رشد تولیدات کشاورزی علی رغم محدودیت های اقلیمی و اعتباری


تاریخ ارسال :

۱۴ شهريور ۱۳۹۴

رشد تولیدات کشاورزی علی رغم محدودیت های اقلیمی و اعتباری
دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به محدودیت های اقلیمی نظیر کاهش 18 درصدی بارندگی ها و برداشت نشدن 500 هزار هکتار اراضی کشاورزی و همچنین تنگناهای مالی دولت،تولیدات بخش کشاورزی در سال 93 نسبت به سال 92 رشدی 6.6 درصدی داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،مهندس شاهرخ رمضان نژاد رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با برنامه ی «صبح و گفتگو» رادیو گفتگو،  با بیان این که یکی از کارکردها و مسوولیت های اصلی وزارت جهاد کشاورزی تامین غذا و امنیت غذایی در کشور است، تاکید کرد: از ابتدای استقرار دولت یازدهم تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی در این راستا بوده که کشاورزی کشور در مسیری قرار بگیرد که غذای مردم با اتکا به تولیدات داخلی تامین شود.

رمضان نژاد به سیاست وزارت جهاد کشاورزی به اهمیت تولید مواد غذایی در داخل کشور و توجه به استفاده از ظرفیت های داخلی در این راستا اشاره کرد و گفت:‌ به محض اینکه در سال 92 دولت جدید مستقر شد، بر اساس قوانین موجود، نرخ تضمینی خرید محصولات کشاورزی از جمله گندم را اعلام کرد، در حالی که در سنوات قبل عموما این نرخ بعد از کاشت گندم اعلام می شد.

وی به استراتژیک و مهم بودن تولید گندم در داخل کشور اشاره کرد و گفت:‌ در سال 94 هشت میلیون تن گندم توسط دولت از گندم کاران خریداری شده است. وی با بیان اینکه این اقدامات در راستای حمایت از تولید ملی انجام می‌شود گفت: در واقع خرید تضمینی گندم نسبت به سال 92 بیش از 67 درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی به فراهم نمودن نهاده های لازم برای کشاورزی توسط این وزارتخانه اشاره کرد و گفت:‌ ما 2 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار جهت تسهیلات در اختیار کشاورزان و صنایع مربوط به آن قرار داده ایم و این صنایع با این تسهیلات جان دوباره ای گرفتند.

رمضان نژاد با بیان اینکه یکسری از سازمان ها در وزارت جهاد کشاورزی سازمان های پشتیبان و قوام بخش تولید هستند، تصریح کرد: در این دو سال مجموعه اقدامات خوبی از سوی این سازمان ها جهت حفظ تولیدات کشاورزی صورت گرفته که از جمله می توان به اقدامات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در زمینه معرفی و تولید ارقام با عملکرد بالا و مقاوم در برابر شرایط نامساعد اقلیمی، سازمان حفظ نباتات در زمینه مبارزه و کنترل آفات، سازمان دامپزشکی در زمینه تأمین واکسن ها و اعمال قرنطینه دام و... اشاره کرد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم که تولیدات داخلی از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار بگیرند، گفت: تولیدات کشاورزی ما از 96 میلیون و 700 هزار تن در سال 92 به حدود 103 میلیون و 200 هزار تن در سال 93 رسیده و ما بایستی همزمان با بحث تقاضا برای غذا و افزایش جمعیت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی با تاکید بر توجه و تمرکز به ظرفیت ها و منابع داخلی برای تامین غذای مردم بتوانیم کشاورزی مان را در مسیری رو به پیشرفت قرار دهیم تا هم بتوان در نتیجه افزایش تولید و کاهش هزینه ها، رفاه را برای کشاورزان عزیز و این جامعه زحمت کش و مولد فراهم کرد و هم جامعه مصرف کننده ما بتوانند به سهولت به غذای مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

وی در ادامه گفت: در حوزه کنترل واردات محصولات کشاورزی ما توانسته ایم از واردات بیش از 50 درصد از محصولات کشاورزی که در داخل کشور تولید می‌شوند، جلوگیری کنیم. در سال گذشته با پشتیبانی هایی که صورت گرفت با تولید یک میلیون و 335 هزار تن شکر، رکورد بی سابقه ای در تولید این محصول بعد از انقلاب ثبت شد و بیش از 50 درصد واردات شکر کنترل شد.

وی با اشاره به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه افزایش میزان بهره وری در بخش کشاورزی، گفت: در حال حاضر به دلیل محدودیت های موجود در شرایط اقلیمی امکان افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در کشور ما وجود ندارد و ما باید بتوانیم با همین میزان سطح به بالاترین راندمان در این بخش دست پیدا کنیم.

رمضان نژاد خاطرنشان کرد:در دولت یازدهم بی سابقه ترین سرمایه گذاری ها و توجهات به حوزه آب هم در بخش کشاورزی و هم در بخش کلان صورت گرفته و با اجازه مقام معظم رهبری بیش از 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری به موضوع آب اختصاص داده شده است.

وی گفت: یکی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی استفاده از سامانه های نوین آبیاری و تجهیز اراضی آبی کشاورزی به این سامانه ها تحت عنوان سامانه های آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره ای و حتی آبیاری زیرسطحی که با حمایت بخش خصوصی شروع شده و خوشبختانه در مجموع در این حوزه بیش از 200 درصد رشد داشته ایم.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:در هفته دولت 27500 هکتار از اراضی کشور به سامانه های نوین آبیاری مجهز شد و با فرمان رئیس جمهوری در سفر هیئت دولت به استان همدان به طور همزمان افتتاح گردید که با اجرای آن به میزان 121 میلیون متر مکعب در میزان مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود.

وی در مورد انتقادات وارده به نظام توزیع محصولات کشاورزی گفت: وظیفه ما در این زمینه ایجاد شرایط مناسب جهت عرضه مستقیم کالا از طریق ایجاد مراکز عرضه مستقیم بوده که توسط سازمان تعاون روستایی با تشکیل تعاونی هایی از خود تولیدکنندگان ایجاد شده است. رمضان نژاد تصریح کرد:کشاورزی ما در بیشتر حوزه ها، علمی و دانش بنیان شده و در مورد برخی محصولات مانند سیب زمینی و گوجه فرنگی با مازاد تولید مواجه هستیم، اما مشاهده می کنیم که این محصولات در بازار با افت قیمت مواجه هستند. این نشان می دهد که هنوز نظام توزیع ما سنتی است و بایستی نظام توزیع ما نیز علمی و دانش بنیان شود.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در این سیستم کشاورز که تولیدگر است از همه افراد موثر در این فرایند، سود کمتری می برد و ما باید نظام توزیع را ساماندهی کنیم تا تلفات و ضایعات کاهش یافته و فضای شفاف تری در این ارتباط در کشور برقرار شود. البته صدا و سیما هم می تواند در این زمینه کمک قابل توجهی بکند. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با ساماندهی حوزه تولید و عرضه محصولات کشاورزی بتوانیم با استفاده از تکنولوژی ها و ابزارهای نوین در توزیع محصولات کشاورزی از سوء استفاده های احتمالی مانند واردات بی رویه میوه و... جلوگیری کنیم.