اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مصرف کود شیمیایی در این استان با ۲۵۰ گرم در هر هکتار طی یک‌سال ۱۹ درصد میانگین جهانی است.
به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کردستان به نقل از روابط عمومی سازمان ،
در جلسه بررسی راهکارهای کاهش آلودگی در رودخانه های گاوه رودکه با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی، معاون بهبود تولیدات دامی ومدیران وکارشناسان مربوطه برگزارشد محمدفرید سپری، اظهار داشت: متوسط مصرف کود در این استان سالانه در هر هکتار ۲۵۰گرم است که این رقم ۲۶ درصد میانگین ۹۶۰ گرم کشور و ۱۹ درصد میانگین یک هزار و ۳۰۰ گرم جهانی است.
وی اضافه کرد: با این وجود به منظور موفقیت بیشتر در تولید محصولات سالم این استان ۵۱ درصد در مصرف کودکاهش داشته و ماندگاری کود شیمیایی در محصولات تولیدی بسیار ناچیز است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به وجود برخی آلودگی‌ها در رودخانه گاوه‌رود سنندج یادآور شد: بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند، مطالعات و روش‌های مطالعه و مدلسازی بویژه آمار واطلاعات پایه بعنوان ورودیهای مدل بسیار نادقیق بوده و نیاز به بررسی همه جانبه مجدد دارد.
وی افزود: بر اساس این مطالعات فضولات و فعالیت‌های انسانی آمار بالایی در این آلودگی‌ها دارند وباید منشا کامل آلودگی مورد بررسی قرار بگیرد.
وی توصیه کرد: با استفاده از تیم‌های محققین مجرب و کارشناسان مربوطه در این زمینه می‌توان برای مشخص شدن منشا این آلودگی‌ها کمک گرفت و بعد ازآن می توان به دنبال راهکارها ودادن اعتبار وتسهیلات خاص در رفع این مشکلات بود.
پیشتر در شواری حفاظت از آب استان کردستان اعلام شده بود، بر اساس نظر کارشناسان میزان آلودگی رودخانه گاوه رود ۳۶ درصد بوده و رفع این آلایندگی نیازمند ۱۸ میلیارد تومان اعتبار است.

اخبار برگزیده