اخبار

.

جناب آقای دكتر فردین شورج قائم مقام محترم مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مصاحبه با ایرنا گفت: با از سرگیری فعالیت چند کارخانه تولیدی و مصرف بهینه انواع کودهای شیمیایی ، کشاورزی ایران از واردات این نوع کودها بی نیاز می شود.

دكترفردین شورج در این مصاحبه افزود: هشت کارخانه در کشور به دلیل مشکلات تعطیل شده بودند و یا با کمترین ظرفیت کار می کردند، ولی امروز در سه نوبت کاری کود شیمیایی تولید می کنند.

وی میزان نیاز واقعی کشاورزی ایران به کودهای شیمیایی را سالانه 5 میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: اکنون فقط حدود 2میلیون تن کود شیمیایی در کشور استفاده می شود.

قائم مقام محترم مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: در سه سال اخیر تولید کود شیمیایی از هشت به 32 نوع افزایش یافت.

وی با اظهار اینکه فقط 2 یا 3نوع کود شیمیایی که مواد اولیه آن وارداتی و یا هزینه تولید در داخل بالا است، وارد کشور می شود، ادامه داد: به طور یقین تا پایان امسال از واردات این نوع کودها نیز بی نیاز خواهیم شد.

دكترشورج با تاکید بر این نکته که اکنون تمام مواد کودی کشاورزی در ایران تولید می شود، ادامه داد:به نظر می رسد از سال آینده ایران در ابتدای راه صادرات کودهای شیمیایی قرار گیرد و با حمایت از تولیدکنندگان ، کود کشور وارد بازارهای منطقه ای نیز می شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون 15درصد کود شیمیایی مورد نیاز کشور ذخیره سازی شده داریم ، گفت: آموزش و آشنایی کشاورزان از نحوه استفاده از انواع نهاده های کشاورزی و تامین نهاده های کشاورزی در اسرع وقت توسط بخش خصوصی عوامل موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم است.

مشکل تهیه بذور اصلاح شده وجود ندارد

قائم مقام محترم مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت : درحال حاضر به برکت برجام و با تقویت ارتباطات ایران با دیگر کشورهای جهان ، در تهیه انواع بذور اصلاح شده از جمله برنج، ذرت ،گندم، سویا، جو و دیگر محصولات کشاورزی محدودیتی وجود ندارد و به راحتی انجام می شود.

ایشان گفت: اکنون واردات بذور اصلاح شده محصولات کشاورزی از کشورهای استرالیا، فرانسه و ژاپن به راحتی انجام می شود.

وی با اظهار اینکه یک سوم زمین‌های ایران قابلیت کشاورزی دارند، گفت: به دلیل خاک نامرغوب و نامناسب بودن توزیع آب در بیشتر نواحی، در بیشتر زمین‌های قابل کشت در ایران کشت و زرعی انجام نمی‌شود.

جناب دكتر شورج ادامه داد: فقط 12درصد از وسعت ایران تحت عملیات کشاورزی باغی و زراعی قرار می گیرد و از این سطح نیز کمتر از یک سوم قابلیت کشت به صورت آبیاری بوده و مابقی تحت کشاورزی دیم است.

وی از استان مازندران به عنوان استان کشاورزی که در امنیت غذایی کشور نقش مهمی دارد، نام برد و گفت: این استان بخشی از نیاز کود آلی کشاورزی کشور را تامین می کند.

72 نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15 نوع از جمله برنج با 950 هزار تن ،مرکبات با حدود 2 میلیون تن و کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و نیز در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داد.

لينك خبر:

- ايران از واردات كودهای شيميايی بی نياز می شود.(ايرنا)

اخبار برگزیده