تحول در بازاریابی شبکه های اجتماعی با 4 پرسش اساسی


تاریخ ارسال :

۲۹ دي ۱۳۹۸

تحول در بازاریابی شبکه های اجتماعی با 4 پرسش اساسی

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی



راهکارهای استفاده از فرصت های بازاریابی و تبلیغات آنلاین

امروزه تمام شرکت ها در هر اندازه و سطح فعالیتی به دنبال توسعه بخش بازاریابی آنلاین شان هستند. این امر به طور ویژه معطوف به دنیای بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی است. دلیل اصلی توجه فزاینده به شبکه های اجتماعی به اندازه کافی روشن است. به هر حال نسل جوان حضور پررنگی در این فضا دارد. به علاوه اغلب فرآیندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدون نیاز به صرف هزینه گزاف امکان پذیر است، با این حساب عدم سرمایه گذاری و توجه به شبکه های اجتماعی به مثابه گزینه اصلی کمپین های بازاریابی اشتباهی واضح خواهد بود. براساس آمارهای موسسه Statista تا سال 2021 تعداد 3.09 میلیارد کاربر در شبکه های اجتماعی به صورت فعال حضور خواهند داشت. این رقم برای هر برندی وسوسه کننده خواهد بود. علاوه بر این مدت زمان متوسط وقت گذرانی کاربران در شبکه های اجتماعی نزدیک به 136 دقیقه در روز برآورد شده است. به این ترتیب ما با طیف کاربران گسترده و علاقه مند به حوزه شبکه های اجتماعی مواجه هستیم. این امر شانس ما برای جلب توجه کاربران به محتوای بازاریابی مان را افزایش می دهد.

نکته جالب درباره بازاریابی در شبکه های اجتماعی رویکرد رو به رشد برندها نسبت به آن است. براساس آمار موسسه گارتنر در سال 2020 نزدیک به 385 میلیارد دلار سرمایه گذاری بر روی بازاریابی در شبکه های اجتماعی صورت خواهد گرفت. این رقم سهم بسیار زیادی از حوزه بازاریابی خواهد داشت. با توجه به افزایش تمایل برندها برای صرف هزینه در شبکه های اجتماعی بسیاری از تیم های فنی پلتفرم های آنلاین در تلاش برای بازسازی امکانات بازاریابی شان هستند. به عنوان مثال، اینستاگرام در طول سال های گذشته به طور مداوم امکانات بیشتری برای برندها در پلتفر م اش ایجاد کرده است. این امر موج تمایل به بازاریابی در شبکه های اجتماعی را بیش از پیش تقویت کرده است.

تحول در بازاریابی شبکه های اجتماعی

توسعه شبکه های اجتماعی بسیاری از فرآیندهای زندگی واقعی را به حوزه آنلاین سوق داده است. امروزه کمتر کمپین بازاریابی و تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی حضور پیدا نمی کند. این امر بدل به نوعی عرف رایج در عرصه بازاریابی و تبلیغات شده است. نکته جالب در این میان واکنش های متفاوت کاربران به کمپین های مختلف است. به این ترتیب بسیاری از کاربران نسبت به برندهای مورد علاقه شان یا محصولات جذاب واکنش مثبت نشان می دهند. در سوی دیگر برخی از کاربران ارتباط چندانی با محتوای تبلیغاتی برندها برقرار نمی کنند. این امر ضرورت مطالعه پیرامون کاربران و شناسایی مخاطب هدف را افزایش می دهد. بسیاری از برندها در حوزه بازاریابی آنلاین هزینه های کلانی می کنند. این امر در صورت بی توجهی به شناخت مخاطب هدف فقط هزینه اضافی برای شرکت ها در پی دارد.

