مونیتورینگ توصیه های فنی هواشناسی کشاورزی استان گلستان واطلاع رسانی از طریق سامانه1559 باشگاه کشاورزان


تاریخ ارسال :

۱۲ خرداد ۱۳۹۹

مونیتورینگ توصیه های  فنی هواشناسی کشاورزی استان گلستان واطلاع رسانی از طریق سامانه1559 باشگاه کشاورزان

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان



حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،  از  برگزاری جلسه دیسشکاشن  هواشناسی استان گلستان  در روز   یک شنبه مورخ 11/2/99خبرداد  که توصیه های فنی  زراعی هواشناسی کشاورزی  و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مونیتورینگ ، از طریق  سامانه1559 باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید:

زراعت:

1 کشاورزان محترم نسبت به آماده سازی بستر کشت و (ترجیحا به روش حفاظتی )ذرت،سورگوم و یونجه در صورت تامین بودن رطوبت خاک  می توانند در  روزهای آتی در اسرع وقت اقدام نمایند. و در صورت عدم تامین رطوبت خاک نسبت به آبیاری و سپس کشت اقدام نمایند.

2- کشاورزان محترم می توانند نسبت به وجین و مصرف کود سرک  همراه با آبیاری در صورت عدم وزش شدید باد در  مزارع گوجه فرنگی و محصولات جالیزی  می توانند اقدام نمایند.

3- کشاورزان و پیمانکاران تولید بذر گندم  و جوحتما نسبت به مخلوط کشی علف هرز و  ارقام خارج از تیپ به روش دستی قبل از شروع برداشت می توانند اقدام فرمایند.

5- کشاورزان محترم سیب زمینی کار توجه داشته باشند هنگام برداشت از مخلوط کردن غده های لهیده ،آفت زده،خارج از فرم و آغشته به خاک و گل و سایر مواد خارجی با غده های سالم جدا خودداری نمایند.

6-کشاورزان محترم سیب زمینی کار از برداشت محصول طی ساعات گرم روز جدا،خودداری نمایید و همچنین برداشت زود هنگام،افت کمی و کیفی محصول را در پی خواهد داشت.

7-شرکت های تولید کننده بذر گندم،جو انبار دپو بذر را حتما ضد عفونی فرمایند.

پنبه و دانه های روغنی :

8- زمان مناسب کاشت پنبه سپری شده است، به پنبه کاران عزیز توصیه می شود در  صورت تمایل به کشت پنبه بهاره،حتما از ارقام زودرس استفاده نمایند.

9-با توجه به دمای بالای هوا کشاورزان عزیز برای جوانه زنی مناسب و یکنواخت مزرعه،آمادگی آبیاری سبک مزارع تازه کشت شده را داشته باشند.

10-پنبه کاران عزیز مراقب شیوع آفات اول فصل به ویژه تریپس باشند.

11-کشاورزانی که تمایل به کشت پنبه با روش کشاورزی / خاکورزی حفاظتی دارند، حتما برای برنامه ریزی مبارزه با علف های هرز، با کارشناس پهنه و محقق معین پنبه مشورت نمایند.

12-با توجه به پیش بینی وزش باد شدید کشاورزان عزیز مراقب خسارت باد به  ماشین های آبیاری باشند.سمپاشی و کود پاشی با کود پاش سانتریفیوژ در هنگام باد شدید توصیه نمی شود.

13-استفاده از سیستم آبیاری بارانی در زمان وزش باد ،  موجب  کاهش  یکنواختی توزیع آب و در نتیجه غیر یکنواختی رشد پنبه و در نهایت ایجاد تفاوت در رشد بوته ها ،تاریخ شروع گلدهی و رسیدن قوزه می گردد. لذا به کشاورزان عزیز توصیه می شود در روز سه شنبه و پنجشنبه هفته جاری از سیستم بارانی برای آبیاری مزارع پنبه استفاده نکنند.

14- برای کمک  به پنبه کاران عزیز، تیمی از اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور برای شهرستان های مختلف تعین شده است. پنبه کاران عزیز برای استفاده از خدمات مشاوره ای رایگان، شماره تماس محقق معین منطقه خود را از مرکز خدمات یا اداره جهادکشاورزی دریافت نمایند.

حفظ نباتات:

15-باغداران گرامی با اخذ مشورت از کارشناسان منطقه خود می توانند نسبت به سمپاشی باغات(مرکبات،زیتون،هسته دار....)جهت کنترل آفات اقدام نمایند.

16-کشاورزان گرامی با توجه به پایداری نسبی شرایط جوی در روزهای آینده با اخذ مشورت از کارشناسان نسبت به مبارزه بیولوژیک یا شیمیایی با آفات در مزارع پنبه،سبزی و جالیز اقدام نمایید.

17-با توجه به پیش بینی احتمال وقوع وزش باد نسبتا شدید در روزهای سه شنبه و پنجشنبه در مناطق ساحلی،شمال و شمال شرقی استان کشاورزان مناطق مذکور از سمپاشی مزارع اجتناب نمایند.