ضرورت فعالیت هدفمند برای موفقیت در بازاریابی محتوایی


تاریخ ارسال :

۲۱ خرداد ۱۳۹۸

ضرورت فعالیت هدفمند برای موفقیت در بازاریابی محتوایی

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی



اهداف مناسب برای بازاریابی محتوایی کدامند؟

آیا تا به حال در مورد کارکرد عالی بازاریابی محتوایی برای برخی کسب و کارها و عدم کارایی اش برای برخی دیگر از حوزه های کاری تامل کرده اید؟ بسیاری از ما در طول روز شاهد محتوای تبلیغاتی و بازاریابی فوقالعادهای هستیم، با این حال بسیاری از این محتواها موفقیت لازم را کسب نمی کنند.

حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.

عبارت مشهور «محتوا پادشاه حوزه بازاریابی است» در طول چند سال اخیر بدل به یکی از کلیشه های رایج دنیای آنلاین شده است. نکته مهم درخصوص این مفهوم نادرستی اش است. در حقیقت عبارت فوق هیچگاه درست نبود.

اهداف بازاریابی محتوا

محتوا، به هر شکلی که باشد، در نهایت چیزی بیشتر از محتوای بازاریابی یا تبلیغاتی نیست. شاید محتوای یک برند سرگرمکننده، آموزنده، اسرارآمیز یا الهامگرفته از سایر کمپین های رقیب باشد، با این حال هیچ قدرت جادویی در آن نهفته نیست. صرف طراحی محتوای ارزشمند توانایی هدایت برندمان به سوی موفقیت را ندارد. البته تا موقعی که برند ما یک المان مهم را به کار اضافه نکرده باشد. بازاریابی محتوایی بدون بررسی اهداف یک کسب و کار و افزودنش به کمپین هیچ دستاورد مشخصی نخواهد داشت.

چه چیز بازاریابی محتوایی را کارآمد می سازد؟

به منظور کارایی محتوا ما باید درک صریحی از اهداف بازاریابی و کسب و کار داشته باشیم. سپس امکان طراحی محتوایی جذاب برای دستیابی به آن اهداف وجود خواهد داشت. این امر به طور کامل عکس فرآیند تولید صرف محتوا برای نمایش به مخاطب است.

پست های وبلاگ، بازاریابی ایمیلی، کتاب های الکترونیک، پادکست ها، تبلیغات و سایر بخش های مرتبط باید در تصویری بزرگ تر هماهنگ شوند. اگر شما از الگوی بازاریابی محتوایی استفاده می کنید، نیازمند طراحی چارچوب خاصی برای تصویر عام برندتان هستید. این تصویر بزرگ باید بیانگر اهداف کسب و کارمان باشد. به همین دلیل هدف من از نگارش مقاله کنونی بررسی 10 هدف کاری مناسب برای بازاریابی محتوایی است.

1. ایجاد اعتماد و آرامش در میان مخاطب

بدون تردید این امر کاملا واضح به نظر می رسد. همچنین برای شروع گزینهای مطلوب به نظر می آید. وقتی برند ما شروع به تولید محتوایی جذاب، کاربردی و ارزشمند می کند، مخاطب به نکته ای مهم پی خواهد برد. این نکته امکان اعتماد به برند ماست. در اینجا آشنایی به موضوع کلی محتوای تولیدی اهمیت دارد. متاسفانه بسیاری از برندها بدون اطلاع دقیق از حوزه موردنظر اقدام به تولید محتوا می کنند. نتیجه چنین اقدامی کیفیت پایین محتوا خواهد بود.

کمبود اعتماد میان مخاطب هدف یک برند موجب از بین رفتن تلاش ها می شود. به این ترتیب مخاطب کمترین توجهی به محتوای برند ما نخواهد داشت.

2. جلب دیدگاه های تازه به سیستم بازاریابی مان

همه ما جملات آموزشی آقای گودین در دوره های یادگیری بازاریابی را به یاد داریم. بسیاری از بازاریاب های موفق کنونی شاگردهای وی بوده اند. مهم ترین توصیه آقای گودین به بازاریاب های تازه کار «ضرورت کسب ویژگی ماندگاری در ذهن ها» بود.

محتوای تولیدی برند ما باید به اندازه کافی برای جلب نظر رسانه ها، شبکه های اجتماعی و سایر کانال های ارتباطی جذاب باشد. به راستی دلیل این ضرورت چیست؟ پاسخ کاملا روشن است. به این ترتیب مردم برند و محتوای ما را پیدا خواهند کرد.

