اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تهران:

یستمین گردهمایی فصلی کارگزاران (دومین گردهمایی در سال 97 ) روز دوشنبه 12/06/97  با حضور مسئولین اجرائی و نظارتی استان ( شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ، سازمان جهاد کشاورزی ، اداره کل تعزیرات حکومتی ، اداره کل بازرسی سازمان صمت ) و کارگزاران توزیع نهاده کشاورزی در محل مدیریت شرکت برگزار شد . در این گردهمائی آموزشی موضوعات متنوعی مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازمه اتخاذ گردید.

این گردهمایی با هدف بررسی روند توزیع ، تنظیم بازار ، نظارت بر مواد کودی و بذور و همچنین آشنایی با مشکلات کارگزاران و در انتها ارائه راهکارهای لازم در جهت رفع کاستیهای آنان  برگزار شد.

  • پس از تلاوت آیات از کلام ا... مجید توسط یکی از کارگزاران ، مدیر استان ضمن خوش آمدگویی به حاضرین ،گزارشی از اقدامات صورت پذیرفته در زمینه تأمین نهاده های کشاورزی (کود – بذر ) از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخت و افزود کودهای شیمیایی جزء کالاهای ضروری و اساسی بخش کشاورزی است . التهابات بوجود آمده ناشی از افزایش خودسرانه قیمت کود توسط پتروشیمی ها و همزمانی اعتصاب سراسری سیستم حمل و نقل کشور موجب بروز کاستی هایی در تأمین کود ازته مورد نیاز کشاورزان در اوج مصرف آن شد که با درایت مسئولین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی و دستور مؤکد ریاست محترم جمهوری مبنی بر برگشت قیمت کود به قبل ، در استان شاهد حداقل نارسایی بودیم که این مهم توسط عوامل دست اندر کار بخش کشاورزی به خوبی مدیریت شد ؛ در حال حاضر شرکت هیچگونه مشکلی جهت تأمین و توزیع کود برای سال زراعی جدید ( 98-97 ) نداشته و در حال ذخیر سازی استراتژیک می باشد ؛  وی با اشاره به اهمیت کود اوره در بخش کشاورزی گفت توزیع این کود با نظارت کامل و براساس سامانه هوشمند و لیست ارسالی از جهاد کشاورزی صورت می پذیرد و این امر موجب شده تا با کمبود کمتری مواجه باشیم ؛ وی گفت کود فسفات آمونیوم نیز مجدداً جزو کودهای یارانه ای در سبد کودی شرکت قرار گرفته که به لحاظ تقاضای زیاد و مقادیر تأمین شده ، باید مصرف این کود مدیریت شود . وی خاطر نشان کرد تا پایان سال جاری هیچگونه افزایش قیمتی در کودهای یارانه ای نخواهیم داشت ، ایشان با بیان اینکه به منظور جلوگیری از مشکلات حمل و نقل پایان سال و انباشت سفارشات کارگزاران تأکید نمودند با توجه به شروع سال زراعی تقاضای خرید خود را با توجه به سهمیه ای که به هر شهرستان اختصاص داده شده ، در اولین فرصت ارسال نمایند. وی افزود با توجه به شفاف سازی و نظارت بر توزیع کود ، به کشاورزانی که در سامانه هوشمند ثبت نام کرده اند کود توزیع خواهد شد تا حداکثر بهره وری و نظارت جهت رسیدن این نهاده به دست کشاورزان صورت گیرد .

وی هچنین آمادگی شرکت را برای عرضه بذور بوجاری شده حدوداً به مقدار 2700 تن اعلام کرد .

ایشان با تاکید بر نظارت و کنترل کود جهت عرضه به کشاورزان از کارگزاران خواست تا نواقصات انبارها را رفع نمایند و با توجه به اینکه کودهای تقلبی و قاچاق با قیمت های مختلف در بازار عرضه میشود برای صیانت از حقوق کارگزاران ، توزیع هرگونه کود خارج از شبکه گزارش شود .

