نگاهی به گزارش سالانه ارزش گذاری برند


تاریخ ارسال :

۲۳ بهمن ۱۳۹۶

نگاهی به گزارش سالانه ارزش گذاری برند

مؤسسه بین المللی اینتربرند هرساله در گزارشی به معرفی یکصد برند (نشان تجاری) برتر جهان اقدام می کند. این مؤسسه در ارزش گذاری برندهای برتر سال 2017 میلادی، به دو شاخص اصلی خودش بیش از گذشته تکیه داشته است؛ یکی تغییرات شگرف تکنولوژی و دیگری رشد از درون.

چراکه در دنیای هیجان انگیز امروزی، شگرف نگرشی و تکنولوژی تأثیر بسزایی بر جنبه های مختلف تجارت و زندگی بشر گذاشته است و از سوی دیگر برندها از داخل با انسان ها یا همان منابع انسانی هر سازمان آغاز می شوند و در نهایت در خارج به انسان ها یا همان خریداران محصولات ختم می شوند. این شاخص نشان می دهد که تبدیل شدن به یک برند معتبر، چه مقدار نیازمند توجه به منابع انسانی یا همان برندسازی داخلی است.



در این گزارش سالانه و در میان 10 برند برتر سال 2017، اپل یکی از غول های صنعت انفورماتیک آمریکا همچنان پیشتاز است و گوگل و مایکروسافت جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند. همچنین کوکاکولا، آمازون، سامسونگ، تویوتا، فیس بوک، بنز و ای بی ام در ادامه 10 برند برتر سال قرار گرفته اند که نشان از حضور قدرتمند یک برند نوشیدنی و دو برند خودروساز در کنار سایر برندهای حوزه تکنولوژی و انفورماتیک جهان در صدر جدول است.

همچنین این 10 برند برتر توانسته اند بیش از 40درصد ارزش بهترین برندهای جهان را از آن خود کنند که نشان از اثبات مدیریت برند و رویکردهای مدیریتی در فرآیند برندسازی خود دارند. در سوی دیگر و در میان این 10برند تنها سه برند کوکاکولا، تویوتا و ای بی ام دارای کاهش درصدی نسبت به سال گذشته هستند که همین امر باعث شد برند کوکاکولا یک رتبه و برند های تویوتا و ای بی ام به ترتیب دو و چهار رتبه نسبت به سال 2016 با کاهش جایگاه خود مواجه شوند.

از سوی دیگر، 16 برند شامل فیس بوک، آمازون، ادوب، آدیداس، استارباکس، گلدمن سیچ، هوآوی، مورگان استانلی، فیدکس و پی پال توانسته اند درصد رشد دو رقمی در سال 2017 نسبت به سال گذشته (2016) به ثبت برسانند. فیس بوک با رشد 48درصد در صدر و پی پال با 12درصد رشد در رتبه های آخر این نسبت رشد قرار دارند.

در این میان سه برند نسبت به سال های گذشته به جدول صدتایی ها وارد شدند؛ خوروسازی فراری (Ferrari)، نتفیلیکس (Netflix) و سلس فورس (Salesforce). حضور این سه برند نشان می دهد که سیطره ای از کسب وکارها می توانند با یک برنامه ریزی منسجم و هدفمند در مدیریت برند در کنار محصولات و راه حل های خلاقانه برای رفع نیاز مشتریان در جدول برندهای برند سال جهان قرار بگیرند.

در این گزارش مشاهده می شود که بخش های تکنولوژی، خودروسازی، سرویس دهنده های مالی، نوشیدنی ها و خرده فروشی ها به ترتیب پرازرش ترین برندها در بخش های فعال دنیا هستند.

بخش تکنولوژی به عنوان ارزشمندترین بخش با 675هزار میلیون دلار مجموع ارزش برند توانسته است بهترین جایگاه این جدول را از آن خود کند. به نحوی که از برندهای اپل (رتبه یک)، گوگل (رتبه 2)، مایکروسافت (رتبه 3)، سامسونگ (رتبه 6)، فیس بوک (رتبه 8) که نیمی از 10 برند برتر را به خود اختصاص دادند گرفته تا برندهایی مثل اینتل، سیسکو، اوراکل، اچ پی و حتی برندهای لنووو، ادوب و هواووی که قابل توجه است، حضور دارند. حضور فعال 15 برند در این بخش در میان 100 برند برتر نشان دهنده توجه جهانی هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان به مبحث و نگرش تکنولوژی است.

در بخش خودروسازی و با مجموع ارزش برند بیش از 260 هزار میلیون دلار، برندهای تویوتا (رتبه 7)، بنز (رتبه 9)، بی ام دبلیو (رتبه 13)، هوندا (رتبه 20)، فورد (رتبه 33)، هیوندای (رتبه 35)، آئودی (رتبه38)، نیسان (رتبه39)، ولکس واگن (رتبه40)، پورشه (رتبه48)، کیا (رتبه68)، لندروور (رتبه73)، هارلی دیویدسون (رتبه77)، مینی (رتبه87)، فراری (رتبه88) و تسلا (رتبه98)، به عنوان 16 برند خودروساز در این جدول قرار گرفته اند.

در میان 12 برند در بخش سرویس دهنده های مالی با ارزش برند 121هزارمیلیون دلار، می توان از امریکن اکسپرس، جی پی مورگان، اچ اس بی سی، گلدمن ساچ، ویزا، مسترکارت و پی پال نام برد که اکثر این برندها توانسته اند نسبت به گذشته رشد مثبت دو رقمی را تجربه کنند.

برندهای معتبری همچون کوکاکولا (رتبه 4)، پپسی (رتبه 22)، نسکافه (رتبه 36)، اسپریت (رتبه90) در بخش نوشیدنی های این جدول و با مجموع ارزش برندبیش از 107هزار میلیون دلار حضور فعال دارند.

در بخش خرده فروشی سه برند آمازون، آی کیا (IKEA) و ای بی (ebay) به ترتیب با ارزش برند 67، 18 و 13هزار میلیون دلار و در مجموع 96 هزار میلیون دلار توانسته اند رتبه های 5، 25 و 34 جدول برندهای برتر جهان در سال 2017 را از آن خود کنند.

همچنین در میان برندهای ورزشی، نایک با 27هزار میلیون دلار و آدیداس با 9هزار میلیون دلار ارزش برند، رتبه های 18 و 55 این جدول را کسب کرده اند.

در بخش رستوران نیز برند مک دونالد با ارزش 41هزار میلیون دلار در رتبه 12، برند استارباکس با ارزش 9هزار میلیون دلار در رتبه 60 و برند کی اف سی با ارزش 5هزار میلیون دلار در رتبه 83 در میان 100 برند برتر جهان قرار دارند.

از سوی دیگر و با توجه به نقش صنعت لجستیک در دنیای تجاری، سه برند یو پی اس (رتبه 29)، فدکس (رتبه 72) و دی اچ ال (رتبه 76) در مجموع با ارزش برند 28هزار میلیون دلار در این جدول حضور دارند.