شاید برند ما بهترین مخاطب ها را داشته باشد، با این حال بدون تلاش برای دستیابی به مخاطب های بهتر امکان تداوم حضور در میان برترین برندهای حوزه کسب و کارش را نخواهد داشت. بهترین راهکار برای نمایش مداوم نام برندمان به مخاطب تولید محتوای به یاد ماندنی است. به این ترتیب مخاطب هدف مان همیشه نام برند ما را در ذهن خواهد داشت.

3. دشواری یافتن مشکلات مخاطب هدف

نه، اشتباه نکنید. هدف از جستوجوی دشوار دیدگاه های تازه نوعی خودآزاری نیست. در حقیقت، بسیاری از کسب و کارها موفقیت خود را مدیون توانایی شان در زمینه حل مشکلات مخاطب شان هستند. برندهای بزرگ در زمینه حل مشکلات حوزه سلامت، مالی، سرپرستی کودکان، تجاری و فناوری پیشقدم هستند.

وقتی ما درک مناسبی از وضعیت مخاطب هدف مان داشته باشیم، شناخت مشکلات آنها و تلاش برای حل شان کار چندان دشواری نخواهد بود. به این ترتیب کلید اصلی برای طراحی پیام مرکزی کمپین بازاریابی برندمان پیدا خواهد شد.

کمپین های بازاریابی با استراتژی منسجم همیشه بر روی مشکلات اساسی مشتریان دست می گذارند. به این ترتیب مخاطب هرچه بیشتر به سوی محتوای آن برندها هدایت خواهد شد. بهترین ایده در این میان برای تقویت انگیزه مخاطب هدف پاسخگویی سریع به پرسش های آنها در شبکه های اجتماعی یا هر کانال ارتباطی دیگری است.

4. مزیت های راهکار ما برای مشکلات

بیتردید برند ما پس از شناسایی مشکلات مشتریان آنها را به حال خود رها نمی کند. هدف اصلی ما در این میان گفتوگو پیرامون راهکارمان و توسعه هرچه بیشتر آن است. به این ترتیب امکان جلب توجه مخاطب پدید می آید.

اگر ما رابطه ای نزدیک با مشتریان مان داشته باشیم، تلاش برای فروش راهکارمان برای مشکلات آنها چندان دشوار نخواهد بود. در غیر این صورت باید کمپین بازاریابی منسجمی را طراحی کنیم. هدف اصلی این کمپین نمایش مزیت های راه حل برندمان برای مشکلات مشتریان است. همچنین در صورت وجود راهکارهای مشابه باید دلیل اولویت راهکار خودمان بر نمونه رقبا را ذکر کنیم.

نکته مهم در این میان عدم بیان کیفیت راهکار برندمان است. ما باید نحوه تاثیرگذاری راه حل برندمان را به صورت واضح به مخاطب نشان دهیم.

5. غلبه بر شکایت ها

هدف اصلی ما دستیابی به راهکار حل مشکلات مشتریان است، با این حال باید نیمنگاهی هم به شکایت مشتریان از راهکارمان داشته باشیم.

آیا قیمت بالای محصول ما دردسرساز است؟ در این صورت باید متنی منسجم برای بیان علت قیمت بالای محصول مان تهیه کنیم.

خدمات نوین روزنامه  فرصت امروز در زمینه بازاریابی محتوایی را ببینید

شاید مشتریان استفاده از محصول ما را بسیار دشوار یافته باشند. در این صورت باید نحوه کارکرد محصول مان را در قالب یک ویدئو آموزشی به مخاطب توضیح دهیم.

در هر صورت، فهم ماهیت شکایت مشتریان از برندمان و محصولش ضروری است. همچنین باید در راستای رفع مشکل موردنظر اقدامی سریع انجام دهیم. در غیر این صورت اعتبار برندمان به خطر خواهد افتاد.

6. ترسیم تصویری از زندگی همراه با محصول مان

جو شوگرمن، یکی از برترین طراح های تبلیغات در عرصه بازاریابی محتوایی بود. او تخصص ویژه ای در زمینه طراحی تبلیغاتی طولانی در مجلات داشت. کتاب تاثیرگذار وی تحت عنوان «دستنوشته های طراحی تبلیغات» به عنوان یکی از منابع مرجع برای بازاریاب ها به حساب می آید. در این کتاب جو تاکید بسیار زیادی بر روی ترسیم تصویری جذاب از زندگی همراه با محصول برندمان برای مشتریان دارد. به این ترتیب امکان دستیابی به چشماندازی مشترک به وجود خواهد آمد. در غیر این صورت ترغیب مخاطب به سوی خرید محصول مان بسیار دشوار خواهد بود.

