4 عضو اصلی تیم بازاریابی و تولید محتوا


تاریخ ارسال :

۱۴ آبان ۱۳۹۸

4 عضو اصلی تیم بازاریابی و تولید محتوا

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی



اعضای اصلی تیم بازاریابی چه کسانی هستند؟

تولید محتوای بازاریابی اهمیت زیادی برای توسعه کسب و کار برندها دارد. امروزه هر شرکت شیوه و ابزار متفاوتی برای تولید محتوا به کار می گیرد. نتیجه این امر رویارویی مخاطب با تنوع گسترده ای از محتوای بازاریابی است. بدون شک هدف نهایی از تولید محتوای بازاریابی جلب نظر مخاطب و دستیابی به اهداف برندمان است. برخی از اهداف مهم در این زمینه شامل تعامل نزدیک با مخاطب، فروش محصولات بیشتر یا معرفی سری تازه محصولات است. نکته مهم در اینجا تفاوت نتیجه بخشی الگوهای مختلف بازاریابی شرکت هاست. به همین خاطر در نهایت فقط برخی از شرکت ها موفق به جلب نظر مخاطب می شوند.

نخستین گام در راستای تولید محتوای جذاب برای مخاطب ایجاد تیم بازاریابی است. در این زمینه کارشناس ها نظرات مختلفی دارند. به همین خاطر برندها در عمل تیم های بازاریابی متفاوتی از هم ایجاد می کنند. در اینجا نیز فقط برخی از برندها در زمینه ساماندهی بهینه تیم بازاریابی موفقیت به دست می آورند. هدف اصلی این مقاله بررسی شیوه های ساماندهی تیم بازاریابی کارآمد است. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب فراهم خواهد شد. پیشفرض اصلی در اینجا اهمیت اعضای تیم بازاریابی است. بدون شک هیچ برندی بدون استفاده از بازاریاب های حرفه ای توان تولید محتوای جذاب و تاثیرگذاری بر روی مخاطب را نخواهد داشت.

تیم بازاریابی تولید محتوا

اعضای اصلی تیم تولید محتوا

تولید محتوا فرآیندی انفرادی نیست. این نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای ساماندهی فرآیند تولید محتوای شان با استفاده از یک بازاریاب هستند. این امر فشار و انتظارات زیادی بر روی فرد موردنظر ایجاد می کند. اغلب نیز در پایان نتیجه دلخواه برندها حاصل نمی شود. بدون شک وقتی از ضرورت استفاده از اعضای مختلف برای تیم بازاریابی صحبت می کنیم، برندها به دنبال دلیل قانع کننده خواهند بود. پاسخ من بر روی مهارت های مختلف موردنیاز برای ساماندهی فرآیند تولید محتوا تاکید دارد. بی تردید یک فرد توان رفع تمام نیازهای ما در زمینه مهارت های مدنظر را ندارد. به همین خاطر باید از اعضای مختلفی در فرآیند بازاریابی استفاده کرد.

مطلب مرتبط: ویژگی های تیم بازاریابی حرفه ای

یکی از حساسیت های عجیب برندها مربوط به حضور تمام اعضای تیم بازاریابی در دفتر کار است. بدون شک حضور کارمندان در کنار هم ارتباط آنها را سرعت خواهد داد با این حال امروزه دنیای تکنولوژی و بالطبع کسب و کار دستخوش تغییر و تحول بسیار زیادی شده است، بنابراین شاید مانند گذشته نیاز به حضور تمام کارمندان در دفتر برند احساس نشود.

بی تردید هر برندی نیازمند تیم بازاریابی هماهنگ و دارای مهارت های متنوع است. همانطور که اشاره شد، مهارت های مختلف در عمل نیازمند افراد مختلفی است. نکته مهم در اینجا انتخاب افراد دارای مهارت های مختلف و موردنیاز برندمان است. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل افرادی با مهارت های مشابه را گردهم جمع می کنند، بنابراین مشاهده ناتوانی برندهای مختلف در زمینه پیشبرد مطلوب طرح های بازاریابی شان چندان عجیب نخواهد بود. من در ادامه به بررسی چهار عضو اصلی هر تیم بازاریابی اشاره خواهم کرد. به این ترتیب امکان شناخت افراد مناسب برای تیم بازاریابی برندمان و همکاری سازنده با آنها فراهم خواهد شد.

