اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

صالح محمدی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از تامین کودهای کشاورزی مورد نیازکشاورزان استان برای کشت دوم بخصوص شالیکاران گیلانی برای کشت راتون برنج ( رویش مجدد برنج) خبر داد.

دکترمحمدی با اشاره به اینکه " راتون" یا باز رویشی روش عملی برای افزایش تولید برنج در واحد سطح، در واحد زمان با توانایی تولید پنجه و پانیکول جدید بعد از برداشت محصول اصلی و اولیه می‌باشـد.

راتون برخلاف کشت اصلی برنج که همراه با رنج زیاد می باشد کم رنج است و مزیت های فراوانی به لحاظ صرفه جویی در مصرف منابع و آب و نیز ارزش غذایی، افزایش تولید و کم کردن خلاء تولید تا مرز خودکفایی برنج دارد. راتونینـگ با طول دوره رشد و نمو کوتاه مـی‌توانـد یـک گیـاه کامل و جدیـد را ایجـاد نمایـد و با پتانسیل تولید قابل قبول به مرحله برداشت محصول می رسد.

در گیلان در مناطق مختلف راتون برنج به نام های محلی شاه بج و ورزازاکی مصطلح است. توسعه کشت راتون با شرایط آب و هوایی امسال و بارش های باران بسیار امیدوار کننده است برای افزایش تولید محصول و درآمد کشاورزان عزیز شالیکار و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان آمادگی لازم جهت تامین انواع کودهای مورد نیاز این زراعت مفید که به نوعی کشت دوم در گیلان محسوب می شود را دارد و بهره برداران عزیز می توانند با مراجع به کارگزاری های رسمی و کد دار این شرکت که شامل تعاونی های روستائی وبخش خصوصی در سراسر استان مراجعه نمایند و کودهای مورد نیاز خود را که کنترل کیفی شده و استاندارد و با قیمت مصوب هیئت دولت هست دریافت نمایند.

اخبار برگزیده