اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۶۰ درصد از انرژی مورد نیاز کشور از طریق محصولات کشاورزی تولید داخل به دست می‌آید، گفت: با ارتقای تکنولوژی امکان افزایش تولید انرژی در بخش کشاورزی وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز در مورد تشریح مراسم انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی تولید‌کنندگان بخش کشاورزی گفت: در سی‌امین دوره معرفی نمونه‌های کشاورزی از 81 تولید‌کننده ملی در 74 رشته کشاورزی تقدیر خواهد شد.

وی افزود: امسال برای اولین بار از نمونه ملی کشاورزی حفاظتی با توجه به اهمیت حفظ منابع آب و خاک و همچنین از نمونه ملی در حوزه بازرگانی کشاورزی تقدیر ‌می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بیان داشت: در معرفی نمونه‌های کشاورزی سلامت و کمیت تولید، بهر‌ه‌وری از نهاده‌ها و استفاده از دانش روز و استفاده از ارقام تولیدی داخل در راستای اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گرفته شده است.

وی افزود: نمونه‌های بخش کشاورزی از بین تولید‌کنندگان محصولات زراعی، باغی، شیلات، و همچنین تشکل‌های خصوصی و سایر گرایش‌ها از قبیل منابع طبیعی و آبخیزداری انتخاب شده است.

زند بیان داشت: 15 نفر از کشاورزان نمونه در بخش زراعت انتخاب شده‌اند و این کشاورزان به طور متوسط بیش از 3.5 برابر متوسط کشوری تولید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه 14 نفر از میان باغداران به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شده است، افزود: نمونه باغداران هم به طور متوسط 8.5 برابر متوسط تولید داخلی را تولید کرده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 800 میلیون گرسنه در سطح جهان وجود دارد، اظهار داشت: غذا به اندازه همه مردم دنیا تولید می‌شود، اما توزیع ناعادلانه است.

وی از آمار گرسنگان موجود در ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد و اظهار داشت: در مصرف غذایی بین زنجیره‌های مواد غذایی باید تعادل برقرار باشد.

زند با بیان اینکه الگوی غذایی مردم دنیا باید به سمت زنجیره اولیه حرکت کند، بیان داشت: هر 10 کیلو ماده گیاهی به یک کیلو ماده گوشتی تبدیل می‌شود، بنابراین باید یک توازن بین زنجیره اول و دوم به وجود آید.

 وی تصریح کرد: مصرف سرانه غلات در ایران حدود 150 کیلوگرم است، در حالی مصرف سرانه غلات در آمریکا 700 تا 800 کیلوگرم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر 60 درصد از انرژی مورد نیاز از طریق تولیدات کشاورزی در کشور تأمین می‌شود، در حالی که در برخی سال‌ها تجربه تولید 80 درصد از انرژی مورد نیاز غذایی مردم را هم داشته‌ایم.

وی افزود: اگر تکنولوژی در بخش کشاورزی ارتقا یابد و از تکنولوژی‌های بهتر با سرمایه‌گذاری تحقیق و با بهره‌گیری از نظام نوآوری خوب  استفاده کنیم و در کنار آن از یک  شبکه دانش ترویج خوب بهره‌مند شویم، قطعا ضریب خوداتکایی انرژی را بیش از 60 درصد می‌توان افزایش داد.

لازم به ذکر است تقدیر از کشاورزان نمونه دوشنبه 14 دی ماه برگزار می‌شود.

 

اخبار برگزیده