نکته مهم درخصوص تصویر موردنظر برندمان عنصر واقعگرایی اش است. اگر تصویر ما واقعی نباشد، فرآیند جلب نظر مخاطب با مشکل رو به رو خواهد شد.

7. جلب نظر همکاران استراتژیک

در ابتدا موسسه CopyBlogger فقط شامل یک نویسنده حوزه تبلیغات بود. از همان نخستین روزهای فعالیت این سایت کیفیت مطالب موجب جلب نظر همکارهای استراتژی شد. فرآیند همکاری با برایان کلارک و ایجاد موسسه کنونی CopyBlogger دقیقا حاصل همین فرآیند است.

همکاری با دیگران فرصت مناسبی در زمینه جمعآوری استعدادها و مهارت های مختلف به برندها می دهد. اهداف برند ما هرچه باشد، از طریق همکاری استراتژیک با دیگران امکان کسب موفقیت وجود دارد. این امر موجب کاهش هزینههای فعالیت و تقسیم سود بسیار بالا میان شرکا خواهد شد.

8. افزایش وفاداری میان مشتریان کنونی

این راهکار گزینه مورد علاقه من است. بدون تردید هر شرکتی نیازمند جذب مشتریان تازه است، با این حال بزرگترین سود یک برند تبدیل مشتریان فعلی اش به مشتریان وفادار است.

نکته مهم درخصوص تبدیل مشتریان فعلی به مشتریان وفادار توجه به ایجاد کمپینی ویژه برای آنهاست. بدون تردید هر برندی برای جلب نظر مخاطب های تازه دست به ساخت کمپین می زند، با این حال کمتر برندی به دنبال ایجاد تجربه ای منحصر به فرد برای مشتریان فعلی اش است. نکته مهم در این میان ضرورت خلق تجربه ای منحصر به فرد برای مشتریان فعلی است. کمپین موردنظر ما باید به گونه ای واضح ویژه مشتریان فعلی برند باشد. به این ترتیب مشتریان فعلی ارزش و اهمیت خود برای برندمان را خواهند فهمید.

9. توسعه ایده های کاری تازه

جریان توسعه محتوا برای برندمان فرصتی ناب برای خلق ایده های تازه را فراهم می کند.

آیا قصد تولید نمونه ای ارتقایافته از محصول تان را دارید؟ در این صورت به فکر افزودن برخی امکانات تازه به آن باشید. این امر علاوه بر جلب رضایت مشتریان ثابت برندمان موجب رفع مشکلات بیشتری نیز خواهد شد. وقتی یک محصول توانایی حل مشکلات چندگانه مشتریان را دارد، در کانون توجه قرار خواهد گرفت.

جیم کالینز، نویسنده مشهور حوزه کسب و کار، شروع سرمایهگذاری بر روی ایده تازه کاری را تحت شرایط خاصی توصیه می کند. مهم ترین شرط جیم برای این کار توجه به شروع ایده تازه از سطح بسیار خرد است. به این ترتیب برند ما فرصت کافی برای ارزیابی واکنش مشتریان به ایده کاری تازه خود را خواهد داشت.

10. ایجاد شهرت برای برندمان از طریق موتورهای جستوجو

بسیاری از بازاریاب های محتوایی توسعه شهرت برند در موتورهای جستوجو را دلیل نخست برای تهیه مطلب تبلیغاتی می دانند، با این حال اگر ما هدف فعلی را زودتر از سایر اهداف در دست اجرا قرار دهیم، نتیجه مطلوبی دریافت نخواهیم کرد.

دلیل اصلی معرفی کار با موتورهای جستوجو الگوریتم آنها در طبقهبندی مطالب است. به این ترتیب اگر مطلب برند ما مورد علاقه خوانندگان باشد، در موتورهای جستوجو نیز رتبه مناسبی به دست خواهد آورد. در غیر این صورت جایگاه مطلوبی در میان مطالب برتر نتایج جستوجو نخواهد داشت، بنابراین ابتدا به 9 توصیه قبلی توجه کنید سپس به سراغ کار با موتورهای جستوجو بروید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی