كارگاه آموزشي كاشت كلزا در استان آذربايجان شرقي


تاریخ ارسال :

۱۹ مهر ۱۳۹۴

كارگاه آموزشي كاشت كلزا در استان آذربايجان شرقي
برگزاري كارگاه آموزشي كاشت كلزاي هيبريد زمستانه فرانسوي در استان آذربايجان شرقي

كارگاه آموزشي كاشت كلزاي هيبريد فرانسوي درراستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و كاهش وابستگي به خارج و توسعه كشت دانه هاي روغني  با حضور كارشناس شركت اوراليس فرانسه آقاي دكترفردريك گويج  و  با شركت بيش از 180 نفر از مديران و كارشناسان جهاد كشاورزي و شركت خدمات حمايتي استان هاي شمالغرب كشور ( آذربايجان غربي ، اردبيل ، قزوين ، زنجان و آذربايجان شرقي ) وجمعي از مديران و كارشناسان اداره كل پنبه و دانه هاي روغني و مديريت بذر و نهال شركت خدمات حمايتي كشاورزي و  كشاورزان پيشرو در امر كاشت كلزا و تعدادي از كارگزاران نمونه درتوزيع نهاده هاي كشاورزي به صورت تئوري و عملي به مدت دو روز به ميزباني شركت خدمات حمايتي كشاورزي استان آذربايجان شرقي در مجتمع فرهنگي و رفاهي شهيد كسائي تبريز برگزار گرديد .

در اين برنامه مهندس ابوالحسن زاده ضمن عرض خير مقدم در خصوص برگزاري كارگاه آموزشي كلزاي هيبريد زمستانه فرانسوي و ضرورت آموزش و توسعه سطوح زيركشت كلزا مطالبي عنوان نمود .

به گفته مهندس ابوالحسن زاده : رسيدن به اهداف سازماني بستگي به توانايي كاركنان در انجام وظايف محوله و انطباق با محيط متغيير دارد . آموزش و بهسازي نيروي انساني سبب مي شود تا افراد بتوانند متناسب با تغييرات سازماني و محيط ، بطور موثر فعاليت هايشان را ادامه داده و بركارائي خود بيفزايند .

درجهان امروز منابع انساني مهمترين دارائي سازمان ها تلقي مي شوند و بوسيله نيروي انساني ، سرمايه ها شكل مي گيرد و از منابع طبيعي بهره برداري مي شود . در عصر حاضر علوم و تكنولوژي به سرعت در حال تحول و دگرگوني مي باشد و سازمان ها بايد از تازه هاي دانش بشري آگاهي يابند .

آموزش هــــمواره به عـنوان وسيله اي مطمئن در جهت بهبود كيفيت عملكرد و حل مشكلات بهره برداران  بايستي مدنظر باشد و كاركنان در پرتو آموزش هاي صحيح مي توانند وظايف خود را به نحو مطلوب انجام دهند .

بحران آب تهديدي جدي براي استان تلقي مي شود و خشكيدگي  درياچه اروميه و متاثر شدن 12 شهرستان حوضه آبريز درياچه در استان از مصدايق آن است . بنابر اين تغيير نگرش و الگوي كشت يك اجبار است ، از سطوح زير كشت محصولاتي كه نياز آبي آن ها بيشتر است ، مانند سبزي و صيفي ، هندوانه ، ذرت ، سيب زميني و . . . بايستي كاشته شود و با توجه به سياست هاي وزارت متبوعه مبني برخود كفايي و خود اتكائي در زمينه روغن نباتي كه درحال حاضر 92% آن از خارج وارد مي شود، كلزا مهمترين گزينه براي جايگزين آن مي باشد .

در ادامه برنامه آقاي مهندس ايرانيفام معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان با ارائه پاورپوينت در خصوص اهميت كاشت كلزا و توسعه دانه هاي روغني در كشور مطالب مبسوطي براي حاضرين بيان نمود و اظهار داشت :

كاشت دانه هاي روغني به عنوان يك گياه صنعتي به دليل كاربردهاي فرآوران در تغذيه انسان و كنجاله آن در تغذيه دام و طيور و مصارف مختلف صنعتي از جايگاه ويژه اي برخوردار است . ايشان تصريح كرد ، 45 درصد از دانه  كلزا به روغن تبديل مي شود و همچنين جايگزين مناسبي براي تناوب كشت غلات و ديگر محصولات ( پنبه و ذرت ) مي باشد .

سپس آقاي مهندس ملك احمدي رئيس گروه دانه هاي روغني وزارت كشاورزي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص اهميت خود كفايي در توليد دانه هاي روغني و روغن نباتي در كشور ، اهميت توسعه كشت دانه هاي روغني را تعيين نمود .

سپس آقاي دكترفردريك گويچ كارشناس شركت اوراليس فرانسه با همكاري و ترجمه مطلوب و عالي آقاي مهندس فخاريان نماينده شركت كاسپين بذر آموزش خود را دررابطه با شناخت كلزاي زمستانه و نحوه آماده سازي كاشت كلزا شروع نمود .

شايان ذكر است قبل از تدريس و آموزش ، پيش آزمون توسط آقاي مهندس رمضانعلي جاجبلري از

معاونت زراعت دفتر پنبه و دانه هاي روغني وزارت از كارشناسان حاضر در كارگاه آموزش كلزا

اقدام و همچنين پس از اتمام كلاس تئوري آزمون كتبي  به عمل آمد .