اخبار

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر مبادلات تجاری بین ایران و روسیه گفت:‌ متقاضی واردات چوب،‌دانه‌های روغنی و غلات از روسیه هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در نشست مشترک وزرای کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان با اشاره به روابط سیاسی عالی بین دو کشور که آرام آرام به سمت روابط راهبردی در حرکت است، گفت: نقطه نظرات رؤسای جمهور دو کشور در ارتباط با توسعه روابط مثبت و رو به گسترش است.

وی افزود: همچنین از ما خواسته شده است تا در زمینه مسائل اقتصادی تلاش کنیم تا روابط دو چندان شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بعد از مسائلی که بین روسیه و اتحادیه اروپا و اخیراً ترکیه پیش آمد، ما خواهان پاسخگویی به تقاضای روسای جمهور دو کشور برای توسعه روابط و همکاری‌ها هستیم.

حجتی تصریح کرد: مشکلات فنی زیادی بین ایران و روسیه وجود دارد، اما امروز اعلام می‌کنیم بخش عمده‌ای از مشکلات و زیرساخت‌های فنی که بیشتر به مواد پروتئینی حیوانی و گیاهی مربوط می‌شود، را در کشورمان پشت سر گذاشته‌ایم.

وی با تشکر از طرف روسی بابت مجاز شدن 25 شرکت دارنده محصولات لبنی، شیلاتی و طیور برای صادرات به روسیه اظهار داشت:‌ آماده همکاری متقابل برای واردات محصولات روسی به ایران مخصوصاً‌ در زمینه دانه‌های روغنی،‌غلات و چوب هستیم.

حجتی در مورد بالا بودن تعرفه گمرکی صادرات محصولات ایرانی به روسیه گفت: برای کاهش تعرفه صادرات آبزیان از طرف روسی تشکر می‌کنیم.

حجتی با بیان اینکه در زمینه شیلات سابقه همکاری گسترده و دیرینه با کشور روسیه داشته‌ایم بیان داشت: امیدواریم این همکاری‌ها به مسائل آموزشی و سرمایه‌گذاری در آبزی‌پروری ادامه یابد.

وی بیان داشت: برای واردات چوب از روسیه با مشکل بهداشتی مواجه هستیم و در این زمینه از شما می‌خواهیم تا مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای در رابطه با واردات چوب از روسیه در همان جا انجام شود و در نهایت چوب سالم وارد ایران شود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ما حساسیت‌هایی روسیه را نسبت به ترکیه به طور جد درک می‌کنیم و در جلسه‌ای که با تجار ایرانی در اتاق بازرگانی برگزار شد، به آنها تاکید شد که به هیچ وجه حساسیت‌ طرف روسی را زیر پا نگذارند.

وی بیان داشت: همچنین به سازمان حفظ نباتات و سازمان دامپزشکی کشورمان توصیه شده است تا حساسیت‌های طرف روسی را کاملا رعایت کنند.

حجتی با بیان اینکه ما قصد همکاری با هم را داریم بنابراین باید حساسیت‌های یکدیگر را درک و لحاظ کنیم، تصریح کرد: خاطر شما از سوی ما کاملا جمع باشد و اگر موردی هم پیدا شد، سریعا به ما منتقل شود، چرا که ما آن را پیگیری و برخورد می‌کنیم.

وی در مورد موافقنامه حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر اظهار داشت: این موافقتنامه بلافاصله در دولت تصویب شده و به مجلس ارسال شد و در کمیسیون مربوطه در مجلس تصویب شده است و در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: همچنین 4 شرکتی که در رابطه با محصولات لبنی مورد توافق طرفین قرار گرفت الان در وضعیت سبز قرار گرفته است.

حجتی بیان داشت: همچنین به شرکت مورد بازرسی ایران در روسیه برای صدور محصولات حیوانی اجازه صادرات داده شده و امیدواریم تجار بتوانند محصولاتشان را به ایران صادر کنند.

وی بیان داشت: تمایل داریم تا بخشی از محصولات وارداتی‌مان را از کشور روسیه واردات کنیم و نیازمان را از این کشور تأمین کنیم.

 

اخبار برگزیده