استان اردبیل پایلوت اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و منابع طبیعی


تاریخ ارسال :

۲۸ دي ۱۳۹۴

استان اردبیل پایلوت اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و منابع طبیعی
.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، از اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و منابع طبیعی در این استان به همراه استان‌های کرمانشاه، گلستان و آذربایجان شرقی در کشور خبر داد و افزود: اردبیل به لحاظ پیشتازی در اجرای طرح توسعه روستایی، به عنوان پایلوت طرح نظام نوین ترویج کشاورزی انتخاب شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل، عدیل سروی در نشست نظام نوین ترویج کشاورزی و منابع طبیعی استان، گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر این اصل استوار است که آخرین یافته‌های تحقیقاتی به بهترین نحو ممکن و در کمترین زمان به زارعان منتقل شود.
وی اضافه کرد: طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و منابع طبیعی با هدف حضور فعال ترویج در نظام تولید کشاورزی و منابع طبیعی به منظور افزایش دانش فنی؛ تخصصی و کاربردی کارشناسان تدوین شده است و کارشناسان کشاورزی باید تمامی سعی و تلاش خود را بر این اصل قرار دهند که در کمترین زمان ممکن و با بهترین شیوه‌های علمی و فنی، آخرین یافته‌های تحقیقاتی را به زارعان منتقل کنند.
سروی خاطرنشان کرد: در نظام نوین ترویج کشاورزی و منابع طبیعی مجریان اصلی فعالیت در این طرح کارکنان و کارشناسانی هستند که در مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها به فعالیت اشتغال دارند این کارشناسان باید با بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، کلینیک‌های گیاه پزشکی، تسهیلگران و مددکاران وظایف خود را در ارائه، اشاعه، توزیع و تنفیذ ایده‌های نو و پدیده‌های جدید علمی به کار گیرند.
وی افزود: اگر فضای مناسب کاری برای کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها از طریق ساماندهی و تجهیز مراکز ایجاد شود این طرح به نحو چشمگیری موفقیت خود را در عرصه خدمت‌رسانی به کشاورزان نشان خواهد داد. باید امکاناتی برای کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی ایجاد شود که به سهولت به دانش فنی و تخصصی و یافته‌های تحقیقاتی با استقرار نظام مدیریت دانش دسترسی داشته باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی در موفقیت این طرح گفت: اگر از ظرفیت غیردولتی در خدمات‌رسانی به کشاورزان استفاده کنیم و از شرکت‌های خدمات فنی و مشاوره‌ای مستقر در پهنه تولید استفاده کنیم، نتیجه مطلوب را از این طرح خواهیم گرفت و در نتیجه مدیران و برنامه‌ریزان بخش کشاورزی قادر خواهند بود با دستیابی به اطلاعات دقیق و کیفی پهنه‌های تولید از طریق سامانه ذی‌ربط را اخذ کنند.