اخبار

جناب مهندس يزدان سيف، مديرعامل محترم شركت خدمات حمايتی كشاورزی در گفتگو با ايانا: تغذیه مناسب و کافی گیاه از عوامل موثر در بهره وری آب می باشد.

مدیرعامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، با اشاره به اینکه بهره وری عوامل تولید به ترکیب مناسب و بهینه نهاده‌ها و عوامل تولید بستگی دارد، گفت: تغذیه کافی گیاه و مصرف انواع کودهای شیمیایی به عنوان یکی از مهم ترین گلوگاه‌های رشد گیاه می‌تواند بهره‌وری سایر عوامل تولید و نهاده‌ها نظیر آب را بالا ببرد.

جناب مهندس يزدان سيف، مدیرعامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: تعابیر عامیانه از مصرف کود شیمیایی در جامعه وجود دارد که امروز در کشور ما کود شیمیایی زیاد مصرف می‌شود، اما این اظهار نظرها با مبانی علمی و تجربی و حتی تجربه کشورها سازگاری ندارد.

مهندس یزدان سیف افزود: آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که متوسط سرانه مصرف عناصر کودی در زمین‌های زراعی جهان در حدود ۱۲۰ کیلو‌گرم است و اغلب کشورهای توسعه یافته اروپایی میزان مصرف عناصر کودی آنها‌ بالاتر از میانگین جهانی است. بر این اساس، همبستگی زیادی بین مصرف سرانه عناصر کودی و کمبود منابع آب در کشورهای جهان بر اساس این رتبه بندی وجود دارد.

جناب آقای سیف با اشاره به اینکه طبق آمار ۲۰۱۳ بانک جهانی، ایران رتبه ۱۱۷ را در مصرف کود دارد، خاطر نشان کرد: مجموع مصرف ۳ عنصر اساسی فسفر، پتاسیم و نیتروژن در دنیا ۱۸۴,۶ میلیون تن بوده است که مصرف این عناصر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ به طور میانگین ۱.۵ درصد رشد داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۸ به ۲۰۰ میلیون تن رسد.

به گفته مهندس سیف، این در حالی است که ایران با در اختیار داشتن یک درصد تولید جهانی، باید یک میلیون و ۸۴۰ هزار تن از این عناصر را مصرف کند که پس از تبدیل به کود این رقم به ۴,۷ میلیون تن افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۹ که مصرف کود در ایران به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید، کمترین واردات غذا اتفاق افتاد و حتی ۵۰۰ هزار تن گندم نیز صادر شد. اما با این حال، در همین سال به ازای هر هکتار ۱۱۵.۵ کیلوگرم عنصرکودی در مزارع ایران مصرف شد که در مقایسه با آمار سرانه مصرف ۱۱۹ کیلویی جهان، تقریبا به میزان متوسط دنیا مصرف کرده‌ایم. این در حالی است که کشورهایی مانند انگلستان، چین و آمریکا به ترتیب ۲۸۴، ۷۳۰ و ۱۵۵ کیلوگرم عنصر کودی در هر هکتار مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به کمبود آب و بحرانی که تقریبا تمام کشور را درگیر کرده، نیاز است، ترکیب بهینه عوامل بیشتر رعایت شود و مصرف کود را افزایش دهیم تا بهره‌وری آب ارتقا یابد؛ یعنی در بیشتر مناطق بدون اینکه زمین را تغذیه کنند، از آن غذا می‌گیرند. در چنین شرایطی زمین فرسوده شده و بهره‌وری عوامل تولید پایین می‌آید. بنابراین، اراضی آب مصرف می‌کنند، اما غذا ندارند.

مدیرعامل محترم شرکت خدمات حمایتی كشاورزی خاطرنشان کرد: طبق آمارهای موجود، ضریب همبستگی افزایش عملکرد کشت گندم و مصرف کود شیمیایی در کشت آبی ۷۸ درصد و در کشت دیم گندم ۵۱ درصد است.

جناب مهندس يزدان سیف در ارتباط با کیفیت کودها تاکید کرد: کیفیت کود بسته به فرمولاسیون و ترکیب عناصر و مواد همراه و همچنین کیفیت فرآوری و تولید متفاوت است و هر کشوری بسته به منابع داخلی و شرایط آب و خاک خود از بخشی از این ترکیبات استفاده می‌کند.

لينك مرتبط

 

اخبار برگزیده