اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که برنامه کشت گندم ۹۹ درصد محقق شده و طبق تاریخ مناسب کشت بوده، گفت: سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا نیز دو برابر شده است.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه ملی، تخصصی تکنولوژی زیرساخت‌های کشاورزی در استان البرز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد وضعیت سطح زیرکشت گندم، گفت: امسال بیش از 99 درصد کشت گندم، مطابق برنامه و براساس تاریخ کشت، انجام شده است.

وی افزود: امسال 29 استان تاریخ کشت را رعایت کردند و تقریباً 25 درصد بذر، نسبت به سال گذشته بیش‌تر استفاده شد.

کشاورز با تأکید بر اینکه صد درصد بذر مصرفی برای گندم، از بذور تولید داخلی بوده است، اظهار داشت: امسال بیش از 400 هزار تن بذر گندم بین کشاورزان توزیع شد و میزان جذب، غیرقابل تصور بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: توزیع بذر بسیار خوب انجام شد و پیش‌بینی میزان تولید گندم در اسفندماه امکان‌پذیر است.

کشاورز در مورد کشت کلزا و دانه‌های روغنی بیان داشت: امسال دو برابر سال گذشته کشت کلزا انجام شده، به‌طوری‌که سطح زیرکشت این محصول به 80 هزار هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه باید تناوب کشت گندم و کلزا را رعایت کنیم، اظهار داشت: امنیت غذایی و پایداری تولید ایجاب می‌کند تا سطح زیر کشت گندم کاسته شود و بخشی از سطح زیر کشت گندم، به کلزا اختصاص یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این سطح کشت گندم برای این محصول تهدید است، زیرا بدون رعایت تناوت کشت کلزا و گندم قادر به کنترل علف‌های هرز نیستیم و حتی با استفاده از علف‌کش‌ها هم نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم.

کشاورز تصریح کرد: بعضی از بیماری‌ها را هم نمی‌توان کنترل کرد و راه کنترل آن فقط تناوب کشت گندم با کلزا است.

وی با بیان اینکه هیچ نگرانی با رعایت تناوب کشت گندم و کلزا از کاهش تولید گندم وجود ندارد، اظهار داشت: در صورت این اتفاق حداقل در هر هکتار، 17 درصد عملکرد گندم بالا می‌رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که امسال چه میزان برنج تولید شد، بیان داشت: در مجموع یک میلیون و 850 هزار تن برنج تولید شد.

کشاورز افزود: از کشت برنج در استان‌هایی به غیر از گیلان و مازندران هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود و در صورت کشت برنج در غیر از این دو استان، هیچ‌گونه تسهیلات و بیمه‌ای شامل کشاورزان نخواهد شد.

وی در مورد تکنولوژی‌های کشاورزی اظهار داشت: در 30 سال گذشته سطح تکنولوژی‌ها تغییر قابل توجهی داشته و در حال حاضر 20 تا 25 درصد از کشاورزی ما، کشاورزی حفاظتی است.

براساس این گزارش نمایشگاه ملی، تخصصی تکنولوژی زیرساخت‌های کشاورزی از امروز 24 آذر تا 27 آذر در محل دائمی نمایشگاه‌های استان البرز برگزار است.

 

اخبار برگزیده