کشاورزی چگونه غذای 9 میلیارد نفر را درسال 2050 تامین می‌کند؟


تاریخ ارسال :

۱۲ اسفند ۱۳۹۴

کشاورزی چگونه غذای 9 میلیارد نفر را درسال 2050 تامین می‌کند؟

در حالی که تا سال 2050 جمعیت جهان از 9 میلیارد نفر فراتر می‌رود سوال این است که کشاورزی جهان چگونه غذای این تعداد را تامین می‌کند، روش‌های کشت عمودی به جای افقی که 95 درصد بازدهی مصرف آب هم دارند روش پیشنهادی کارشناسان است.



به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک نیوز، مطابق با داده های  بخش مسائل اقتصادی و   اجتماعی سازمان ملل،  تا سال 2050 میلادی ، ساکنان زمین 2 میلیارد و 500 میلیون نفر افزایش خواهد یافت و به 9 میلیارد و 72 میلیون نفر خواهد رسید.  هم اکنون یک  نفر از  هر هفت نفر ساکن جهان  از گرسنگی و سوء تغذیه رنج می برد.  آیا می توان با طرح های جدید کشاورزی  مسأله گرسنگی را رفع کرد؟

به گفته  انجمن  بین المللی  غیر انتفاعی کشاورزی که حدود 180  شرکت کشاورزی از آمریکا، کشورهای آسیا و اروپا  را اوایل سال 2016  با هم متحد کرد، کشت عمودی  با استفاده از روش هیدروپونیک و هواکشت — کشاورزی آینده اعلام شده است.  با استفاده از این روش می توان  در طول سال، سبزیجات وتره بار  را با استفاده از نور مصنوعی  و بجای خاک — آب و  موادمغذی —  پرورش داد.  اما تا کنون تعداد انگشت شماری از شرکت ها توانستند محصولات خود را  به فروش برسانند.

شرکت ژاپنی « اسپرید» ژاپن که در سال 2007 میلادی تأسیس شد  و کاهو تولید می کند فقط پس از 6 سال، در سال 2013  به سوددهی پرداخت.  هر یک از 21 هزار  بوته  کاهو  که در کارخانه  تره بار سبز « کامئوک»  در حومه کیوتو تولید می شود  در  بیش از 2000 مغازه  ژاپن  در همان روز  برداشت محصول به فروش می رود. در ماه اوت سال 2015، شرکت فوق الذکر  ساخت کارخانه دوم را اعلام کرد  که  30 هزار  بوته کاهو  در روز تولید خواهد کرد.  این کارخانه در شهر علمی « کئیخان» ساخته خواهد شد  که پس از « سوکوبا» دومین شهر بزرگ علمی  در ژاپن است. این کارخانه در سال 2017  راه اندازی خواهد شد  و با استفاه از تازه ترین فناوری به تولید  30 هزار بوته کاهو در روز خواهد پرداخت.

این فقط آغاز کار است.  شرکت « اسپیرید» ژاپن قصد دارد 20 کارخانه   تولید بوته کاهو  در پنج سال آینده در ژاپن  بسازد و هدف خود را  اشغال 10 درصد  بازار کاهو در ژاپن — 150 میلیارد « ین»  قرار داده است.

سیندزی اینادا مدیر اجرایی شرکت ژاپنی  که بزرگترین تولیدکننده کاهو در جهان است،  در  مصاحبه با آنا  اورالووا  خبرنگار « اسپوتنیک»  گفت که اولین کارخانه برای رفع مسائل کشاورزی ژاپن ساخته شد.

در کارخانه جدید از سیستم اتوماتیک Vegetable FactoryTM استفاده خواهد شد.  وی در باره ویژگی های این سیستم گفت: خودویژگی این سیستم در بازیافت و پردازش  آب است که استفاده دوباره 98  درصد آب  استفاده شده را ممکن می سازد.  برای پرورش سبزیجات  از لامپهای نوری ویژه « ال.ای.دی» استفاده می کنیم که مخصوص پرورش تره بار  است و فناوری جدید  که  اجرای تمام سیکل تولید  از  تقسیم بندی بذر تا برداشت محصول بطور اتوماتیک را ممکن می سازد.  بدین ترتیب  مخارج تولید تا 30 درصد کاهش خواهد یافت.»

