اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،   توصیه های فنی  وزراعی جلسه دیسکاشن هواشناسی و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مانیتورینگ ، از طریق  سامانه۱۵۵۹ باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی اطلاع رسانی شد:

زراعت :

1- کشاورزانمحترم با توجه به کاهش دما و احتمال تنش سرمازدگی و خشکی مصرف کود پتاسه را که موجب افزایش کیفیت محصول ،  مقاومت گیاه در مقابل آفات و  افزایش راندمان آبیاری مد نظر داشته باشند و این کود را براساس آزمون خاک و نیاز گیاه مصرف نمایند.

2-کشاورزان گرامی با توجه به وقوع بارش موثر باران در روزهای آینده در اکثر نقاط بالاخص در اراضی مناطق شمالی استان تاکید می شود هر چه سریعتر از فرصت باقی مانده جهت کشت انتظاری گندم به روش مستقیم یا نوتیل اقدام نمایند.

3-گندمکاران گرامی نسبت  به ضد عفونی و بوجاری بذرهای خود مصرفی  کندم و جو جهت کشت اقدام نمایند.

4–کشاورزان گرامی توصیه می شود نسبت به ضد عفونی غده های سیب زمینی و آماده سازی بستر زمین جهت کشت سیب زمینی اقدام نمایند.

5–کشاورزان گرامی نسبت به آماده سازی بستر و کاشت نخود آبگوشتی –نخود فرنگی ،باقلا،شبدر،یونجه،تریتیکاله اقدام نمایند..

6– کشاورزان محترم نسبت به بذرمال نمودن بذور گندم و جو با بذرمال های (اسید هیومیک ، بارور2،پتاس بارور،ازتوبارور و زینک پاور) اقدام نمایید.

پنبه و دانه های روغنی :

7-پنبه کاران عزیز استان گلستان،با توجه به پیش بینی تناوب بارندگی تا پایان هفته جاری،  از برداشت وش خوداری نمایند.

8- کشاورزانی که وش جمع آوری شده را در انبارهای سرپوشیده نگهداری می کنند، برای کاهش رطوبت، جلوگیری از تغییر رنگ الیاف و رشد قارچ ها از هوادهی وش غفلت نکنند.

9- فصل زمستان و وقوع یخبندان، فرصت مناسبی برای نابودی آفات زمستان گذران است، پنبه کاران عزیز در صورت خاتمه برداشت، در اولین فرصت ممکن، ساقه های پنبه را خرد و با شخم مزرعه، شرایط مناسب را برای بروز پدیده یخ آب فراهم نمایند.

10- تجهیزات آبیاری و ماشین آلات کشاورزی در برابر یخ زدگی آسیب پذیر هستند. کشاورزان عزیز ضمن تخلیه آب، حتی الامکان تجهیزات قابل حمل را به انبار یا مکان های سرپوشیده منتقل نمایند.

11- وزش باد شدید از پدیده های غافلگیر کننده این فصل است، کشاورزان عزیز ماشین های آبیاری را به حاشیه مزارع منتقل و با ترمز مخصوص یا کیسه های شن مهار نمایند.

12- بارش های زمستانه نعمت ارزشمندی برای شستشوی املاح و کاهش شوری خاک است. کشاورزان عزیز از هر فرصتی برای انتقال سیلاب و رواناب ناشی از بارندگی به مزرعه جهت اصلاح کیفیت خاک یا افزایش ذخیره رطوبتی استفاده نمایند.

13- آبشویی خاک های سدیمی یا شور سدیمی بدون استفاده از مواد اصلاح کننده، موجب تخریب ساختمان خاک می شود. کشاورزان عزیز برای انتخاب نوع ، مقدار مصرف و زمان مصرف این مواد با کارشناسان پهنه یا محقق معین پنبه در منطقه خود مشورت نمایند.

14- کشاورزان عزیز تحت هیچ شرایط برای برداشت، نگهداری و حمل و نقل پنبه از کیسه های نایلونی استفاده نکنند. استفاده از نخ های نایلونی نیز به دلیل خسارت به دستگاه های نخ ریسی و آسیب به شهرت پنبه استان، مجاز نیست.

15- افت دما مانع باز شدن قوزه های پنبه روی بوته می شود. هرچند چیدن قوزه و نگهداری آن در محیط گرم موجب باز شدن قوزه و امکان استحصال وش می شود، اما به دلیل کیفیت پایین الیاف، برداشت قوزه های نارس توصیه نمی شود.

16-  پنبه کاران عزیز، در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، با کارشناسان پهنه و محقق معین پنبه در منطقه خود تماس حاصل فرمایند.

باغبانی:

17- با غداران محترم با توجه به شروع فصل بارش های جوی نسبت به احداث و ترمیم تشتک های درختان اقدام نمایند.

18- باغدارانی که قصد احداث باغ دارند،بهتر است جهت نشست خاک چاله ها از یک ماه تا چهل روز قبل از کاشت نهال،نسبت به حفر چاله کاشت اقدام نمایند.

19–باغداران محترم از مصرف کود سرک ازته در باغات (بدلیل خطر سرمازدگی سر شاخه ها)جلوگیری نمایند.

حفظ نباتات:

20 - بمنظور مبارزه پاییزه باغات هسته دار:

با شروع ریزش برگها نسبت به سمپاشی درختان با سم پاش های مناسب باغی و با سموم توصیه شده اقدام نمایید.

هرس شاخه های خشک و آلوده و امحاءآنها انجام گردد.

21 - نسبت به کنترل علفهای هرز کف و حاشیه باغات اقدام نمایید.

اخبار برگزیده