اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر

آقای مهندس شاپور رضائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر به نقل از معاونت بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با پایان برداشت این محصول از شش میلیون اصله نخل در استان بوشهر ۱۶۴ هزار تن خارک، رطب و خرما تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه شد.

آقای رضائی افزود: تولید محصولات کشاورزی یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر است که در این راستا از ۳۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی این استان افزون بر ۱.۵ میلیون تن محصول برداشت می‌شود.  از ۲۷ هزار و ۶۵۳ کیلومترمربع مساحت استان بوشهر ۱۳ درصد آن به بخش کشاورزی و تولید انواع محصولات اختصاص دارد.خرما،گوجه فرنگی خارج از فصل، گندم، جو، صیفی‌جات و مرکبات از جمله محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان بوشهر و این استان قطب تولید خرما و گوجه‌فرنگی خارج از فصل شناخته شده است. شش میلیون اصله نخل در شهرستان‌های مختلف که عمده آن در دشتستان، تنگستان، جم، دشتی قرار دارد تولید محصول آنها شامل خارک، رطب و خرما است که عملیات تولید از اوائل فروردین ماه و نخستین تولید آن خارک از اواخر خرداد ماه آغاز می‌شود. ۵۴ هزار تن محصول نخیلات استان بوشهر به  محصول خارک و رطب اختصاص دارد و مابقی خرما است. آقای مهندس شاپور رضائی از پایان برداشت خرما در نخل‌های استان خبر داد و اظهار داشت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده ۱۶۴ هزار تن محصول شامل ۵۴ هزار تن خارک، رطب و ۱۱۰ هزار تن خرما از ۵.۵ میلیون اصله نخل برداشت شد.

آقای رضائی با بیان اینکه خرمای استان بوشهر از کیفیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: خرمای استان بوشهر در داخل و خارج بازارهای مختلفی دارد که باید زمینه تسهیل صادرات این محصول فراهم شود. وی، از پیش بینی صادرات حدود ۳۰ هزار تن خرمای استان بوشهر به کشورهای مختلف خبر داد و خاطر نشان کرد: کشورهای آسیای غرب، حاشیه خلیج فارس، هندوستان، روسیه، ترکیه، مالزی و اقلیم کردستان عمده مقصد صادراتی خرمای استان بوشهر محسوب می‎شوند.

آقای مهندس رضائی خمیر، شیره، سرکه، شکلات و قند مایع را از جمله محصولات جانبی خرما دانست و بیان کرد: در راستای توسعه صادرات انواع بسته‌بندی و فرآوری محصول خرما مورد توجه قرار دارد که بیش از ۳۰ نوع محصول در کارگاه‌ها و صنایع تبدیلی، تولید و صادر می‌شود. مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر هم با اشاره به ظرفیت صنایع فرآوری و تبدیلی خرما تصریح کرد: از ۱۶۴ هزار تن محصول خارک، رطب و خرما بیش از ۱چ۰ هزار تن فرآوری می‌شود.

آقای رضائی از افزایش ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: اکنون ظرفیت سردخانه‌های محصولات کشاورزی استان بوشهر به ۶۳ هزار تن رسیده  که نقش مهمی در نگه داشت محصول نخیلات دارد. وی، با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار تن خرمای استان صادر می‌شود گفت: صادرات خرمای استان بوشهر در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد که پس از فرآوری و بسته بندی در ۷۸ واحد و صنایع تبدیلی صادر می‌شود.

اخبار برگزیده