  • دکتر عامری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان به دو برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی اشاره نمود و کشت پائیزه را مرتبط با برنامه اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد کارگزارن نقشی موثر را در برنامه اقتصاد مقاومتی دارند . وی با اشاره به اهمیت نهاده ها در بخش کشاورزی که دارای یارانه می باشد ضرورت نظارت بر کنترل کیفیت این نهاده ها که توسط مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی و کمیته نظارتی استان تاکید شده ، بیان کرد اقدامات تامین نهاده ها باید به گونه ای باشد تا هم سازمان و هم کارگزاران به اهداف خود برسند تا راهی برای عرضه خارج از شبکه یا قاچاق کودهای شیمیایی بوجود نیاید و نهاده ها بدون هیچ مشکلی به دست تولیدکنندگان برسد .
  • کارشناسان سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان با اعلام آمادگی و همکاری در خصوص نظارت بیشتر بر روند توزیع کودهای کشاورزی اظهار داشتند وظیفه بازدید ، سرکشی ، پرونده سازی و ارائه گزارش به سازمان تعزیرات برعهده این سازمان بوده و ما در کنار همکاران سازمان جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آماده بازدیدهای شهرستانی هستیم .
  • مهندس روشنی مدیر بازرسی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به مواردی از تخلفات کودی در سطح استان توسط دلالان و سودجویان اظهار داشت خوشبختانه التهابات اخیر کودی بنحو مطلوبی مدیریت شده که مشکل خاصی را شاهد نبودیم ، لیکن این تجربه موفق باید ادامه یافته و با نظارت دقیق از هرگونه سوء استفاده جلوگیری شود . وی توزیع هرگونه کود در خارج از کارگزاریهای رسمی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را به مثابه قاچاق کالا عنوان کرد و افزود با تخلفات برخورد قانونی خواهد شد .
  • مهندس فراهانی مدیر حراست سازمان جهاد کشاورزی استان نیز ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات خوب بعمل آمده از سوی شرکت به نکات امنیتی و حراستی مهمی در جهت جلوگیری از سوء استفاده دشمنان نظام و همچنین بهبود ارائه خدمات به کشاورزان پرداخت ؛ ایشان توصیه هایی نیز جهت اصلاح لیست کشاورزان توسط معاونت بهبود تولیدات گیاهی ، جهاد کشاورزی شهرستانها و مراکز تابعه داشت .
  • مهندس طریقت مدیر بازرسی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز با اشاره به مصداقهایی از تخلفات تأکید کرد کارگزاران حق عرضه کود خارج از سبد کالایی شرکت را نداشته و در یکسال گذشته کارگزاران مورد ارزیابی و رصد قرار داشته اند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت . وی با اشاره به اینکه تعدادی از کشاورزان زمینهای خود را اجاره داده اند مراکز جهاد کشاورزی می بایست لیست جدیدی را ارائه نمایند .
  • مهندس بهنیا مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به نمونه برداریهای انجام شده از توده های کود موجود در کارگزاریها و ارسال به موسسه تحقیقات خاک و آب اظهار داشت خوشبختانه مشخصات بسیاری از کودها با محتوی همخوانی داشته اند . وی با اشاره به نزدیکی سال زراعی از کارگزاران خواست تا هرچه سریعتر نسبت به خرید کود و بذور مورد نیاز منطقه تحت فعالیت خود اقدام نمایند .
  • مهندس خلیلی جانشین رئیس سازمان در ستاد ویژه تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی استان نیز با ارائه چکیده ای از فرمایشات وزیر محترم جهاد کشاورزی مبنی بر دقت در نظارتها و رسیدن محصولات و نهاده های یارانه دار به دست مصرف کننده واقعی بخش کشاورزی از کارگزاران خواست تا در مورد کودهای کشاورزی ، کالا را به دست مصرف کنندگان اصلی برسانند .

در ادامه گردهمایی متناسب با موضوعات مطرح شده کارگزاران حاضر به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. این گردهمایی ساعت 14 با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) خاتمه یافت .

 


اخبار برگزیده