1. کارشناس کسب و کار

تولید ارزش در صنعت بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه کمپین های بازاریابی مختلفی در سطح جهان تولید و اجرا می شود. نکته مهم درخصوص اغلب این کمپین ها ناتوانی در جلب نظر مخاطب است. اگر ما به دنبال جلب نظر مخاطب هستیم، باید شیوه های خلاقانه و تازه ای به کار ببریم. این امر نیازمند تولید ارزش است. توجه مخاطب فقط به محتوای ارزشمند جلب می شود. چالش اصلی برندها در زمینه تولید محتوا انتخاب ارزش مناسب برای تولید محتوا حول آن است. توصیه من در اینجا همکاری با یک کارشناس کسب و کار به منظور ارزیابی دقیق و به روز رسانی اطلاعات مان در مورد شرایط کسب و کارمان است. به این ترتیب فرآیند انتخاب ارزش مناسب برای برندمان با سهولت بیشتری انجام می شود.

نکته مهم درخصوص همکاری با کارشناس کسب و کار عدم نیاز به استخدامش است. فرد موردنظر حتی نیاز به حضور در دفتر کار شرکت نیز ندارد. ما به هنگام نیاز از طریق تماس تلفنی یا ایمیل امکان کسب اطلاعات موردنظرمان را خواهیم داشت بنابراین نیازی به صرف هزینه بالا برای همکاری با کارشناس های کسب و کار نخواهد بود.

2. طراح استراتژی محتوایی

یک طراح استراتژی محتوایی به طور تخصصی در زمینه بازاریابی فعالیت دارد. مسئولیت اصلی این فرد در حوزه پژوهش و جمع آوری اطلاعات موردنیاز تیم بازاریابی است. امروزه کمپین های موفق از برنامه و استراتژی حرفه ای سود می برند. بی تردید فعالیت بدون برنامه در دنیای کسب و کار نتیجه مطلوبی در پی ندارد. به همین خاطر ما همیشه باید برنامه ای دقیق برای جلب نظر مخاطب هدف داشته باشیم.

مطلب مرتبط: نقش تیم در سازمان بازاریابی

تفاوت اصلی استراتژی محتوایی با ایده بازاریابی در ماهیت کلی آن است. به این ترتیب تمام فعالیت های بازاریابی ما باید براساس استراتژی مرکزی مان ساماندهی شود. اشتباه اصلی در اینجا تلاش برخی از برندها برای تعریف چند استراتژی در کنار هم است. این امر در عمل موجب تولید محتواهای متضاد با هم می شود. تاثیرگذاری محتوای بازاریابی فقط در صورت پیوستگی منطقی آنها با یکدیگر افزایش خواهد یافت بنابراین با طراحی استراتژی های مختلف فقط شانس برندمان برای جلب نظر مخاطب کاهش خواهد یافت.

طراح استراتژی بازاریابی باید ارتباط نزدیکی با سایر اعضای تیم داشته باشد. به همین خاطر وی باید عضو دائمی برندمان باشد. استخدام وی و اطمینان از حضورش در تیم بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم ترین همکاری های طراحی استراتژی با دیگر اعضای تیم بازاریابی در زمینه مدیریت سئو، طراحی ارزش های مرکزی برند در حوزه بازاریابی و انتخاب شعارهای تبلیغاتی صورت خواهد گرفت.

3. ویراستار و نویسنده

محتوای بازاریابی ما باید در قالب متن یا سایر الگوهای رایج منتشر شود. به همین خاطر حضور دست کم یک نویسنده حرفه ای در تیم بازاریابی اهمیت دارد. امروزه مخاطب هدف برندها در کسب و کارهای مختلف تمایل بیشتری به مشاهده محتوای متنی در کنار تصاویر جذاب دارند. به همین خاطر نویسنده های حرفه ای در حوزه بازاریابی به طور معمول مهارت مطلوبی در زمینه طراحی گرافیک نیز دارند. این امر آنها را در زمینه تولید طرح های گرافیکی برای متن شان توانا می سازد.

