ورود پایه ها و ارقام جدید در ابتدای سال آینده به کشور / احداث نخستین باغ مادری با 42 رقم و پایه در کشور


تاریخ ارسال :

۱۷ اسفند ۱۳۹۴

ورود پایه ها و ارقام جدید در ابتدای سال آینده به کشور / احداث نخستین باغ مادری با 42 رقم و پایه در کشور

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از اولویت های سیاست وزارت جهاد کشاورزی در توسعه گلخانه ها و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای آزاد به فضای گلخانه ای است.



 

از اولویت های سیاست وزارت جهاد کشاورزی توسعه گلخانه ها و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای آزاد به فضای گلخانه ای است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با بیان این که سیستم کشت بافت از تکنولوژی های روز دنیا است که در کشور توسط بخش خصوصی راه اندازی شده و در حال بهره برداری است، از برنامه های معاونت باغبانی را افزایش تولید پایه ها و نهال های کشت بافتی عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم با توسعه و جایگزین کردن این سیستم به صورت فراگیر، تولید ارقام تجاری، اقتصادی و بازار پسند را افزایش دهیم.

محمدعلی طهماسبی ادامه داد: در تولید گل رز باید بتوانیم با سالم سازی ارقام به تولید پایه مادری بپردازیم و باغ مادری داشته باشیم،که در این صورت با تعیین فرآیند تولید رز برای گلخانه داران و ورود بخش خصوصی به این عرصه، زنجیره ای از تولید تا مصرف به وجود خواهد آمد که در صورت بروز مشکل نیز رسیدن به منشا آن به راحتی امکان پذیر و قابل حل خواهد بود.

طهماسبی با اشاره به تشکیل انجمن کشت بافت، خاطر نشان کرد: با فشارهای وارد شده به نهالستان ها در راستای لغو قراردادهایشان در صورت عدم تولید نهال مناسب و قابل قبول، آنها نیز به دنبال تهیه نهال های کشت بافتی هستند.

وی از ورود پایه ها و ارقام جدید در ابتدای سال آینده به کشور خبر داد و گفت: بسیاری از پایه های داخلی باید جایگزین شوند و در این فرآیند نیازمند به روز رسانی هستیم.

طهماسبی با تاکید بر لزوم ایجاد باغ مادری در کشور، از احداث نخستین باغ مادری با 42 رقم و پایه در کشور در زمینی به مساحت دو هزار هکتار خبر داد.

وی یادآور شد: در ایتدا باید میزان نیاز بازار برای تولید پایه های رز و سالم سازی آن ها بررسی شود و اطلاعاتی از بازار روز دنیا به دست آوریم و سپس با آوردن پایه ها و ارقام جدید آغاز به کار کنیم.

طهماسبی بیان کرد: معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از تولید ارقام و پایه های کشت بافتی و طرح سالم سازی پایه ها حمایت می کند.

وی با تاکید بر لزوم تجاری سازی انواع گل های تولید شده در کشور، گفت: برای رقابت در بازارهای جهانی باید بتوانیم ارقام تولید شده در کشور را به روز رسانی کنیم و برای حضور در بازار گل جهان سعی بر یکنواخت کردن تولید داشته باشیم.

طهماسبی افزود: با توجه به افزایش بهره وری در زمینه آب، یکی از اولویت های سیاست وزارت جهاد کشاورزی توسعه گلخانه ها و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای آزاد به فضای گلخانه ای است.

وی ادامه داد: در احداث و راه اندازی گلخانه باید به شرایط اقلیمی و زیست محیطی و انتخاب تکنولوژی مناسب منطقه توجهی ویژه داشته باشیم تا خروجی آن محصولی بازار پسند باشد.

طهماسبی اظهار داشت: باید در زمینه اقتصادی بودن تولیدات گل و گیاه، فراهم آمدن زمینه صادرات و کمک تولید کنندگان برای راه اندازی پایانه گل و گیاه گام های موثرتری برداشته شود./

لينك مرتبط خبر