اخبار

 به گزارش روابط عمومی  شرکت  خدمات حمایتی  کشاورزی  گلستان ،

 حمید  هزار  جریبی   مدیر شرکت   خدمات  حمایتی  کشاورزی  گلستان   به نقل از مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی  با اشاره به اینکه گلستان، با سابقه کشت ۱۵۰هزار هکتاری پنبه در گذشته به سرزمین طلای سفید مشهور بود گفت: متاسفانه سطح زیرکشت پنبه حتی به زیر ۱۰هزار هکتار رسیده و گلستان رتبه۳ کشوری را در این بخش دارد.
ابراهیم هزار جریبی ادامه دادبا این وجود، اما خوشبختانه با رشدی که در حوزه پنبه اتفاق افتاده، پیش بینی می‌شود امسال حدود ۳۰درصد از پنبه کشور در حدود ۳۰هزار هکتار از اراضی گلستان کشت شود.
او گفت: با توجه به رشدی که وضعیت کشت پنبه در دو سال اخیر داشته، نگاه صنایع نساجی به پنبه‌های داخلی است و ما هم بهبود کیفیت پنبه را در دستور کار قرار دادیم تا پنبه‌های با کیفیت بیشتری برای استفاده داخلی و همچنین صادرات تولید کنیم.او در کارگاه ساخت و نوسازی جعبه‌های راهنمای استاندارد پنبه کشور گفتپیشکسوتان پنبه کشور و گلستان در شهرستان گرگان جمع شدند تا با ساخت جعبه‌های استاندارد و نوع رقم زنی آنها، به افزایش کیفیت و استاندارد سازی پنبه کمک کنند.او ادامه داد: این کار باعث می‌شود کارخانه‌های پنبه پاک کنی زمان تصفیه و عدل بندی، رقم و نوع پنبه را مشخص کنند تا بر اساس این شاهد، قیمت گذاری صورت گیرد.
مختار مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در خصوص کاشت پنبه در استان گفتبا توجه به برنامه توسعه پنبه، بیش از هزار تُن بذر تامین شده است.
مهاجر با اشاره به ضرورت اقتصادی کردن کشاورزی گفت: با ارقام جدیدی که موسسه تحقیقات پنبه اصلاح کرده و همچنین ارقام رقیبی که وارد شده، امروزه میتوانیم ۵تا۶ تُن در هکتار تولید داشته باشیم.
او افزودبا قیمت گذاری و سیاست‌های خوبی که دفتر پنبه وزارتی در رابطه با نهاده‌ها و سموم برای حمایت از پنبه اتخاذ کرده، پنبه رقیب بسیار خوبی برای کشت محصولات پرآب بر است.
مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان با توجه به اقتصادی کردن کشاورزی از کشاورزان خواست به جای کشت محصولات پر آب بر مثل برنج و ذرت علوفه‌ای، پنبه بکارند که باعث افزایش کیفیت خاک هم می‌شود. در خاتمه حمید هزار جریبی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان  افزود: کود پرمصرف برای  کشاورزان پنبه کار به اندازه نیاز آنها تامین شده است جای هیچ گونه دغدغه و نگرانی نیست.

کلمات کلیدی : افزایش کشت پنبه 16 درصد
اخبار برگزیده