۱۶۰۰ برند کود گواهی ثبت گرفتند/قصد مطرح کردن هیچ برندی را نداریم


تاریخ ارسال :

۱۵ دي ۱۳۹۴

۱۶۰۰ برند کود گواهی ثبت گرفتند/قصد مطرح کردن هیچ برندی را نداریم
.

 

رئیس موسسه خاک و آب با بیان اینکه از اول سال تاکنون حدود ۱۶۰۰ برند کود، گواهی ثبت سلامت دریافت کرده‌اند، گفت: بدنبال مطرح کردن هیچ برند داخلی یا خارجی نیستیم و تنها گواهی ثبت معیار عمل ماست.

کامبیز بازرگان در گفتگو با مهر با بیان اینکه از مردادماه سال‌جاری تاکنون حدود ۱۶۰۰ برند کود، گواهی ثبت سلامت دریافت کرده‌اند، اظهارداشت: از این تعداد، حدود ۹۸۰  مورد وارداتی و باقی تولید داخل است.

وی به این پرسش که تا پایان سال چه تعداد کود گواهی ثبت دریافت خواهند کرد؟ پاسخ داد: به طور دقیق مشخص نیست که تا پایان سال چه تعداد کود گواهی ثبت سلامت دریافت می‌کنند؛ ضمن اینکه ما تاکنون حدود ۲۷۰۰ تقاضا دریافت کرده‌ایم و  امیدوار هستیم هزار مورد باقی مانده نیز تا پایان امسال گواهی مذکور را بگیرند.

بازرگان اضافه کرد: البته باید به این نکته اشاره کرد که تقاضا برای دریافت گواهی ثبت نیز در حال افزایش است. ‌

رئیس موسسه خاک و آب همچنین با بیان اینکه هیچ توجیهی برای اینکه موسسه مذکور  کود وارداتی، داخلی و یا برند خاصی را مطرح کند، وجود ندارد، گفت: ما گواهی ثبت را معیار کار خود قرار داده‌ایم و از نظر موسسه هر کودی که ثبت شده و گواهی دریافت کرده باشد مورد تایید است.

بازرگان با اشاره به اینکه در فرآیند ثبت، تعدادی از کودهای وارداتی و داخلی تایید و تعدادی نیز رد شدند، افزود: تاکنون درصد ردی در کودهای تولیدی بیشتر بوده است؛ اما این بیانگر آن نیست که کیفیت کودهای داخلی پایین است چون کودهای داخلی و خارجی با نسبت مساوی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و الان نمی‌توان ۱۰۰ درصد گفت کیفیت کدام بهتر است.

رئیس موسسه خاک و آب اضافه کرد: طبیعی است که برای ما تولید داخل ارحجیت دارد چرا که ترویج و مصرف این نوع کودها در کشور سبب ایجاد اشتغال و صرفه جویی ارزی می‌شود اما کود تولیدی که گواهی ثبت و قابلیت مصرف داشته باشد مورد تایید موسسه است.

بازرگان ادامه داد: ما برای دادن گواهی ثبت، کیفیت کودها را  بررسی می‌کنیم؛ ضمن اینکه نباید چیزی را از خودمان پنهان کنیم اگر تولید داخل مشکل کیفیت دارد باید این موضوع را حل کنیم چون ما به دنبال این هستیم که کیفیت محصولاتمان روز به روز بهتر شود.