اخبار

.

 

                              تهیه و توزیع به موقع بذور د انه های روغنی، افقی روشن برای آینده کشاورزی

دانه های روغنی از جمله محصولات با ارزش بخش کشاورزی به شمار می رود و توجه به توسعه کشت این دانه ها از جمله اهداف وزارت جهاد کشاورزی طی دهه های گذشته بوده است و با وجود ارائه طرح های مختلف در زمینه افزایش تولید ، امید است به نتایج مطلوبی دست یابیم.

بر این اساس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، با  تداوم یک حرکت در امنیت غذایی و نیل به توسعه پایدار کشاورزی، در راستای تولید دانه های روغنی وظیفه سنگینی دارد و باید براساس یک برنامه مدون تا براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی با توسعه کشت دانه های روغنی خروج ارز از کشور به حداقل برسد.

 

 و همچنین یکی از مهم ­ترین موضوعاتی كه مد نظر حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری  بوده، بحث تامین محصولات استراتژیک در داخل کشور هست. لذا در حوزه محصولات استراتژیک هرچقدر تولید افزایش یابد، بحث واردات کاهش پیدا می کند. متاسفانه در دانه­ های روغنی یکی از کشورهای بزرگ وابسته به خارج هستیم.

در اين راستا جناب مهندس ضیائی مدير محترم شركت خدمات حمايتی كشاورزی استان گلستان طی مصاحبه ای با روابط عمومی گفت: آموزش کارشناسان و کشاورزان با بهره گیری از محققان داخلی و خارجی از جمله کشورهای آلمان، فرانسه، استرالیا و همچنین استادان دانشگاه های داخلی ومراکز تحقیقاتی نیز صورت گرفته است.

 و در ادامه  افزود:روند ۱۵ سا له کشت دانه‌های روغنی در استان نشان می‌دهد که شاهد فراز و نشیب‌های زیادی به‌ویژه در کشت کلزا و آفتابگردان بودیم اما در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با ۱۶ درصد افزایش قیمت خرید تضمینی سطح زیر کشت کلزا و آفتابگردان افزایش‌یافته است.مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: امسال دورقم آفتابگردان هایسان 25 و لاکو مگا به میزان14816 کیلوگرم و 11یازده رقم کلزا  به میزان 84225 کیلوگرم توسط این شرکت  توزیع شده است.وی همچنین به دلایل افزایش سطح زیر کشت آفتابگردان  اشاره کرد و گفت: کاهش منابع زیرزمینی و نیاز کمتر به آبیاری، مقاومت خوب به تنش‌های محیطی، امکان کشت زودهنگام، امکان کشت تابستانه، هزینه پائین تولیدآ فتابگردان، نیاز کمتر به سم‌پاشی و وجود هیبریدهای زودرس و پر محصول از مهم‌ترین دلایل  توزیع کشت آفتابگردان در استان بوده است.به گفته وی، پائین بودن عملکرد ارقام روغنی در سال‌های گذشته، خسارت شدید پرندگان، کمبود                 هد مخصوص برداشت، آشنایی کم کشاورزان با این زراعت، کاهش رشد محصولات کشت‌شده پس از زراعت آفتابگردان نیز از عوامل محدودکننده این زراعت است.

مهندس  ضیائی در ادامه  بیانات خود گفت: سالهاست که گیاه کلزا به عنوان یک گیاه مناسب روغنی برای کشت در شرایط آب و هوایی کشور مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به شرایط آب و هوایی کشت پاییزه، در اغلب نقاط کشور امکان پذیر می باشد و افزود: این گیاه در تناوب با سایر محصولات زراعی به ویژه غلات قرار گرفته و در کنترل بیماری ها، آفات ، علف های هرز موثر می باشد و در واقع با کشت کلزا زراعت گندم و جو در کشت بعدی بیمه شده، پایدارتر می گردد.پتانسیل عملکرد بالای کلزا این امکان را به کشاورز می دهد که بتواند راندمان اقتصادی بالایی از زمین خود داشته باشد.

  و خاطر نشان کرد:برای این منظور و در راستای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، وزارت جهاد کشاورزی طرح خوداتکایی تولید هشت محصول استراتژیک به‌ویژه تامین روغن  مورد نیاز کشور را در دستور کار قرار داد که ازجمله آن می‌توان به انتقال تکنولوژی دانش فنی تولید کلزای هبیرید بهاره از کشورهای مطرح دنیا  یاد کرد  و کشور آلمان نیز پیشرو در تولید دانه‌های روغنی بوده و  بویژه  کلزا: بدین‌منظور بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده در سال  جاری  تاکنون سه رقم از ارقام پاسیفیک سیدز استرالیا( هایولا50، هایولا61و هایولا 76) و دورقم از هیبرید بهاره مونسانتو( دکالب7170 ودکالب7130)، دو رقم هیبرید بهاره زمستانه ارقام مونسانتو( دکالب اکس پاور و اکس کا لیبور) و چهاررقم از هیبرید بهاره شرکت NPZ آلمان (سولار، آگاماکس، سالسا و تراپر)و ارد استان شده  و از طریق شبکه توانمند  کارگزاران توزیع و فروش نهاده های کشاورزی بین کشاورزان کلزا کار منطقه توزیع شده است  و همچنین 42کیلوگرم هم به صورت پایلوت در قالب طرح کشتPVS با نظارت کارشناسان فنی و تولیدی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان توزیع شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با بیان  این که کشت دانه های روغنی سویا درگلستان نیم قرن سابقه دارد و بر اساس شرایط آب و هوایی سطح زیر کشت آن متفاوت بوده، اما از سال 81 تاکنون میانگین سطح زیر کشت این محصول بین 50 تا 60 هزار هکتار در نوسان بوده است. و کشت سویا در گلستان بعنوان محصول دوم انجام می گیرد که 85 درصد در اراضی آبی و 15 درصد در اراضی دیم و بیشتر بعد از برداشت گندم و جو انجام می شود.وی همچنین از توزیع2375کیلوگرم بذر اصلاح شده وارداتی دانه روغنی سویا در استان گلستان توسط این
 شرکت  خبرداد:که در راستای انتقال دانش فنی تولید ارقام پرمحصول وارداتی بذر سویا از مبدأ انگلستان و اکراین  شامل پنج رقم((pripyat،vilshanka،ustya ،suzirya،siverka)) که 1425کیلوگرم آن  بین کشاورزان منطقه توزیع و 950کیلوگرم هم به صورت پایلوت در قالب طرح کشتpvs با نظارت کارشناسان فنی و تولیدی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات  و آموزش  کشاورزی  و منا بع  طبیعی  استان  توزیع  شده است.

 امید است که با فراگیر شدن استفاده از ارقام  استاندارد و با کیفیت در استان، تحولی بسیار بزرگ در تولید دانه روغنی  و نیل به تو سعه  پایدار کشاورزی و تامین روغن مورد نیاز کشور به وجود آید.

 

 

 

 

  

 


اخبار برگزیده