امروزه بسیاری از مقالات درباره طراحی استراتژی بازاریابی آنلاین به شیوه موفقیت آمیز در دسترس است. بدون تردید مطالعه آنها کمک شایانی به کارآفرینان برای طراحی استراتژی های جذاب می کند. هدف ما در این مقاله بررسی الگوهای موفق طراحی استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی به گونه ای جذاب و متفاوت است. بر این اساس ما به سراغ چهار پرسش اساسی رفته ایم. در خلال پاسخگویی به این پرسش ها بسیاری از نکات و ابهامات شما در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی روشن خواهد شد.

مطلب مرتبط: ایجاد تحول در بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی با 15 راهکار ساده

1. اهداف شما کدامند؟

هر کسب و کاری با سرمایه گذاری بر روی تولید یک محصول یا ارائه سرویسی مشخص پا می گیرد. اگر شرکت ما دارای راهکاری مشخص برای کمک به مشتریان نباشد، احتمال مواجهه با شکست تا حد زیادی افزایش خواهد یافت. تفاوت گسترده میان برندهای مختلف در زمینه اهداف و نحوه تلاش برای ایجاد ارتباط با مشتریان نمایان می شود. بنابراین امروزه هر برند دارای شیوه خاص خود برای تعامل با مخاطب است. این امر تا حد زیادی طبیعی به نظر می رسد. اگر تمام برندها در تلاش برای تولید محصولات و خدمات یکسان و مشابه باشند، آنگاه بازاریابی مفهومش را از دست خواهد داد.

فرآیند بازاریابی در شبکه های اجتماعی در تعامل با اعتبار و وجه عمومی برندها قرار دارد. بنابراین پیش از دست زدن به هرگونه اقدامی باید اهداف مان را مشخص سازیم. در غیر این صورت اعتبار برندمان در خطر خواهد بود. بسیاری از برندها هیچ گاه به اهداف بازاریابی فکر نمی کنند. این امر ناشی از تمرکز اصلی آنها بر روی تولید محتوای بازاریابی است. در حقیقت بازاریابی در دنیای امروز بدل به امری رایج و ضروری شده است. همین امر فرصت تفکر بیشتر درباره دلیل حضور در عرصه بازاریابی و تعیین اهداف را از برندها می گیرد. اگر ما به دنبال کسب موفقیت در این عرصه هستیم، باید عملکرد متفاوتی از سایر رقبا داشته باشیم. در غیر این صورت مانند سایر برندهای کلیشه ای به سرعت به حاشیه رانده خواهیم شد.

خوشبختانه یافتن اهداف اصلی برند در زمینه بازاریابی کار چندان دشواری نیست. در این زمینه ما باید به ماهیت برندمان و محصولات یا خدمات آن توجه کنیم. این امر در تعامل با سلیقه مخاطب هدف نیز قرار دارد. به این ترتیب با ترکیب این چند عامل امکان یافتن یا طراحی اهداف مختلف وجود خواهد داشت. توصیه نهایی ما در این بخش تمرکز بر روی چند هدف محدود است. اشتباه برندها در این زمینه تلاش برای یافتن اهداف متعدد و اجرای همزمان آنهاست. این استراتژی در اغلب اوقات پیامد مناسبی به همراه ندارد.

2. از کدام پلتفرم های اجتماعی باید استفاده کنیم؟

تصمیم گیری در زمینه انتخاب پلتفرم مناسب برای فعالیت بازاریابی باید با توجه به شناخت قبلی ما از هویت و سلیقه مخاطب هدف صورت گیرد. شبکه های اجتماعی متفاوت مورد علاقه کاربرانی با سلیقه های مختلف است. به این ترتیب انتخاب تصادفی پلتفرم ها نتیجه مناسبی برای کسب و کار ما نخواهد داشت. خوشبختانه امروزه پژوهش های گسترده ای در حوزه های کسب و کار مختلف برای شناخت پلتفرم های مناسب صورت گرفته است. این امر تا حد زیادی نیاز برندها به پژوهش و مطالعه جداگانه را کاهش می دهد.

