آموزش کارورزی فارغ التحصیلان کشاورزی دربرنامه ششم توسعه / 35هزارکشاورز تحصیلات دانشگاهی دارند


تاریخ ارسال :

۱۵ مهر ۱۳۹۴

آموزش کارورزی فارغ التحصیلان کشاورزی دربرنامه ششم توسعه / 35هزارکشاورز تحصیلات دانشگاهی دارند
.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی:

آموزش کارورزی فارغ التحصیلان کشاورزی دربرنامه ششم توسعه / 35هزارکشاورز تحصیلات دانشگاهی دارند

تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه تنها 35 هزار کشاورز تحصیلات دانشگاهی دارند، گفت: برای توسعه و ارتقای بخش کشاورزی نیازمند برگزاری دوره های آموزش کارورزی برای فارغ التحصیلان و بهره برداران بخش در برنامه ششم توسعه هستیم.

احمد کبیری ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از تحریریه خبرگزاری جمهوری اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در حال حاضر از 4.5 میلیون بهره بردار بخش کشاورزی حدود 35 هزار نفر تحصیلات دانشگاهی فوق دیپلم به بالا دارند که این رقم معادل کمتر از یک درصد است که همین امر بیانگر میزان استفاده ما از دانش و تکنولوژی روز در بخش کشاورزی است.

وی تعداد اعضای مهندسین کشاورزی این سازمان را 207 هزار نفر ذکر کرد و اظهار داشت: از مجموع 10 هزار نفر استخدامی وزارت جهادکشاورزی طبق قانون 8هزار نفر استخدام شده اند هم اکنون وزارت جهادکشاورزی به دنبال جذب 2 هزار نفر باقیمانده از این تعداد است.
به گفته وی، اجرای آموزش کارورزی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و بهره برداران می تواند در یک برنامه زمان بندی پنج ساله تحول مطلوبی در بخش کشاورزی ایجاد کند.
وی گفت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی، فضای کسب و کار ما در حال رکود است بنابراین تلاش داریم بخشی از تعداد افراد جویای کار را با حرفه آموزی آموزش های مهارتی جذب بازار کار کنیم.
وی بر این باور است؛ به دلیل وسعت بخش کشاورزی، امکان جذب 130 هزار نیروی فارغ التحصیل دور از دسترس نیست و باید با هماهنگی و آموزش این مهم عملیاتی شود که در همین راستا به کمک دولت نیاز داریم.
وی اضافه کرد: اینکه دولت برای تمام امور آب و کشاورزی خود نیرو استخدام کند نه تنها در توان اقتصادی دولت نیست بلکه امری منطقی نیز نخواهد بود بنابراین نیاز است تا نیروها آموزش و سازماندهی شوند تا به بازار کار راه پیدا کنند.
وی درباره دوره های کارآموزی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی، گفت: طبق ماده 23 قانون افزایش بهره وری وزارت علوم؛ تمام مراکز آموزش عالی موظف شدند برای رشته های کشاورزی یک دوره شش ماهه کارورزی عملی پیش بینی کنند اما این ماده قانونی متاسفانه آنگونه که باید اجرایی نشد.
وی تصریح کرد: در واقع فراهم سازی امکانات کارورزی عملی برای تعداد زیادی دانشجو که هر ساله 10 ها هزار نفر جذب دانشگاه ها می شوند، مقدور نیست بنابراین ما پیشنهاد دادیم وزارت علوم و دیگر مراکز دانشگاهی سعی کنند با استناد به ماده 21 قانون افزایش بهره وری براساس اعلام نیاز مدیریتی بخش کشاورزی دانشجو در رشته های کشاورزی پذیرش کنند.
به گفته وی، نه اینکه هر واحد آموزش عالی بنابه دلخواه خود و محاسبات اقتصادی خود دانشجو بپذیرد.
کبیری افزود: خوشبختانه کارگروه در معاونت آموزش و تحقیقات وزارت جهادکشاورزی است که ما نیز عضو این کارگروه ها هستیم و باید سالانه اعلام نیاز کنیم و اولین گام برای کنترل بحران بیکاری در بین فارغ التحصیلان بخش کشاورزی، کنترل ورودی ها به مراکز آموزش عالی است تا هر ساله جمع کثیری به بیکاران بخش کشاورزی اضافه نشود.
وی اضافه کرد: طی سالهای گذشته یک تا دو سال سازمان نظام مهندسی کشاورزی مجری این طرح بود و اعتبارات خود را از سوی وزارت کار رفاه و اجتماعی تامین می کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی پیشنهاد داد: ما می توانیم طی یک برنامه 5 ساله تعداد قابل توجهی از این فارغ التحصیلان را آموزش بدهیم منتهی این نیروها بیکار هستند و اگر قرار باشد هزینه آموزش کارورزی را نیز خود بپردازند به نیروهای بیکار بدهکار تبدیل می شوند که این نیز به نفع کشور نخواهد بود.
وی افزود: در واقع بهتر است دولت به جای انکه یک نفر را با 1.5 تا 2 میلیون تومان هزینه استخدام کند، این هزینه را برای آموزش و مهارت تعدادی قرار دهد زیرا در صورتی که این نیروها کار یاد بگیرند خود جذب بازار کار می شوند.

