اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،  اطلا عات دیسکاشن  هواشناسی استان گلستان براساس توصیه های فنی زراعی و باغی و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مونیتورینگ ، از طریق  سامانه۱۵۵۹ باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید:

1-شالیکاران محترم توصیه می شود نسبت به آبیاری نوبتی یا تناوبی برای حفظ محصول شالی خود اقدام نمایند و از غرقاب دایم پرهیز نمایند.

2-کشاورزان محترم  شالیکار که به روش خشکه کاری کشت نمودند و قصد آبیاری مزارع خود بالاخص آبیاری به روش بارانی را دارند به دلیل افزایش دما توصیه می شود آبیاری در ساعات اولیه صبح و یا در اوقات عصر انجام دهند.

3-کشاورزان محترم شالیکار توصیه می شود از پاشیدن کودهای ریز مغذی در مرحله گلدهی خودداری نمایند.

4-کشاورزان محترم نسبت به آبیاری مزارع همراه با  مصرف کود سرک به مقدار 50 تا 100 کیلوگرم  اوره  در مزارع کشت ذرت و سورگوم که در مرحله 6 تا 7 برگی می باشند.  می توانند اقدام نمایند.

5-بذور خود مصرفی که کشاورزان در انبار نگهداری می کنند و بذر تولید کنندگان دپو شده در انبارها با توجه به گرم شدن هوا احتمال ،آفت زدگی دارد حتما ضد عفونی با قرص یا گاز بعمل آید.

6-کشاورزان محترماز مصرف بی رویه کود ازته بین چین برداشت مزارع صیفی و جالیز (گوجه فرنگی،کدو،خیار،هندوانه)خودداری نموده در صورت نیاز پس از برطرف شدن گرما در اوقات عصر کود پاشی همراه با  آب آبیاری اقدام نمایند.

7- کشاورزان محترم شالیکار با توجه به آبشویی و تخلیه کود ازته در زمان مصرف کود سرک تاکید می شود در چند مرحله و ترجیحا از کود سولفات آمونیوم استفاده نمایند.

پنبه و دانه های روغنی :

8-با توجه به شروع گلدهی سویا در مزارع زود  کاشت به کشاورزان توصیه می شود نسبت به آبیاری منظم دوره ای سویا اقدام نمایند.

9-در مزارع سویای دیر کاشت که از رشد ضعیفی برخوردارمی باشند. با آبیاری اول مقدار 100 کیلوگرم در هکتار کود اوره مصرف شود.

10- بازدید منظم از مزارع سویا که در مرحله گلدهی وجود دارند بمنظور رصد آفات مکنده الزامی می باشد.

11-مزارع آفتابگردان کشت دوم  که در مرحله شروع گلدهی قرار دارند نسبت به استقرار زنبور عسل و همچنین انجام یک نوبت آبیاری توصیه می شود.

12-علی رغم پیش بینی بارش های پراکنده،پنبه کاران مناطق دشت آمادگی آبیاری تکمیلی و جبران کمبود آب ناشی از بارش ها رو داشته باشند.

13-بهترین روش آبیاری مزارع پنبه آبیار یقطره ای است. البته در صورت دسترسی به آب غیر شور، استفاده از سیستم آبیاری بارانی نیز قابل توصیه است. استفاده از سیستم های آبیاری بارانی در شرایط باد توصیه نمی شود .

14- پنبه کاران عزیز در صورت عدم دسترسی به سیستم آبیاری تحت فشار،مزارع پنبه را به روش آبیاری شیاری یک در میان آبیاری نمایند.

15-با توجه به احتمال باندگی های پراکنده در هفته جاری ، پنبه کارانی  که مزارع آنها در مرحله شروع گلدهی،  قرار دارد آمادگی پخش کود سرک را داشته باشند.

16- حفظ گل های سه هفته اول مرحله گلدهی، نقش تعین کننده ای در عملکرد پنبه دارد، کشاورزان عزیز با رعایت دستورالعمل فنی و پیگیری گزارش هواشناسی، قادر به افزایش تولید در واحد سطح خواهند بود.

17-با توجه به پیش بینی وزش باد،کشاورزان عزیز ضمن مهار ماشین های آبیاری،از سمپاشی و بهره برداری از سیستم های بارانی پرهیز نمایند.

18-کشاورزان عزیز استان مراقب آفات مکنده به ویژه کرم غوزه سنک باشند.مراقبت از مزارع پنبه دیر کاشت و تابستانه در برابر تریپس نیز ضروری است.

19-  پنبه کاران عزیز، در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، با کارشناسان پهنه و محقق معین پنبه در منطقه خود تماس حاصل فرمایند.

 

باغبانی:

20-باغداران محترم نسبت به آبیاری منظم باغات خصوصا در باغات جدید الحداث اقدام نمایند.

21-باغداران گرامی در باغات هسته دار دیر رس نسبت به انجام محلول پاشی با کودهای ماکرو اقدام نمایند.(محلول پاشی ترجیحا در هنگام عصر و دو مرحله به فاصله 15 الی 20 روز و همچنین به شرط تامین آب انجام گیرد.)

22- در باغات مرکبات باغداران می توانند محلول پاشی با کودهای پتاسه حداقل دو بار به فاصله 10 تا 15 روز انجام دهند.

 

تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی:

23- به کشاورزان توصیه می شود جهت کنترل آفات ،بیماریها و و علف های هرز مزارع شالی،پنبه و سویا بر اساس دستورالعمل های فنی تحقیقات اقدام نمایند.

حفظ نباتات:

24- با توجه به احتمال وقوع بارندگی از اواخر روز دوشنبه تا چهارشنبه ،به کشاورزان و باغداران توصیه می شود از هر گونه سمپاشی خودداری نمایند.فقط تا ظهر روز دوشنبه فرصت دارند تا نسبت به سمپاشی مزارع و باغات خود اقدام نمایند.

 

 

اخبار برگزیده