توزیع کودهای پایه برای کشت پائیزه از ابتدای شهریور ماه آغاز می‌شود


تاریخ ارسال :

۳۱ مرداد ۱۴۰۳

توزیع کودهای پایه برای کشت پائیزه از ابتدای شهریور ماه آغاز می‌شود

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی:

 



به دنبال گزارش‌های اخیر پخش شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، پیرامون عدم توزیع کودهای یارانه‌ای برای کشت پاییزه بین کشاورزان، در صدد برآمدیم که مراتب را با مهندس حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مطرح و نظر ایشان را در این خصوص جویا شویم.

در ابتدای مصاحبه حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در خصوص ذخایر استراتژیک کودهای یارانه‌ای در کشور اعلام نمودند که هم اکنون این میزان بیش از 450 هزار تن می‌باشد که برای آغاز مقطع کشت پاییزه مقدار مطمئن و قابل اعتمادی است و با توجه به قراردادهای منعقده با تولیدکنندگان داخلی و خارجی و برنامه تحویل کودهای یارانه‌ای به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در طول مقطع کشت پاییزه، مقادیر جدیدی تحویل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خواهد شد که متناسب با سهمیه هر استان نسبت به تخصیص و حمل آن به مقاصد استانی و توزیع کود بین کشاورزان سراسر کشور، اقدام خواهد شد.

مهندس حمید رسولی در ادامه مصاحبه پیرامون گزارش‌هایی اخیر (مرداد ماه) صدا و سیما و اظهار گلایه‌مندی تعدادی از کشاورزان بابت عدم توزیع کودهای یارانه‌ای برای کشت پاییزه اظهار نمودند که توزیع کودهای یارانه‌ای کشت پاییزه همچون سنوات گذشته از اوایل شهریور و با اولویت مناطق سردسیر آغاز می‌شود و به تدریج در روزها و ماههای بعدی مناطق معتدل و در نهایت مناطق گرمسیر را در برمی‌گیرد. لذا هنوز توزیع کودهای یارانه‌ای کشت پاییزه آغاز نشده است و اینکه در مقطعی که هنوز توزیع کود آغاز نشده است همکاران صدا و سیما مشغول تهیه گزارش عدم توزیع کودهای پاییزه هستند کمی قابل تأمل است.

مهندس رسولی اظهار داشتند هم اکنون توزیع کود اوره برای کشت‌های تابستانه همچون ذرت، پنبه و برنج با قوت در دست اجرا بوده و با توجه به ذخیره مناسب کود اوره در سراسر کشور تأکید ما به استانها توزیع و مصرف کامل این نهاده استراتژیک بوده است و اتفاقاً از توزیع و مصرف پایین تعدادی از استانها گلایه‌مند می‌باشیم و به آنها تذکر نیز داده‌ایم. در ادامه مصاحبه، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تأکید نمود که به اذعان کارشناسان بخش کشاورزی، مهمترین عامل افزایش تولید محصولات اساسی در کشور به ویژه گندم در سال‌جاری، تأمین، تدارک و توزیع مناسب کودهای یارانه‌ای در سال 1402 بوده است که طی آن در حدود سه میلیون تن انواع کودهای پایه کشاورزی به محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی از جمله گندم تخصیص داده شد.

در پایان مصاحبه مهندس رسولی از کشاورزان عزیز با اولویت کشاورزان مناطق سردسیر تقاضا نمود بدون هیچگونه دغدغه‌ای از اوایل شهریورماه نسبت به مراجعه به مراکز خدمات و شبکه کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جهت تحویل سهمیه‌های کود مصوب خود اقدام نمایند.