برنامه‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از کلزاکاران اعلام شد


تاریخ ارسال :

۱۹ تير ۱۳۹۵

برنامه‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از کلزاکاران اعلام شد

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، از برنامه‌های حمایتی گسترده وزارت جهادکشاورزی از کشاورزان کلزاکار خبر داد.



به گزارش ایانا از روابط عمومی جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی،مهندس عباس کشاورز در حاشیه بازدید از کشت و صنعت سرای از روستاهای توابع شهرستان هریس با بیان این که شرایط تولید گندم و کلزا در کشور در سال جاری بسیار مطلوب است، گفت: برنامه دولت تدبیر و امید کاهش واردات دانه‌های روغنی است که در این راستا برنامه‌های حمایتی گسترده از کشاورزان در حال انجام است.

وی با بیان این که برای کاهش وابستگی‌ها باید افزایش چندین برابری سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در برنامه ۱۰ ساله را داشته باشیم، سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در سال زراعی جاری را ۱۵۰ هزار هکتار دانست و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال زراعی ۹۶-۹۵ این میزان سطح زیرکشت تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت.
 
کشاورز بیان کرد: با افزایش سطح زیر کشت و همچنین اقدامات به‌زراعی ۷۰ درصد نیاز کشور در ۱۰ سال آینده در داخل تامین خواهد شد.

وی با بیان این که برای استقبال کشاورزان از دانه‌های روغنی کلزا مقرر شده هر کیلو محصول را ۲۵ هزار و۳۰۰ ریال از کشاورزان خریداری کنیم، افزود: همچنین در سال زراعی ۹۶ - ۹۵ هر کشاورز که اقدام به کشت دانه‌های روغنی کلزا کرده باشد ۲۵ میلیون ریال تسهیلات با سود ۱۲ درصد برای هر هکتار پرداخت می‌شود و در بخش خرید ادوات کشاورزی نیز تا ۵۰ درصد یارانه و ۵۰ درصد مابقی نیز با سود ۱۲درصد به کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی با بیان این که پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۱۰۰ هزار تن کلزا از سطح اراضی زیرکشت این محصول در سطح کشور برداشت شود، افزود: بیش از ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سراسر کشور در سال زراعی جاری به کشت کلزا اختصاص داده شده است.

این مسوول با بیان این که سال گذشته در مجموع ۴۶ هزار تن کلزا از مزارع زیرکشت این محصول در کشور برداشت شد گفت: یکی از برنامه‌های مهم دولت در بخش کشاورزی، توسعه کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا به منظور تأمین نیاز مصرفی روغن و کنجاله است که برای تحقق این مهم میزان برداشت محصول کلزا از اراضی کشاورزی کشور باید به ۳۰۰ هزار تن برسد.

وی افزود: به همین منظور، دولت با خرید تضمینی محصول کلزا از کشاورزان زمینه برای تشویق و ترغیب آنها به توسعه اراضی زیر کشت این محصول به بیش از ۱۵۰ هزار هکتار در سال آینده را فراهم می‌کند.

کشاورز با بیان این که امیدواریم با توجه بیشتر و با تزریق سرمایه اعم از منابع مالی، فناوری‌های نو و مدیریت مطلوب بتوان بهره‌برداری بهتری در بخش کشاورزی خود را شاهد باشیم، کمبود آب را یکی از چالش‌های جدی بخش کشاورزی عنوان و اظهار کرد: بالا بودن هزینه تمام شده تولید از دیگر چالش‌های این بخش به شمار می‌رود که ناشی از نارسایی‌های فنی و نوسان‌های اقتصادی است.

وی با بیان این که به دلیل محدودیت در منابع آبی، امکان برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی در کشور وجود ندارد و اگر همین مقدار زمین‌های موجود را حفظ کنیم هنر کرده‌ایم، افزود: برای بهره برداری مطلوب از کشاورزی باید دیدگاه خود را نسبت به این بخش تغییر دهیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: امروزه دیگر با اتکا به روش‌های قدیمی نمی‌توان کشاورزی کشور را مدیریت کرد و باید باور کنیم که در این بخش نیازمند تغییر اساسی هستیم.

کشاورز افزود: امروز برای حفظ منافع ملی مهم است که هر محصولی را نگذاشت، در هر کجا کشت کرد.

لينك مرتبط:(خبرگزاری ايانا)