اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کمشاورزی استان گلستان

حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ، توصیه های فنی  وزراعی جلسه دیسکاشن هواشناسی و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مانیتورینگ ، از طریق  سامانه۱۵۵۹ باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی اطلاع رسانی شد:

زراعت :

1- کشاورزانمحترم با توجه به کاهش دما و احتمال تنش سرمازدگی و خشکی مصرف کود پتاسه را که موجب افزایش کیفیت محصول ،  مقاومت گیاه در مقابل آفات و  افزایش راندمان آبیاری مد نظر داشته باشند و این کود را براساس آزمون خاک و نیاز گیاه مصرف نمایند.

پنبه و دانه های روغنی :

2-باتوجه به پایداری هوا در هفته جاری،کشاورزان عزیز پس از خرد کردن ساقه های پنبه، مزرعه را شخم نمایند.

3- کشاورزان عزیز برای استفاده از قدرت طبیعت برای نابودی آفات مخفی شده در خاک، شرایط مناسب را برای بروز پدیده یخ آب زمستانه فراهم نمایند.

4- فاصله زمانی بین برداشت محصول تا کشت بعدی، بهترین فرصت برای اصلاح خاک است. اصلاح خاک های شور با کمک بارش های فصلی یا آبشویی امکان پذیر است. اماآبشویی خاک های سدیمی یا شور سدیمی بدون استفاده از مواد اصلاح کننده، موجب تخریب ساختمان خاک می شود. کشاورزان عزیز برای انتخاب نوع ، مقدار مصرف و زمان مصرف این مواد با کارشناسان پهنه یا محقق معین پنبه در منطقه خود مشورت نمایند.

5- نگهداری طولانی مدت وش در انبار به ویژه در مناطق مرطوب موجب افت کیفیت الیاف می شود. کشاورزان عزیز در صورت عدم امکان تحویل سریع محصول به کارخانجات پنبه پاکنی، حتما با زیر و رو کردن وش در انبار و هوادهی مانع افت کیفیت محصول شوند

6-  پنبه کاران عزیز، در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، با کارشناسان پهنه و محقق معین پنبه در منطقه خود تماس حاصل فرمایند.

باغبانی:                         

7- با غداران محترم با توجه به شروع فصل بارش های جوی نسبت به احداث و ترمیم تشتک های درختان اقدام نمایند.

8-باغداران محترم نسبت به پوشش تنه نهالهای یکساله و دوساله اقدام نمایند .

9- گلخانه داران محترم  با توجه به کاهش نسبی دما  نسبت به حمل و انتقال گلدان های که در فضای باز وجود دارند به فضای بسته اقدام نمایند.

حفظ نباتات:

10- در باغات انار وهسته دار آلوده به مگس میوه جمع آوری میوه های آلوده ریزش کرده و انجام عملیات خاک ورزی کف باغ

11-سمپاشی مزارع کلزا در مرحله 2 تا6 برگی در صورت مشاهده علائم بیماری فوما

12-سمپاشی مزارع خصوصا در مرحله 2 تا 4 برگی برای کنترل کک کلزا در صورت مشاهده افت در مزرعه

 

اخبار برگزیده