اخبار

پروژه ملی "ساماندهی اراضی دیم" با همکاری مؤسسه تحقیقات دیم کشور و معاونت زراعت وزارت جهاد کشاوزی با هدف پوشش 40 درصد از اراضی دیم کشور طی پنج سال آغاز به کار کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به اجرای طرح‌های پایلوت در مزارع کشاورزان با هدف افزایش تولید و انتقال یافته‌ها به مزارع اشاره کرد و گفت: پروژه ملی "ساماندهی اراضی دیم" با همکاری مؤسسه تحقیقات دیم و معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با هدف پوشش 40 درصد از اراضی دیم کشور طی پنج سال از سال 1393 به اجرا درآمده است.

صابر گلکاری افزود: در این طرح از سال گذشته در هر استان پنج‌هزار هکتار از مزارع کشاورزان به کشت ارقام اصلاح‌شده اختصاص داده شده است و با اجرای آخرین یافته‌های تحقیقاتی در این مزارع، تمامی مسائل به‌زراعی، کشاورزی حفاظتی، عملیات بهینه کاشت، داشت و برداشت و میزان سم و کود مورد نیاز اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال در نخستین برداشت از این مزارع پایلوت، شاهد افزایش 500 تا 800 کیلوگرمی عملکرد محصولات نسبت به سایر مزارع بوده‌ایم.

گلکاری با اشاره به پروژه‌های مؤسسه در جهت تسریع در انتقال یافته‌های تحقیقاتی در زمینه توسعه ارقام جدید ادامه داد: در طرح "انتخاب مشارکتی" با همکاری معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ارقام جدیدی که طی پنج سال اخیر معرفی شده‌اند در کنار لاین‌های امیدبخشی که در انتظار معرفی هستند در کنار هم و در چند منطقه کاشت می‌شوند و طی مراحل مختلف کشاوزان با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی استان در مزارع کشاورزان پیشرو بازدید می‌کنند و شاهد کاشت و عملکرد ارقام جدید خواهند بود که در صورت علاقه‌مندی می‌توان این ارقام جدید را در مزارع خود جایگزین کنند.

 

اجرای پروژه "تأمین امنیت غذایی" با همکاری ایکاردا

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه فعالیت ذکرشده باعث استقبال کشاورزان به کاشت ارقام جدید می‌شود، اظهار امیدواری کرد که از این طریق بتوانند سطح پوشش ارقام جدید را افزایش دهند.

وی از شروع پروژه "تأمین امنیت غذایی" با همکاری مرکز تحقیقات بین‌المللی ایکاردا خبر داد و تصریح کرد: این پروژه هنوز به‌طور رسمی آغاز به کار نکرده است، اما عملیات اجرایی آن شروع شده است و هدف از اجرای آن، انتخاب سایت‌هایی به‌صورت پایلوت در استان‌های آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و لرستان در راستای توسعه کشاورزی حفاظتی و افزایش تولید در اراضی دیم است.

گلکاری از دیگر فعالیت‌های حائز اهمیت مؤسسه تحقیقات دیم را برگزاری هفته انتقال یافته‌های تحقیقاتی روز مزرعه و برنامه‌های این‌چنینی عنوان کرد.

وی یادآور شد: در پروژه ملی "ساماندهی اراضی دیم" هدف افزایش سیستم‌های زراعی مبنی بر محصول گندم است که در کنار این محصول برای رعایت تناوب محصولات جایگزین مانند کلزا، گلرنگ، حبوبات و گیاهان علوفه‌ای مطرح می‌شوند.

 

ارجاع پروژه نخود به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور این مؤسسه را از حامیان اصلی همایش حبوبات که در سال متعلق به این محصولات در لرستان برگزار می‌شود، برشمرد و تأکید کرد: در حال برنامه‌ریزی برای پروژه‌ای مشترک در زمینه محصول نخود با دانشگاه مشهد هستیم که به‌عنوان طرحی جامع به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ارجاع می‌شود و در صورت تصویب می‌تواند تحولاتی را در تولید حبوبات در کشور به‌وجود آورد.

گلکاری این طرح را طرحی همه‌جانبه و جامع در جهت افزایش تولید در واحد سطح دانست که می‌تواند با تولید ارقامی مناسب که قابلیت کاشت، داشت و برداشت مکانیزه را داشته باشند، مشکلات مکانیزاسیون این محصولات را نیز کاهش دهند.

وی یکی از مشکلات موجود را با توجه به خشکسالی یک دهه گذشته، ارقام بومی بهاره علام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر انتقال کشت حبوبات از بهار به پاییز در مناطق گرمسیری تحقق پیدا کرده است و در صدد هستیم با تولید واریته‌های مقاوم به سرما بتوانیم در مناطق سردسیری نیز این طرح را به اجرا درآوریم./

 

اخبار برگزیده