اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

 

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان،حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،  از  برگزاری جلسه دیسشکاشن  هواشناسی استان گلستان  در روز یکشنبه  مورخ 22/2/99خبرداد  که توصیه های فنی  زراعی و باغی هواشناسی کشاورزی  و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مونیتورینگ ، از طریق  سامانه1559 باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید:

 

زراعت :

 1 کشاورزان محترم نسبت به آماده سازی بستر کشت ذرت،سورگوم و یونجه در روزهای آتی می توانند  اقدام نمایند.

2- کشاورزان محترم می توانند نسبت به وجین و مصرف کود سرک در مزارع گوجه فرنگی و محصولات جالیزی از بعداظهر روز شنبه اقدام نمایند.

3-کشاورزان محترم گندم کار ی که مزارع آن ها در مرحله پر شدن دانه به سر می برد می توانند نسبت به آبیاری مزارع خود اقدام نمایند.

4-کشاورزان محترم سیب زمینی کار می توانند نسبت به مصرف کود سیلیکات پتاسیم،سولوپتاس در مرحله غده بندی به نسبت 2 تا 3 هزار محلول پاشی شود.

5- کشاورزان محترم گندم کار می توانند نسبت به ملول پاشی کود سیلیکات پتاسیم،سولوپتاس در مرحله شیری شدن دانه به سر می برند به دلیل انتقال مواد فتوسنتزی و تامین عناصر غذایی گیاه استفاده نمایند.

خدمات حمایتی :

6-بهترین زمان مصرف کود گوگردی عنصری 3 تا 4 هفته قبل از کاشت گیاه می باشددر این مدت توسط باکتری های خاک مثل تیو باسیلوس اکسید شده و به سولفات تبدیل شود.

7- کشاورزان جهت مصرف کود فسفره می توانند از  منابع کود سوپر فسفات تریپ،سوپر فسفات سادهو فسفات دی آمونیوم  بر اساس آزمون خاک توصیه ها و کارشناسان پهنه استفاده کنند.

8-به کشاورزان برنج کار توصیه می شودحتی الامکان کشت خشکه کاری را با رطوبت طبیعی انجام دهند.

9-کشاورزان پنبه در شرایط شوری  خاک  می توانند از منابع کود نیتروژن آمونیومی مانند اوره استفاده کنند

10-کشاورزان تکثیر کار گندم توصیه می شود از مرحله سنبله تا پایان پر کردن دانه ها ،نسبت به حذف علف های هرز غیر مجاز،سایر محصولات ،ارقام خارج از تیپ اقدام گردد.

پنبه و دانه های روغنی :

11-با توجه به فرا رسیدن زمان برداشت کلزا و جهت تعین زمان مناسب برداشت به کشاورزان توصیه می شود بازدید مستمر از مزارع داشته باشند تا در اولین فرصت نسبت به برداشت بموقع اقدام شود.

12- با توجه به تراکم علف های هرز هم خانواده کلزا و جهت تسهیل در برداشت و جلوگیری از ریزش دانه،در حد امکان نسبت به حذف  علف های هرز به روش دستی اقدام شود.

13-کشاورزانی که قصد کشت آفتابگردان بهاره دارند در صورت تامین بودن رطوبت خاک در اسرع وقت نسبت به کشت اقدام نمایند.و در صورت عدم تامین رطوبت خاک بخصوص در شرق استان،نسبت به آبیاری و سپس کشت اقدام نمایند.

14-مزارع کلزایی که در مرحله پر شدن دانه قرار دارند بخصوص در شرق استان در صورت خشک بودن عمق 10 سانتی متری خاک نسبت به آبیاری اقدام نمایند.

15- توجه به اهمیت تاریخ کاشت در تولید محصول، علی رغم پیش بینی بارش طی روزهای اینده، به پنبه کاران عزیز توصیه می شود کشت پنبه را ادامه دهند.

16-سله ناشی از بارندگی، یکی از ریسک های مهم مزارع تازه کشت شده پنبه است، با توجه به پیش بینی بارش اندک در سطح استان، پنبه کاران عزیز، آمادگی لازم برای سله شکنی را داشته باشید.

17-تراکم بوته و سبز یکنواخت بذر نیز در عملکرد نهایی پنبه بسیار موثر است. با تنظیم کارنده و رعایت دستورالعمل فنی کاشت، مزرعه یکدست ایجاد نمایید.

18-علی رغم افزایش دما، ضدعفونی دقیق بذر پنبه با قارچکش و حشره کش مناسب مورد تاکید کارشناسان است.

19-شایسته است پنبه کاران عزیز استان از علف کش پیش رویشی و کودهای پایه در دیسک آخر استفاده نمایند.

20-کشاورزان عزیز حتما بذرهای استاندارد را از نمایندگی های مورد تایید سازمان کشاورزی تهیه نمایند. احتمال بروز مشکلات غیر منتظره از کشت رقم های خارجی، ارقام سایر استان ها و بذر خود مصرفی زیاد است.

21-کشاورزانی که تمایل به کشت پنبه با روش کشاورزی / خاکورزی حفاظتی دارند، حتما برای برنامه ریزی مبارزه با علف های هرز، با کارشناس پهنه و محقق معین پنبه مشورت نمایند.

22-با توجه به پیش بینی وزش باد شدید کشاورزان عزیز مراقب خسارت باد به  ماشین های آبیاری باشند.

23- برای کمک پنبه به کاران عزیز، تیمی از اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور برای شهرستان های مختلف تعین شده است. پنبه کاران عزیز برای استفاده از خدمات مشاوره ای رایگان، شماره تماس محقق معین منطقه خود را از مرکز خدمات یا اداره جهادکشاورزی دریافت نمایند.

باغبانی:

 

حفظ نباتات:

24-با توجه به احتمال وقوع بارش های پراکنده در مناطق کوهپایه و میان دشت در روزهای دوشنبه و سه شنبه به کشاورزان و باغداران توصیه می شود از هر گونه سمپاشی خودداری نمایند.

25-در روز چهارشنبه با توجه به خروج سامانه بارشی پایداری شرایط جوی کشاورزان و باغداران می توانند نسبت به سمپاشی مزارع و باغات خود اقدام نمایند.

اخبار برگزیده