6 دستاورد تحقیقات کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد


تاریخ ارسال :

۲۵ آذر ۱۳۹۴

6 دستاورد تحقیقات کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد
همزمان با هفته پژوهش، 6 دستاورد تحقیقات کشاورزی طی مراسمی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، گندم رقم حیدری یک از دستاوردهای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر است که دارای میانگین عملکرد دانه در شرایط آبیاری نرمال 1/7 تن در هکتار و در شرایط خشکی آخر فصل زراعی 6 تن در هکتار است. این رقم مفاوم به بیماری زنگ زرد و نیمه حساس به بیماری زنگ قهوه ای و سیاه است. افزایش درآمد ناخالص سالانه به میزان 1348 میلیارد ریال از مزیت و آثار اقتصادی این رقم به شمار می رود.

برپایه این گزارش، تولید واکسن دو گانه نیوکاسل و برونشیت عفونی H 120 زنده نیز از دیگر دستاوردهایی است که در این مراسم رونمایی شد. این واکسن توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برای ایمن سازی یادآور علیه بیماری نیوکاسل و برونشیت عفونی در مرغان بومی و گله های صنعتی طیور تولید شده است. واکسن فوق برای نخستین بار در کشور به تولید انبوه رسیده و با تولید انبوه آن علاوه برطرف کردن نیاز کشور، سالانه نزدیک به 350 هزار دلار صرفه جویی ارزی می شود.
اطلس جامع آویشن و معرفی گونه ها و ارقام مناسب آویشن نیز از دستاوردهای موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور است. مزیت و آثار اقتصادی و اجتماعی آن شامل شناسایی وضعیت اکولوژیک و خاستگاه اکسشن های آویشن به منظور حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در اکوسیستم های زراعی در 17 استان کشور، کاشت همزمان 74اکسشن در 14 مزرعه استانی، بررسی اثر ضد میکوربی 74 اکسشن بر روی تعدادی از میکروارگانیسم، کاشت تعدادی از گونه های آویشن در شرایط مختلف دیم کشور و معرفی بهترین گونه آویشن مطابق با شرایط اقلیمی هر منطقه و شناسایی تعدادی از آفت ها و بیماری های آویشن می شود.
تولید بستر کشت هیدروپونیک محصولات گلخانه ای ازضایعات صنایع چوب کشور از دستاوردهای موسسه تحقیقات خاک و آب است. تهیه بستر مناسب برای کشت هیدروپونیک از منابع داخل کشور و جایگزین تجاری کوکوپیت وارداتی، بستر کشت اختصاصی برای سبزی های گلخانه ای نظیر خیار،گوجه فرنگی ، فلفل، کلم و کاهو از ویژگی‌های این دستاورد به شمار می رود.
تولید بستر کشت هیدروپونیک (بدون خاک) برای تولید محصولات گلخانه ای (سبزی و صیفی) از ضایعات پوست چوب برای نخستین بار در کشور و بازیافت ضایعات صنایع چوب کشور و ایجاد درآمد مازاد و جایگزین مناسب برای کوکوپیت وارداتی از آثار مهم این دستاورد اعلام شده است.
بنایراین گزارش، در این مراسم، رقم جدید زیتون دیره برای کشت در مناطق نیمه گرمسیری و به منظور تولید کنسرو رونمایی شد. موسسه مجری این رقم جدید زیتون موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر است .این رقم دارای ویژگی‌هایی همچون داشتن میوه های خیلی درشت با نسبت گوشت به هسته بیش از 8درصد روغن بالا و کیفیت مناسب ترکیب اسیدهای چرب و عملکرد بالای این رقم در هکتار به میزان 6263 کیلوگرم نسبت به عملکرد رقم زرد به عنوان شاهد می باشد.
درآمد ژنوتیپ دیره با 8/18 کیلوگرم در هر درخت و عملکرد 6263 کیلوگرم و با قیمت 70 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم، معادل 438 ملیون ریال است.
سامانه نوین تشخیص سریع باقی مانده سموم در محصول خیار، عنوان آخرین دستاوردی است که در مراسم امروز رونمایی شد. این سامانه توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ارایه و معرفی شده است. دقت زیاد در شناسایی وتفکیک محصول خیار دارای باقی‌مانده سموم بر پایه مقدار مجاز باقیمانده، قابلیت شناسایی محصول سالم از آلوده به صورت آنی، تخمین مقدار باقیمانده سم در محصول آلوده با دقت قابل قبول، حمل آسان، عدم نیاز به آماده سازی نمونه، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی خاص وتخریب نشدن محصول مورد آزمایش از ویژگی های این سامانه محسوب می شود.
گفتنی است در این مراسم، هشت تفاهم نامه و قرارداد واگذاری دانش فنی و علمی کشاورزی میان موسسه های سازمان تات و بخش خصوصی به امضا رسید و هشت قرارداد دیگر هم روز پنج شنبه این هفته در اختتامیه فن بازار امضا می شود.در این مراسم همچنین از محققان برتر کشاورزی و ششم پیشکسوت و روسای سازمانتحقیقات، آموزش و ترویجح شاورزی در محل این سازمان با اهدای لوح، تقدیر شد.