اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،  اطلا عات دیسکاشن  هواشناسی استان گلستان براساس توصیه های فنی زراعی و باغی و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مونیتورینگ ، از طریق  سامانه1559 باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید:

زراعت :

1-کشاورزان محترم  شالیکار که به روش خشکه کاری کشت نمودند و قصد آبیاری مزارع خود بالاخص آبیاری به روش بارانی را دارند به دلیل افزایش دما در این هفته توصیه می شود آبیاری در ساعات اولیه صبح و یا در غروب آفتاب انجام دهند.

2-کشاورزان محترم شالیکار توصیه می شود از پاشیدن کودهای ریز مغذی در مرحله گلدهی خودداری نمایند.

3-کشاورزان محترم با توجه به پیش بینی بارش باران در روز  چهارشنبه نسبت به مصرف کود سرک به مقدار 50 تا 100 کیلوگرم  اوره  در مزارع کشت ذرت و سورگوم که در مرحله 6 تا 7 برگی می باشند.  می توانند اقدام نمایند.

4-بذور خود مصرفی که کشاورزان در انبار نگهداری می کنند و بذر تولید کنندگان دپو شده در انبارها با توجه به گرم شدن هوا احتمال ،آفت زدگی دارد حتما ضد عفونی با قرص یا گاز بعمل آید.

پنبه و دانه های روغنی :

5-با توجه به پایان فصل کشت سویا،کشاورزان محترم از ادامه  کشت خودداری نمایند.

6-با توجه به روند افزایشی دما در روزهای آینده به کشاورزان عزیز توصیه می شود نسبت به آبیاری مزارع پنبه ،سویا ،آفتابگردان ،کنجد اقدام نمایند.

7-کشاورزانی که مزرعه سویا خود را آبیاری نموده اند بعد از گاورو شدن زمین نسبت به سله شکنی اقدام نمایند.

8-برای مقابله به تنش گرمایی به کشاورزان عزیز توصیه می شود مزرعه خود را با کودهای پتاس  بالا محلول پاشی نمایند.

9-بهترین روش آبیاری مزارع پنبه آبیار ی قطره ای است. البته در صورت دسترسی به آب غیر شور، استفاده از سیستم آبیاری بارانی نیز قابل توصیه است.

10- پنبه کاران عزیز در صورت عدم دسترسی به سیستم آبیاری تحت فشار ،مزارع پنبه را به روش آبیاری شیاری یک در میان آبیاری نمایند.

11- حفظ گل های سه هفته اول مرحله گلدهی، نقش تعین کننده ای در عملکرد پنبه دارد، کشاورزان عزیز با رعایت دستورالعمل فنی و پیگیری گزارش هواشناسی، قادر به افزایش تولید در واحد سطح خواهند بود.

14-  پنبه کاران عزیز، در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، با کارشناسان پهنه و محقق معین پنبه در منطقه خود تماس حاصل فرمایند

 

باغبانی:

15-باغداران محترم  در باغات هسته دار دیر رس در صورت نیاز می توانند با کودهای ماکرو کامل مثل 20-20-20محلولپاشی انجام دهند.(حداقل 2 تکرار به فاصله 10-15 روز ترجیحا در هنگام عصر)

16- در باغات مرکبات باغداران گرامی  نسبت به محلولپاشی با کود پتاس بالا اقدام نمایند.(محلولپاشی در هنگام عصر بهتر است انجام شود همچنین حداقل 2 بار تکرار گردد.

 

 

تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی:

17-کشاورزانی که کشت شالی به روش مستقیم (خشکه کاری) انجام دادند تقاضا می شود نسبت به کنترل علفهای هرز مزارع دستورالعمل فنی تحقیقات و با علف کش های توصیه شده اقدام نمایند.

18-همچنین جهت تغذیه و آبیاری مزارع خشکه کاری شالی با استفاده از توصیه های فنی تحقیقات انجام شود.

حفظ نباتات:

19- باغداران محترم توصیه می شود نسبت به مبارزه شیمیایی با آفات مکنده ،مگس میوه و مگس زیتون با حشره کش های مناسب  اقدام نمایند.

20- به باغداران گرامی توصیه می شود تا نسبت به کنترل بیماری اسکب انار با قارچکش های توصیه شده اقدام نمایند. 

21-کشاورزان گرامی نسبت به مبارزه بیولوژیک و شیمیایی با آفات مکنده و کرم قوزه در مزارع پنبه ،سویا و صیفی جات با مشورت کارشناسان مربوطه اقدام نمایید.

(با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید در روز چهارشنبه از هر گونه سمپاشی در این روز خودداری نمایید.)

 


اخبار برگزیده