اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کردستان

پیش بینی می شود ۸ هزارو ۷۰۰ تن کلزا در استان کردستان تولید شود

سپری اذعان داشت :با تحقق کشت ۴ هزار هکتار کلزا (سطح ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی )پیشبینی میشود در سال زراعی جاری ۸ هزارو ۷۰۰ تن کلزا در کردستان تولید شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان ، محمد فرید سپری در اولین جلسه ستاد دانه های روغنی استان در سال زراعی جاری با محوریت کشت کلزا که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور، معاون بهبود تولیدات گیاهی، معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی، مدیر تعاون روستایی، مدیر شرکت خدمات حمایتی، مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای استان، و مدیران مرتبط ستادی برگزار شد اظهار کرد : سطح ابلاغی کشت کلزا برای استان کردستان در سال زراعی جاری ۴ هزار هکتار است که تا اکنون قرارداد بیش از ۸۰۰ هکتار منعقد شده است.
وی با بیان اینکه با کشت این میزان از کلزا پیش بینی می شود ۸ هزارو ۷۰۰ تن کلزا در استان تولید شود، افزود:  اهمیت تامین امنیت غذايي در بخش کشاورزی به عنوان یک اولویت مهم برای بخش کشاورزی مطرح است گرچه باتوجه به شرایط فعلی که تحریم های ظالمانه به کشور ما تحمیل شده وهمچنین مسئله کرونا که اقتصاد دنیا را با مشکل مواجه کرده است تنها راهکار حل این موارد تولید بیشتر محصولات کشاورزی با کیفیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت : باتوجه به شرایط فعلی  به ویژه در حال حاضر، برای تولید محصولات کشاورزی باید باسرعت عمل بیشتر درایت و نظارت کامل کارشناسان کشاورزی تولید را افزایش دهیم.

سپری یاداور شد: در راستای مدیریت نهاده و جلوگیری از افزایش قیمت ها  برای  تغییر جیره غذایی دام وطیور در حال بررسی هستیم که مصرف کنجاله سویا و ذرت هدفمند انجام شود.
وی خاطرنشان کرد : کشت کلزا به دلیل مصرف کم آب، خالی شدن زمین در کمترین زمان و جایگزین کردن محصول دیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به دلیل اهمیت این محصول در کشور درراستای خوداتکایی تولید روغن براساس اعلام وزارتخانه باید کشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان درادامه عنوان کرد :از مزایای دیگر کشت کلزا استفاده از کشت دوم بعداز این محصول است که می توان ذرت علوفه ایی کشت نموده که شرایط خیلی بهتری نسبت به سایر محصولات دارد.
وی با اشاره به قیمت خرید این محصول افزود : سال گذشته قیمت خرید تضمینی هر یک کیلو کلزا ۴ هزارو ۶۰۰ تومان بود که در سال‌جاری به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی قیمت بیش از ۹ هزارو ۶۰۰ تومان پیشنهاد شده است و درآمد بسیار مناسبی برای فروش این محصول وجود دارد.

وی اظهار داشت : کودپاشی به موقع، مبارزه با آفات و آبیاری مناسب می تواند میزان تولید را در سطح افزایش دهد و شاهد تولید بیش از 3 تن کلزا در هر یک هکتار باشیم.

وی استفاده از ظرفیت‌های انسانی و کارشناسی در مزارع را ضروری عنوان کرد و گفت : ما از نیروی انسانی خاص و باتوان بالا در مراکز جهاد کشاورزی استان برخورداریم با وجود کارشناسان باتجربه باید ارتباط با کشاورز را ارتقاء داد.
سپری تاکید کرد،: برای کود اوره قیمت افزایش نیافته و تلاش براین است که 30هزار تن کود اوره تهیه و در بین کشاورزان استان توزیع کنیم.

اخبار برگزیده