برخی از نکات عمومی در زمینه انتخاب پلتفرم اجتماعی مناسب برای فعالیت بازاریابی با اندکی جست و جو در فضای آنلاین قابل دسترسی است. به عنوان مثال اغلب کاربران نسل جوان در پلتفرم هایی نظیر تیک تاک و اسنپ چت حضور دارند. این امر برای برندهای علاقه مند به تعامل با نسل جوان اهمیت حیاتی دارد. اینستاگرام و توییتر به عنوان پلتفرم هایی قدیمی بیشتر مورد توجه عموم کاربران قرار دارد، بنابراین اگر در حوزه های عمومی و غیراختصاصی برای گروه سنی خاص فعالیت دارید، این دو پلتفرم گزینه های بهتری خواهد بود.

تقسیم بندی شبکه های اجتماعی براساس معیارهای مختلفی صورت می گیرد. برخی از شبکه های اجتماعی در کشورهای خاصی دارای طرفدار بیشتر هستند. به عنوان مثال در هند واتس اپ بیشتر از هر شبکه اجتماعی دیگری طرفدار دارد، بنابراین برندهای فعال در بازار هند تمرکز ویژه ای بر روی این پلتفرم دارند. جالب اینکه در برخی از کشورها باید به سراغ شبکه های اجتماعی بومی شان رفت. کشور چین بهترین نمونه در این زمینه است. در این کشور وی چت و ویبو بیشترین کاربرد را دارد، بنابراین برندها باید براساس نوع نیازشان و ویژگی های بازار هدف دست به انتخاب پلتفرم مناسب بزنند. در غیر این صورت شاید تمام تلاش های بعدی شان نیز ناکام بماند.

مطلب مرتبط: 3 تحول تأثیرگذار شبکه های اجتماعی بر تبلیغات دیجیتال

3. استراتژی محتوایی شما کدام است؟

بسیاری از شرکت ها نسبت به الزام های ساختاری و مالی بازاریابی در شبکه های اجتماعی آگاهی دارند. این امر موجب فراهم سازی بودجه کافی برای بازاریابی و تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف است. یکی از نکات مهم در این میان توجه به استراتژی تولید محتواست. اغلب برندها در ابتدا توجه چندانی به این موضوع ندارند. به هر حال اگر ما محتوای جذابی برای مخاطب تهیه نکنیم، هیچ شانسی برای موفقیت در بازار هدف مان نخواهیم داشت. براساس مطالعه موسسه Sprout Social نزدیک به 46درصد از کاربران شبکه های اجتماعی به دلیل محتوای الهام بخش برندها نسبت به کمپین شان توجه نشان می دهند، بنابراین کیفیت محتوا نقش اساسی در موفقیت یک برند بازی می کند. وظیفه اصلی ما به عنوان کارآفرین یا مدیرعامل یک شرکت اطمینان از توجه تیم بازاریابی به کیفیت محتواست.

مفهوم استراتژی محتوایی معطوف به ایجاد روند منحصر به فرد برای تولید محتوا از سوی هر برند است. امروزه بسیاری از برندها در شبکه های اجتماعی در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف هستند. این امر موجب افزایش فشار و رقابت نزدیک میان برندها می شود. در این میان فقط برندهای توانمند در زمینه تولید محتوای جذاب امکان کسب موفقیت در برابر سایر برندها را خواهند داشت. در غیر این صورت باید منتظر مواجهه با شکست یا دست کم بی توجهی مخاطب هدف به محتوای مان باشیم.