مدیر اجرایی شرکت ژاپنی در باره  مزایا و  معایب  سیستم  کاملا اتوماتیک  پرورش سبزیجات گفت:

در کارخانه جدید  روند پرورش  تره بار از آغاز تا پایان اتوماتیک است. شاید همه فکر کنند که ما از روبات  استفاده می کنیم.  ما توانستیم  فرایند کار در  گلخانه ها را بدون شرکت انسان  و با  کمک  اتوماتیک کردن روند پرورش و  اتحاد دو شیوه کار  پیاده کنیم — حمل و نقل اتوماتیک و کشت  با استفاده از فناوری  روباتی. تقش انسان در این روند ، بریدن کاهو و بسته بندی آن  و  کنترل دقیق بر  کار کارخانه است. سیستم اتوماتیک مخارج را کاهش می دهد  که برای بودجه شرکت  یک نکته مثبت است. اما مخارجی صرف  طراحی و ساخت سیستم روباتی می شود که شاید این نکته منفی باشد. اما فکر نمی کنم  گذار کارخانه  به سیستم  تمام و کمال اتوماتیک  موجب بیکاری در بین کارگران شود.  به عقیده من، افزایش  تولید به افزایش بهره وری منجر خواهد شد و کارخانه توسعه خواهد یافت  و به این ترتیب  جای کار  نیز افزایش خواهد یافت.  حتی اگر تعداد کارگران یک کارخانه کاهش یابد  افزایش تعداد کارخانه ها  ضامن شغل پایدار خواهد بود.

چه نوع سبزیجات دیگری به غیر از کاهو می توان در این نوع کارخانه ها بر اساس روش هیدروپونیک پرورش داد؟

—  به غیر از کاهو می توان هر نوع تره بار دیگر را پرورش داد. بعلاوه بر اساس روش هیدروپونیک می توان گوجه فرنگی، توت فرنگی،  فلفل بلغاری ودیگر سبزیجات را پرورش داد. شرکت ما قصد دارد  به پرورش تره بار مثلا اسفناج بپردازد که از تقاضای زیادی برخوردار است.

آیا با کمک این نوع کشاورزی می توان  مسأله  کمبود محصولات  غذایی و گرسنگی در جهان را رفع کرد؟

—  از سیستم اتوماتیک  کارخانه تولید تره بار و سبزیجات می توان در همه جا استفاده کرد.  به عقیده من، این طرح را نباید به عنوان سیستمی  که برای رفع مسائل  کمبود  محصولات  غذایی  در نظر گرفته شده تلقی کرد.  اما با استفاده از  سیستم اتوماتیک پرورش سبزیجات و تره بار   همراه کشت محصولات  در خاک  می توان به  تولید محصولات کشاورزی  بطور موثر  و تأمین  توسعه با ثبات و پایدار  رشته کشاورزی دست یافت.»

آیا می توان کارخانه مشابهی در دیگر کشورها ساخت؟

—  این سیستم امکان تولید  محصولات کشاورزی در هر نقطه جهان و هر نوع محیطی را فراهم می سازد.  هم اکنون روزانه  از 10 تا 15 تقاضا برای  امکان استفاده از این سیستم از کشورهای اروپایی  و خاور نزدیک  و آفریقا و آسیا  و آمریکایی شمالی و  جنوبی و  دیگر کشورها دریافت می کنیم.  از روسیه نیز چنین تقاضایی دریافت کردیم.

هم اکنون حدود 180  شرکت خرد و  متوسط در ژاپن  بر اساس  هیدروپونیک به تولید محصولات کشاورزی می پردازند. اکثر کارخانه ها کاهو و انواع تره بار را تولید می‌کنند. شرکتهای تولید کننده گوجه فرنگی و خیار زیاد نیستند.  سهم بازار  کاهوهای تولید شده به روش هیدروپونیک  7 دهم درصد است.  با وجود قیمت بالای محصولات تولید به روش هیدروپونیک،  این محصولات به دلیل کیفیت  عالی و فقدان آفت کُش ها از تقاضای زیادی  در بین مصرف کنندگان   برخوردارند.