اخبار

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان واردات در ۷ ماهه نخست امسال حدود ۵.۱ میلیارد دلار و میزان صادرات در مدت مشابه حدود ۳ میلیارد دلار رسیده است.

  به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشست معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی با معاون اول رئیس‌جمهور گفت: میزان واردات در 7 ماهه اول امسال در بخش کشاورزی، به‌ حدود 5.1 میلیارد دلار و میزان صادرات در این بازه زمانی حدود 3 میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: متوسط رشد بخش کشاورزی به قیمت ثابت سال 83، در برنامه سوم سالانه 4 درصد و در برنامه چهارم سالانه به 1.9 درصد رسید.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در برنامه پنجم و تا پایان سال 93، متوسط آن 4 درصد و امسال هم در نیمه نخست سال، 5.7 درصد برآورد می‌شود و در تلاش هستیم تا این میزان رشد را کنترل و ارتقا دهیم.

بخشنده با اشاره به ارزش 40 میلیارد دلاری تولیدات بخش کشاورزی به‌صورت سالانه، اظهار داشت: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی، 9.5 درصد است.

وی افزود: براساس گزارش اخیر بانک مرکزی سهم ارزش افزوده کسب و کار کشاورزی از تولید ناخالص ملی 23.1 درصد و سهم این بخش در فضای کسب و کار 32.5 درصد است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: مجموعه تولیدات بخش کشاورزی از سال 92 و هم‌زمان با آغاز به کار دولت یازدهم، 96 میلیون تن بود که این رقم در سال گذشته به 103 میلیون تن رسید و در سال جاری به 110 میلیون تن افزایش یافته است.

وی افزود: این درحالی است که سال گذشته 18 درصد میزان بارش‌ها کم‌تر شده بود و مطابق گزارش وزارت نیرو مصرف آب در بخش کشاورزی هم به دنبال کاهش بارش‌ها کم‌تر شده بود.

بخشنده در ادامه تصریح کرد: کشورهای عضو OECD در سال 2013، بیش از 407 میلیارد دلار به‌صورت مستقیم به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های آن یارانه اختصاص داده‌اند که این رقم معادل 49.5 درصد ارزش تولیدات آنها در بخش کشاورزی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اما کل یارانه‌ای که در ایران به بخش کشاورزی تخصیص می‌یابد حدود 18.5 درصد تولیدات کشاورزی است.

بخشنده گفت: مجموع استفاده بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی به طور متوسط سالانه 7 درصد بوده است که در 4 سال اخیر این رقم به 8.5 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: سهم استفاده از تسهیلات بانکی در دولت گذشته سالانه بین 2 تا 4 درصد برآورد شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سهم بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی در 4 سال اخیر 6 هزار و 800 میلیارد تومان معادل 3 میلیارد دلار بوده که امسال تاکنون 650 میلیارد تومان از این صندوق به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است.

بخشنده با اشاره به سهم 19 درصدی بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال و سهم قابل توجه آن در صادرات غیرنفتی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی کشور، هدف‌گذاری برای توسعه تولیدات، توسعه عمودی در این بخش خواهد بود.

بخشنده با بیان اینکه تراز تجاری بخش کشاورزی و صنایع غذایی یکی از شاخص‌های مهم کلان اقتصادی بخش کشاورزی است، گفت: در سال آخر دولت خاتمی تراز تجاری بخش کشاورزی به منفی 1.1 میلیارد دلار رسیده بود اما در سال 91 به منفی 9.2 میلیارد دلار یعنی حدود 9 برابر افزایش یافت

وی افزود: تراز تجاری بخش کشاورزی در سال 92 به منفی 8 میلیارد دلار و در سال گذشته به منفی 5.5 میلیارد دلار رسید که در تلاش هستیم تا پایان امسال آن را به منفی 4 میلیارد دلار کاهش دهیم.

بخشنده تصریح کرد: کاهش 4 میلیارد دلاری تراز تجاری منفی بخش کشاورزی از دستاوردهای وزارت جهاد در دولت فعلی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرانه واردات از 45 دلار در سال 84 به 175 دلار در سال 92 یعنی 4 برابر افزایش یافت.

وی تصریح کرد: سهم بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی طی 4 سال اخیر حدود 3 میلیارد دلار بوده و امسال تاکنون 650 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی دریافت کرده‌ایم.

بخشنده ادامه داد: انرژی و کالری مردم در سال‌های پایانی دولت هشتم به حدود 81 درصد رسیده بود که در پایان دولت گذشته به 55 درصد کاهش یافت و البته از آغاز به کار دولت یازدهم از مرز 60 درصد عبور کرده و امیدواریم تا پایان برنامه ششم 60 درصد افزایش یافت.

 

اخبار برگزیده