اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

حمید  هزار  جریبی  مدیر  شرکت  خدمات  حمایتی  کشاورزی  استان  گلستان  به  نقل  ازمسئولین  استانی  برچالش  بزرگ گلستان  با  بیان    مطلب  گفت:استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار نفر کشاورزند که حدود ۱۵۰ هزارنفر آن‌ها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها خرده مالک با مدیریت حداکثر ۴ هکتار زمین هستند و سالانه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول تولید می‌کنند.

کشاورزان گلستانی پارسال بیش از ۸۵ هزار هکتار یعنی بیش از ۱۳ درصد زمین‌های زراعی استان ر زیر کشت شالی بردند که این رقم امسال در پی خشکسالی با ۱۴ هزار هکتار کاهش به ۶۱ هزار هکتار رسید.

محمد رضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید:متوسط مصرف هر هکتار شالیزار حدود ۱۳ هزار متر مکعب آب است.

با این حساب کشاورزان استان پارسال حدود یک میلیارد و ۱۰۵ میلیون متر مکعب آب مصرف کردند و امسال حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند که بیشتر آن از آب چاه تامین می‌شود.

محمد رضا عباسی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان می‌گوید: راهکار موجود که هم کشاورزان شالی بکارند و هم آب صرفه جویی شود، خشکه کاری برنج است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفت، اما امسال به علت کاهش بارندگی سطح زیر کشت خشکه کاری هم کاهش یافته است.

عباسی می‌گوید: میزان مصرف آب هر هکتار شالی به روش غرقابی ۱۴ هزار متر مکعب است که با روش خشکه کاری ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

مختار مهاجر رئیس جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید: میزان متوسط بهره وری آب در کشور ما حدود یک کیلوگرم ماده خشک به ازای مصرف هر متر مکعب است که در اراضی شالی سنتی با مصرف ۱۴ هزار متر مکعب در هکتار میزان بهره وری آب به حدود ۵۰۰ گرم ماده خشک می‌رسد.

اگر بهره وری آب شالی سنتی ۵۰۰ گرم باشد باز هم نصف میانگین کشور است.

هرمزی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان می‌گوید: برای تامین آب آشامیدنی شهر گرگان ۴۰۰ متر مکعب کمبود داریم که برای جبران آن ۲ حلقه چاه جدید با ۴۵ متر مکعب وارد مدار کردیم و با همکاری کشاورزان و استفاده از آ ب چاه‌های کشاورزی قابل آشامیدن بخشی از این کمبود را جبران می‌کنیم. این درحالیست که استفاده بی رویه از منابع آب زیر زمینی و خالی شدن آب سد‌ها در استانی که جزو ۵ استان دارای بحران خشکسالی است به بروز فاجعه نزدیک‌تر شده است

کلمات کلیدی : گلستان چاله بزرگ
اخبار برگزیده