اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه سطح زیر کشت گندم آبی باید ۶۰۰ هزار هکتار کاهش یابد، گفت: در سال زراعی جدید به خودکفایی ۸۵ درصدی در تولید گندم، دست یافتیم.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی با معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: باید تقاضای آب را مدیریت کنیم؛ چراکه آب جدیدی برای کشاورزی نخواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه سطح زیر کشت گندم آبی باید 600 هزار هکتار کاهش یابد، افزود: با توجه به محدودیت آب، رویکرد دلخواه نخواهیم داشت، اما در عین حال تضمین خوداتکایی را در این محصول می‌دهیم.

کشاورز ارتقا خودکفایی گندم از 64 درصد در سال زراعی 92-93 به 85 درصد در سال زراعتی 93-94 را دستاوردی مهم برای وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

وی بیان داشت:‌ وابستگی به واردات روغن و کنجاله یک سرشکستگی تاریخی برای کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه کشت برنج باید به استان‌های گیلان و مازندران محدود شود، گفت: برای کشت برنج در سایر استان‌ها ممکن است، قوانین سخت‌گیرانه وضع شود.

کشاورز در کشت نشایی محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: در آینده راهی به غیر از نشایی محصولات کشاورزی نداریم و باید به فکر کشت محصولات با تقاضای آب کم‌تر و مقاوم به خشکی در عرصه کشاورزی و همچنین کشاورزی حفاظتی برای صرفه‌جویی در آب و پایداری تولید باشیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشت چغندر پاییزه و رکورد تولید شکر از دستاوردهای بخش کشاورزی در دولت در دوره کم‌آبی است و افزود: کشت پاییزه چغندر قند در کشور آغاز شده است.

وی تصریح کرد: کشت سبزی و صیفی باید با توجه به شرایط آبی به گلخانه‌ها منتقل شود و لازم است تا کشت این محصول در فضای باز، مشروط به کشت نشایی، آبیاری میکرو و مالچ‌گذاری شود.

کشاورز تصریح کرد: لازم است برای دستیابی به تکنولوژی‌های نوین، روابط با کشورهای خارجی گسترش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشت فراسرزمینی از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم است که البته اقدامات لازم برای توسعه کشت فراسرزمینی به تنهایی از عهده وزارت جهاد کشاورزی برنمی‌آید و لازم است، دولت در این زمینه همکاری‌ لازم را داشته باشد.

وی گفت: امسال کشت کلزا را به‌صورت جدی آغاز کرده‌ایم و سطح زیرکشت این محصول افزایش یافته، در عین اینکه از دولت خواستار هستیم، تا از کشت آن حمایت کند.

کشاورز کشت یونجه را بعد از برنج از معضلات بزرگ آب کشور عنوان کرد و اظهار داشت: بدون اینکه دامداران نگران شوند، باید جایگزین مناسبی برای یونجه در کشور فراهم کنیم.

اخبار برگزیده