ذخیره گونه های بذرسیب زمینی در خزانه جهانی بذر برای آیندگان


تاریخ ارسال :

۱۴ شهريور ۱۳۹۴

ذخیره گونه های بذرسیب زمینی در خزانه جهانی بذر برای آیندگان

سازمان کشاورزی و خواروبار جهانی (فائو) اعلام کرد: گونه های مختلف بذر سیب زمینی که یکی از مهمترین بذرهای اصلی جهان به شمار می رود، برای آینده بسیار دور در خزانه جهانی بذر سوالبارد قطب شمال ذخیره شد.



به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از فائو، خزانه جهانی بذر سوالبارد، تسهیلات پشتیبانی است که در لایه منجمد دائمی اعماق زمین، واقع در شمالی ترین مدار قطب شمال قرار دارد و هم اکنون بیش از 860 هزار بذر از سراسر جهان در آن نگهداری می شوند.

عملیات این ذخیره سازی که توسط بنیاد جهانی تنوع بذر و دولت نروژ تامین اعتبار شده، پنجشنبه گذشته با حضور خوزه گرازیانو داسیلوا مدیرکل فائو و نمایندگانی از کشورهای نروژ، پرو و کاستاریکا که در زمینه حفظ بذر گونه های گیاهی اصلی با یکدیگر همکاری می کنند، انجام شد.

ماموریت بنیاد یادشده، محافظت از تنوع بذر گیاهان برای امنیت غذایی نسل کنونی و آینده است.

نمایندگان جوامع بومی آند که با همکاری هم، موسسه دی لا پاپا پراگ (معروف به پارک سیب زمینی) را در کوسکو پرو تاسیس نموده اند، 750 بذر سیب زمینی را در خزانه جهانی بذر ذخیره کردند.

این بذرها نتیجه پروژه های مشترکی است که با حمایت معاهده بین المللی منابع ژنتیک گیاهی فائو در زمینه غذا و کشاورزی اجرا گردیده است.

دانشمندان مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه کاستاریکا نیز با همکاری کشاورزان این کشور، گونه های مختلف بذر سیب زمینی وحشی را به خزانه جهانی بذر سوالبارد که بزرگ ترین کلکسیون کشاورزی- تنوع زیستی جهان است، اضافه کردند.

سیب زمینی که خاستگاه آن کوه های آند واقع در آمریکای جنوبی است، قرن هاست که بیش از دو هزار گونه آن در شکل ها، رنگ ها و اندازه های مختلف توسط کشاورزان آند پرورش داده می شود.

سیب زمینی هم اکنون سومین غذای اصلی مردم جهان است و بیش از یک میلیار نفر هر روز از سیب زمینی برای تغذیه استفاده می کنند.

سیب زمینی حاوی چربی کمی است، اما سرشار از پروتئین، کلسیم و ویتامین سی است.

علاوه بر این، گونه های بسیاری از سیب زمینی های وحشی در منطقه ای که از اروگوئه واقع در جنوب شرقی آمریکای جنوبی شروع می شود و تا ایالت آریزونای آمریکا ادامه دارد، می رویند.

روابط عمومی و امور بین الملل