اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد،

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد با اشاره به توزیع کودهای یارانه‌ای در تمامی فصول سال و براساس الگوی کشت، گفت: محصولات اساسی در اولویت تخصیص کود کشاورزی دولتی هستند و سطح زیر کشت از عوامل تعیین کنده در مقدار تخصیص کود به کشاورزان است.

«محمدحسن زارعیان» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به کشاورزانی که در سامانه پهنه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی ثبت نام کرده‌اند و سطح زیر کشت آنان در سامانه ثبت شده است، براساس نوع کشت، کود کشاورزی دولتی تعلق می‌گیرد.

وی با بیان این که محصولات اساسی مانند گندم، جو و کلزا در اولویت تخصیص کود کشاورزی دولتی هستند، افزود: میزان سطح زیر کشت از عوامل تعیین کنده در میزان  تخصیص کود به کشاورزان است و به هر شهرستان مطابق با سطح زیر کشت و الگوی کشت ثبت شده در سامانه، سهمیه دولتی تعلق می‌گیرد.

زارعیان در خصوص نوع کودهای دولتی هم اظهار کرد: کودهای دولتی از گونه‌هایی همچون ازته متشکل از اوره، سولفات آمونیوم و نیترات سولفات، پتاسه متشکل از سولفات پتاسیم پودری و سولفات پتاسیم گرانوله و همچنین کلرور پتاسیم، فسفاته متشکل از دی آمونیوم فسفات، سوپر فسفات تریپل، سوپر فسفات ساده هستند.

زارعیان در خصوص نحوه دریافت و درخواست کودهای دولتی، اظهار کرد: بهره بردار یا کشاورز ابتدا باید به مراکز خدمات کشاورزی محل فعالیت خود مراجعه کرده و سپس کارشناسان پهنه‌بندی نسبت به ثبت اطلاعات شناسنامه‌ای، نوع محصول مورد کشت و سطح زیر کشت آنها در سامانه جامع پهنه بندی ومدیریت داده‌ای کشاورزی، اقدام کنند.

وی افزود: کشاورز در زمان کاشت محصول و نیاز کودی خود با مراجعه به همان مراکز خدمات کشاورزی، برای دریافت کود مورد نیاز اقدام می‌کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: مرکز خدمات پس از بررسی تقاضای مطرح شده بر اساس سهمیه کودی تعیین شده، نسبت به صدور حواله الکترونیکی برای متقاضی از طریق سامانه کنترل و پایش مواد کودی اقدام و پس از صدور حواله الکترونیک از طریق سامانه مذکور به کارگزاری مشخص شده، ارجاع می‌شود.

زارعیان در پایان اظهار کرد: متقاضی می‌تواند با مراجعه به کارگزاری تعیین شده و ارائه کارت ملی نسبت به دریافت سهمیه کود خود اقدام کند.