** برنامه ششم توسعه فرصتی برای ساماندهی فارغ التحصیلان کشاورزی
کبیری گفت: تصور ما این است برنامه ششم توسعه فرصتی برای پرداختن به مقوله آموزش فارغ التحصیلان بیکار و بهره برداران بخش کشاورزی است که عنایت جدی داشته باشد.
وی ادامه داد: بنابراین با توجه به جمعیت کثیری از بهره برداران در بخش کشاورزی و نیاز به دانش و تکنولوژی روز دارند، خوب است دولت برای برنامه ششم توسعه و تمام طرح ها و پروژه ها در حوزه آب و خاک کشاورزی پیوست آموزشی و نرم افزاری تعریف کند، همانند ماده دو قانون برنامه پنجم توسعه که دولت مکلف شد برای طرح های مهم پیوست فرهنگی تعریف کند.
وی افزود: البته در این برنامه نیازی نیست که دولت خود را ملزم به ارایه خدمات کند زیرا خدمات آن گران تمام می شود، بنابراین سازمان نظام مهندسی کشاورزی آمادگی دارد تا در این بخش به دولت کمک کند و بخش قابل توجهی از نیازهای آموزشی فارغ التحصیلان دانشگاهی و بهره برداران را برعهده بگیرد.
وی اضافه کرد: البته به شرط آنکه دولت نیز در برنامه ششم توسعه یک اعتبار مناسب برای اجرای این طرح به بخش کشاورزی اختصاص دهد.
وی می گوید: به طور طبیعی عده ای از سرمایه گذاران بزرگ که دارای ابعاد بزرگ واحدهای تولیدی هستند از شاخص های بهتری همچون بکارگیری نیروهای انسانی متخصص استفاده می کنند که این امر برای واحدهای تولیدی کوچک امکان پذیر نیست بنابراین سازمان نظام مهندسی کشاورزی به دنبال اتخاذ تدابیر مناسبی برای تسهیل آموزش فارغ التحصیلان بیکار و شرایط ورود این افراد به عرصه کار و تلاش است.

** وزارت جهاد از پتانسیل سازمان نظام مهندسی بهره مند شود
وی افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی در ستاد مرکزی و استان ها دارای مدیریت ویژه است که دارای اعضای انتخابی و انتصابی می باشد که اعضای انتصابی آن شامل مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت علوم است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ارتباط سازمان نظام مهندسی کشاورزی با وزارت جهادکشاورزی سازمانی و قانونی است و بخشی از تصدی های وزارتخانه شامل صدور مجوز در بخش دام و طیور، گلخانه ها، حفظ نباتات و کلینک های گیاه پزشکی و رتبه بندی ناظران فنی توسط این سازمان صادر می شود.
وی با بیان اینکه از حجم فعلی همکاری های خود با وزارت جهادکشاورزی راضی نیستیم، افزود: با توجه به پتانسیل موجود سازمان نظام مهندسی کشاورزی انتظار می رود، وزارت جهادکشاورزی بیش از پیش از ظرفیت های این سازمان در راستای ارتقای بهره وری بخش کشاورزی بهره مند شود و امیدواریم این ارتباطات گسترش یابد.