یکی از نکات مهم در زمینه تولید محتوا توجه به فرهنگ بومی بازار مدنظرمان است. به عنوان مثال، یکی از سازمان های خیریه جهانی به هنگام تلاش برای فعالیت در بازار هند به طور عمیق به مطالعه فرهنگ بومی بخش های مختلف این کشور پرداخت. این امر با توجه به الگوی تقلیدی آنها از فعالیت در شهرهای مختلف ایالات متحده ضروری بود. اگر ما نسبت به ویژگی های منحصر به فرد هر بازار توجه نداشته باشیم، احتمال بروز خطا به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. در هر وضعیتی ما باید به فکر جلوه عمومی برندمان باشیم. شکست در نخستین تلاش مان برای حضور در بازاری تازه برای مدت زمانی طولانی همراه با ما خواهد بود. در برخی از موارد برندها به دلیل عدم کسب موفقیت در نخستین تلاش شان در بازار هدف به طور کلی قید آن را می زنند. این امر به دلیل افزایش فشارها و انتقادات به برند موردنظر صورت می گیرد، بنابراین پیش از اجرای کمپین در بازار هدف نسبت به شناخت درست از آن و طراحی الگوی منحصر به فرد تولید محتوا اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات برندها نیازمند چند استراتژی تولید محتوا در کنار هم هستند. این امر به دلیل فعالیت همزمان برخی از برندها در بازارهای مختلف روی می دهد. توصیه ما در این شرایط استفاده از تیم های بازاریابی جداگانه است. به هر حال وقتی شما در تلاش برای حضور موفق در بازارهای مختلف هستید، باید هزینه بیشتری نیز برای بازاریابی آنلاین انجام دهید.

4. آیا آماده صحبت و ارتباط با مخاطب هدف تان هستید؟

فعالیت در شبکه های اجتماعی نیازمند توجه به الگوی دوجانبه آن است. به این ترتیب ما باید آمادگی واکنش در برابر مخاطب هدف را داشته باشیم. در غیر این صورت احتمال کسب موفقیت مان به شدت کاهش خواهد یافت. بسیاری از برندها در زمینه تولید محتوا مهارت بالایی دارند، اما شنوندگان خوبی نیستند. این امر در زمینه تعامل با مخاطب هدف دردسرساز خواهد بود. یکی از مهارت های ضروری برای هر برند در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی توان واکنش سریع در برابر اتفاقات پیش بینی نشده است. به عنوان مثال، چندی پیش یک زوج در یکی از شعبه های رستوران KFC مراسم خواستگاری شان را برگزار کردند. بازتاب این اقدام در بسیاری از شبکه های اجتماعی همراه با بهت و حیرت کاربران بود. در این میان برخی از برندها به سرعت اقدام به حمایت از زوج جوان کردند. برندهایی نظیر کوکا کولا، آئودی و Woolworths با ارائه انواع هدیه ها و طرح های تخفیفی برای استفاده از محصولات شان به حمایت از این زوج جوان پرداختند. این نوع آمادگی برای استفاده از رویدادهای پیش بینی نشده در فضای آنلاین اهمیت بالایی دارد. اگر برندها به خوبی آماده این رویدادها نباشند، احتمال کسب موفقیت در عمل بسیار کاهش خواهد یافت.

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی

شبکه های اجتماعی فرصت طلایی در اختیار برندها برای تعامل و صحبت با مخاطب هدف قرار می دهد. نکته مهم در این میان آمادگی برندها برای تعامل با مخاطب هدف است. تمام برنامه های بازاریابی و تبلیغات ما در صورت ناتوانی در زمینه تعامل مناسب با مخاطب هدف به خطر خواهد افتاد، بنابراین شاید پیش از اجرای کمپین مان باید نسبت به توانایی برندمان در زمینه تعامل مناسب با مخاطب هدف اندکی تامل کنیم.

امروزه برندها توانایی بسیار بیشتری برای تعامل با مخاطب هدف شان دارند. این امر علاوه بر مزیت های گوناگون در زمینه افزایش فروش و سود بیشتر میزان مسئولیت پذیری آنها را نیز افزایش داده است. استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله تا حد زیادی آمادگی لازم برای موفقیت در حوزه بازاریابی آنلاین را ایجاد می کند. از این به بعد مسیر موفقیت شما بستگی به تلاش و کوشش تان برای یادگیری بیشتر و استفاده مناسب از فرصت های موجود در شبکه های اجتماعی خواهد داشت.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی