اخبار

برای نخستین‌بار در کشور توانستیم به بذر اصلاح‌شده و گواهی‌شده رقم هاشمی برنج دست پیدا کنیم.

مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در راستای مصرف آب کمتر و افزایش عملکرد محصولات اساسی، کشت نشائی در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا، طرح‌های الگویی در محصولات مختلف در حال اجرا است.

کاوه خاکسار افزود: تمامی کشت برنج به‌صورت نشائی انجام شده و علاوه بر آن، در زمینه ذرت نیز کشت نشائی آغاز شده و رو به گسترش است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محصول جو در کشور به زیر کشت رفته است که تولید آن برای سال آینده با اندکی افزایش نسبت به سال جاری روبه‌رو است.

خاکسار ادامه داد: سطح زیر کشت جو در کشور به بیش از یک میلیون و 700 هزار هکتار می‌رسد که 115 درصد آن آبی و مابقی آن دیم است.

وی تصریح کرد: کشت و کار ذرت در کشور رو به اتمام است و پیش‌بینی می‌شود که وضعیت تولید در سال جاری مناسب باشد.

 

بذور اصلاح‌شده، عملکرد را افزایش می‌دهد

مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره برنج یادآور شد: برای نخستین بار در کشور از بذر اصلاح‌شده در رقم هاشمی برنج استفاده شده است؛ زیرا بذرهای موجود خالص نبود، اما توانستیم به بذر اصلاح‌شده و گواهی‌شده برنج رقم هاشمی دست پیدا کنیم.

خاکسار تأکید کرد: اگر توده‌های مورد استفاده در ارقام مختلف گیاهی خالص نباشد، به‌طور قطع عملکرد مناسبی نیز حاصل نمی‌شود، اما از سال آینده قرار است بهره‌برداران برنج‌کار از رقم اصلاح‌شده و گواهی‌شده برنج هاشمی بهره‌برداری کنند.

وی اظهار داشت: بذرها با خالص‌سازی عملکرد بالاتری را از خود نشان داده و به دلیل آنکه خلوص آنها بالا است، می‌توانند تولید مناسبی را نیز رقم بزنند.

خاکسار همچنین گفت: به‌زودی دوره آموزشی در مازندران برای کشت برنج برگزار می‌شود تا بهره‌برداران از جدیدترین تحقیقات و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تولید در سال آینده بهره ببرند./

 

اخبار برگزیده