اگرچه نویسنده یکی از اعضای سنتی تیم بازاریابی محسوب می شود، اما در طول سال های اخیر وظیفه این عضو قدیمی به طور کلی دستخوش تغییر شده است. امروزه نویسنده تیم بازاریابی باید مهارت مناسبی در زمینه کنار هم قرار دادن محتوای مختلف داشته باشد. این امر به معنای جمع بندی نتیجه فعالیت اعضای مختلف تیم بازاریابی و انتشار محتوایی جذاب خواهد بود.

پس از استخدام نویسنده مناسب باید به سراغ ویراستار رفت. بدون تردید محتوای بازاریابی ما پیش از انتشار رسمی باید مورد بازبینی قرار گیرد. این امر نیازمند استفاده از ویراستاری حرفه ای است. برندهای بزرگ دارای چند ویراستار اصلی هستند با این حال برندهای کوچک و دارای بودجه محدود به همکاری با یک ویراستار اکتفا می کنند. فرآیند ویراستاری محتوای بازاریابی شامل دو مرحله است. در مرحله نخست ایرادهای محتوایی مدنظر قرار می گیرد. این امر شامل اصلاح اطلاعات غلط و کاربرد نادرست اصطلاح های تخصصی است. مرحله دوم به اصلاح اشتباه های مربوط به دستور زبان و ساختار جمله ها مربوط می شود. به این ترتیب برند ما محتوایی جذاب برای مخاطب هدف تولید خواهد کرد. بی تردید مشاهده اشتباه مفهومی و ساختاری در محتوای بازاریابی یک برند موجب دلسردی مخاطب از ادامه توجه به آن خواهد شود.

4. طراح استراتژی سئو

اطمینان از نمایش محتوای بازاریابی به دامنه وسیعی از مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر به طور تخصصی در دایره وظایف طراحی استراتژی سئو قرار دارد. اصطلاح مدیریت سئو به کاربرد شیوه های مختلف در راستای بهبود رتبه لینک سایت مان در موتورهای جست وجو مانند گوگل اشاره دارد. به هر حال محتوای بازاریابی هر بردی در سایت رسمی اش نیز منتشر می شود. به همین خاطر باید توجه ویژه ای به بهبود رتبه لینک محتوای بازاریابی مان در طبقه بندی جست وجوهای گوگل داشته باشیم. بدون تردید موتورهای جست وجوی بسیار زیادی در دنیا وجود دارد، اما گوگل از نظر شهرت مهم ترین آنها محسوب می شود. به همین خاطر تمرکز صرف بر روی گوگل کافی به نظر می رسد.

طراح استراتژی سئو بیشتری تعامل با دیگر اعضای تیم بازاریابی را خواهد داشت. دلیل این امر ضرورت یادآوری نکات مهم در زمینه تکنیک های مدیریت سئو به اعضای مختلف است. فقط در این صورت محتوای نهایی ما با الگوریتم طبقه بندی محتوای گوگل هماهنگی مناسبی خواهد داشت.

مطلب مرتبط: چگونه بازده تیم بازاریابی خود را افزایش دهید؟

اهمیت ساماندهی تیم مناسب برای برندمان

امروزه دو راهکار اصلی برای ساماندهی تیم های بازاریابی و تولید محتوا وجود دارد. راهکار نخست شامل همکاری با افراد متخصص در چهار زمینه مورد بحث این مقاله بدون استخدام شان است. مزیت اصلی این شیوه کاهش چشمگیر هزینه های شرکت خواهد بود. بدون تردید این شیوه ایرادهای خاص خود را نیز دارد. ایراد اصل در اینجا کاهش کیفیت محتوای تولیدی برندمان به دلیل ماهیت فعالیت دور از هم اعضای تیم است. راهکار بعدی شامل گردآوری اعضای موردنیاز و حضور دست کم نیمی از آنها در دفتر کار است. این امر هماهنگی میان اعضای شرکت را افزایش خواهد داد. بی تردید افزایش هماهنگی میان اعضای شرکت به بهترین شیوه در کیفیت نهایی محتوای بازاریابی برندمان مشاهده خواهد شد. اگرچه در پایان انتخاب به عهده شما خواهد بود، اما تاکید من بر روی ساماندهی تیم بازاریابی براساس الگوی دوم است. مزیت های آشکار این شیوه به طور کامل هزینه های جانبی اش را جبران خواهد کرد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی