اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان، اطلاعات دیسکاشن  هواشناسی استان گلستان براساس توصیه های فنی زراعی و باغی و پیش بینی جوی سه روز آینده مانیتورینگ و از طریق سامانه ۱۵۵۹ باشگاه کشاورزان این شرکت به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید:

زراعت:

1-تولید کنندگان بذر با توجه به شروع عملیات توزیع خواهشمند است .در هنگام چیدمان داخل انبارها استان حتما از پالت استفاده گردد.

2-کشاورزان محترم نباتات علوفه ای (ذرت سیلویی و سورگوم) که نسبت به کشت بهاره اقدام نمودن می توانند با صاف شدن هوا نسبت به برداشت محصولات خود اقدام نمایند.

3- کشاورزان محترم تمامی کود پایه در انبارهای کارگزاران موجود می باشد.

4- کشاورزان محترم در خصوص تهیه بذر کلزا و گندم و جو از کارگزاران رسمی توزیع بذر اقدام فرمائید.

5-بذور خود مصرفی که کشاورزان در انبار نگهداری می کنند و بذر تولید کنندگان دپو شده در انبارها با توجه به گرم شدن هوا احتمال ،آفت زدگی دارد حتما ضد عفونی با قرص یا گاز بعمل آید.

6– کشاورزان محترم مناطق شمالی جهت ذخیره رطوبت ناشی از بارندگی های شهریور ماه نسبت به لایه شکنی مزارع خود می توانند اقدام نمایند .

7-کشاورزان محترم شالیکار توجه داشته باشند از ساعت 7 تا 11 صبح به دلیل وجود رطوبت بالا نسبت به برداشت محصول خود خودداری نمایند و بهترین زمان مناسب برای برداشت محصول از ساعت 12 تا 5 بعداظهر و با رطوبت 16 درصد توصیه می شود.

پنبه و دانه های روغنی :

کشاورزان  گرامی:

8-با توجه به نیاز غوزه ها به آب، کشاورزان عزیز  در صورت خشکی و عدم ورود مزرعه به فاز باز شدن غوزه ها،آبیاری مزارع پنبه را ادامه دهند

9- پنبه کاران عزیز از برداشت وش مرطوب و غوزه های نارس خودداری نموده و برداشت محصول را بعد از تبخیر شبنم صبگاهی شروع نمایند.

10- کشاورزان عزیز برای برداشت پنبه،حمل و نقل یا انبار نمودن محصول حتما از خلال های کنفی یا نخی استفاده نمایند.

11-در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، با کارشناسان پهنه و محقق معین پنبه در منطقه خود تماس حاصل فرمایند.

12-با توجه به قرار داشتن مزارع سویا در مرحله غلاف دهی نسبت به انجام آبیاری منظم دوره ای در مزارع خود اقدام نمایید.

13-جهت مقابله با تنش های گرمایی آخر فصل به سویا کاران توصیه می شود محلول پاشی با کودهای پتاس بالا را در صورت امکان انجام دهند.

14- با شروع برداشت آفتابگردان روغنی از برداشت دانه با رطوبت بالا خودداری نمایید.

باغبانی:

15-باغداران محترم نسبت به آبیاری منظم باغات خصوصا در باغات جدید الحداث اقدام نمایند.

16- در باغات  سیب ،باغداران می توانند نسبت  به محلولپاشی با کود کامل ماکرو که دارای روی و بور بالاتری هستند اقدام نمایند.

حفظ نباتات:

17- به باغداران گرامی توصیه می شود نسبت به مبارزه با  شپشک ها و مگس میوه در باغات مرکبات و دانه دارها ، مگس زیتون در باغات زیتون،کرم گلوگاه و کنه و...در باغات انار  با حشره کش ها ی مناسب و با اخذ مشورت از کارشناسان پهنه اقدام نمایند.

18- به کشاورزان گرامی توصیه می شود نسبت به مبارزه شیمیایی با آفات مکنده و کرم غلاف خوار در مزارعسویا و کنجد با حشره کش های مناسب طبق نظر کارشناسان مربوطه اقدام نمایند.

 

 

اخبار برگزیده