و فرآورده های دانه های روغنی بیش از ۹۰ درصد به خارج وابستگی دارد.

وی ادامه داد: چندین رقم بذر جدید  کلزا از کشور های فرانسه، سوئیس، آلمان، استرالیا ، روسیه و غیره وارد کشور شد تا برای بهره برداری و کشت این محصول در کشور استفاده شود و 503 تن انواع بذر کلزا در کشور تدارک دیده شده است و یقینا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در این زمینه و کمک به تولید و کشت محصول کلزا بسیار می تواند موثر و کارآمد باشد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه  قراردادی با کشور روسیه در زمینه تامین رقم جدید افتابگردان منعقد شده است عنوان داشت: این رقم بذر  کارایی بسیاری در زمینه کشت محصول آفتابگردان دارا است و در حال حاضر میزان 3 تن از این بذر در انبار این شرکت موجود می باشد .

وی همچنین از طراحی برنامه ششم توسعه این شرکت در اجرای اقتصاد مقاومتی خبر داد و بیان کرد: در این برنامه سعی شده است به چگونگی انجام طرح ها و دستورات هدفگذاری شده توجه شود.