اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان دراستای رفع یا کاهش نگرانی بهره برداران بخش های مختلف کشاورزی استان در تهیه و استفاده از کودهای فسفاته با تاکید به کارگزاران توزیع نهاده های کشاورزی گیلان در خصوص تامین کودهای فسفاته با معرفی، تامین و خدمات مشاوره ای کودهای بیولوژیک و زیستی در برنامه فروش کود در سال زراعی پیش رو خبر داد.

دکتر صالح محمدی با بیان اینکه در مجموع کودهای بیولوژیکی می­توانند علاوه بر تولید محصول کافی، مصرف کودهای شیمیایی را کاهش دهند، که این امر کمک قابل­توجهی به سالم­سازی محیط زیست می­کند و راهبرد مهمی در جهت حرکت به سمت کشاورزی پایدار می­باشد.

می­توان گفت که افزایش عملکرد و جذب عناصر توسط گیاه با افزایش فسفر قابل استفاده گیاه ارتباط داشته و به نقش مهم این عنصر در توسعه ریشه و جلوگیری از تجمع ترکیبات فسفره و آثار سوء آن بر جذب برخی عناصر در خاک مرتبط می­باشد. در دسترس بودن عناصر برای گیاهان تا حدود زیادی به شرایط زیستی و شیمیایی موجود در خاک بستگی دارد.

بنابراین کود زیستی فسفات در تلفیق با میزان مناسبی از کود شیمیائی سوپرفسفات­تریپل با رهاسازی تدریجی فسفر و تبدیل آن به شکل قابل جذب گیاه، نیاز به کودهای شیمیایی فسفره را کاسته و کارایی آن­ها را بالا می­برد. بنابراین جهت کاهش مصرف کودهای شیمیایی، کاهش هزینه تولید و همچنین جلوگیری از آلودگی بی­رویه خاک­های زراعی مصرف کود زیستی فسفاته همراه با کود سوپرفسفات­تریپل در مصرف کود شیمیایی قابل توصیه است.

اخبار برگزیده