اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت  خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،  اطلا عات دیسشکاشن  هواشناسی استان گلستان که در چهارشنبه مورخ17/2/99  برگزار شدبراساس توصیه های فنی  هواشناسی کشاورزی  و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مونیتورینگ  ، از طریق  سامانه1559 باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید:

 كشاورزان،باغداران با مشورت كارشناسان و مروجان مراكز خدمات ، ناظرين مزارع و كلينيك هاي گياه پزشكي با توجه به پيش بيني وضعيت جوي نسبت به توصيه هاي ذيل نيز اقدام فرمايند:

 

زراعت : 

1 کشاورزان محترم می توانند نسبت به آماده سازی بستر کشت ذرت،سورگوم و یونجه در روزهای جمعه و شنبه اقدام نمایند

.2-- کشاورزان محترم می توانند نسبت به برداشت سیب زمینی،نخود فرنگی و باقالا در روزهای جمعه و شنبه اقدام نمایند.

 3- - کشاورزان محترم می توانند نسبت به وجین و مصرف کود سرک در مزارع گوجه فرنگی و محصولات جالیزی از بعداظهر روز شنبه اقدام نمایند

. شركت خدمات حمایتي :  -

4- کشاورزان پیشرو و مکانیزه با توجه به نزدیکی فصل برداشت کلزا و گندم نسبت به سرویس ماشین برداشت خود اقدام عاجل فرمایند.

 5-  پیمانکاران تولید  بذر گندم وجو  حتما سم قارچ کش با توجه به شرایط اقلیم منطقه ای که رطوبت بالا می باشد  استفاده فرمایند.

-6- کشاورزان و پیمانکاران تولید بذر گندم و جو حتما مخلوط کشی در مزرعه انجام دهید و نسبت به خلوص مزرعه حساسیت بیشتری اعمال فرمایند.

 7-. -با توجه به شرایط رطوبتی خوب استان سریعا نسبت به کشت محصولات بهاره اقدام فرمایید و سهمیه کود مربوط از کارگزاری مجاز دریافت نمایند

پنبه و دانه هاي روغني :

 8--با توجه به افزایش دما در هفته جاری و جهت تعین زمان مناسب برداشت ارقام زودرس کلزا به کشاورزان توصیه می شود بازدید مستمر از مزارع داشته  باشند تا در اولین فرصت نسبت به برداشت بموقع اقدام شود

.9 - با توجه به تراکم علف های هرز هم خانواده کلزا و جهت تسهیل در برداشت و جلوگیری از ریزش دانه،در حد امکان نسبت به حذف  علف های هرز به روش  دستی اقدام شود. 

10-کشاورزانی که قصد کشت آفتابگردان بهاره دارند در صورت تامین بودن رطوبت خاک در اسرع وقت نسبت به کشت اقدام نمایند.

11 .. -با توجه به شرایط مساعد دمایی،کشاورزان عزیز ضمن رعایت اصول فنی در کشت پنبه راتعجیل نمایند.

 12 -علاوه بر اهمیت تاریخ کاشت، تراکم بوته و سبز یکنواخت بذر نیز در عملکرد نهایی پنبه بسیار موثر است. با تنظیم کارنده و رعایت دستورالعمل فنی  کاشت، مزرعه یکدست ایجاد نمایید.  .

13 ضدعفونی دقیق بذر پنبه با قارچکش جهت کاهش تلفات ناشی از پوسیدگی بذر توصیه می شود.

 14 . می توان  در صورت ضد عفونی بذر پنبه  با حشره کش مناسب می توان چند نوبت سمپاشی بر علیه آفات اول فصل پنبه نظییر تریپس و شته شد.

15-تغییر سریع شرایط جوی به دلیل ورود سامانه های متعدد و وزش باد، ویژگی فصل بهار است، کشاورزان عزیز مراقب خسارت باد به  ماشین های آبیاری  باشند. 

16-با توجه به بارش های خوب و مستمر سال گذشته و سالجاری، احتمالا بانک بذر علف های هرز خاک بیش از حد معمول خواهد بود.کشاورزانی که تمایل به  کشت پنبه با روش کشاورزی / خاکورزی حفاظتی دارند، حتما برای برنامه ریزی مبارزه با علف های هرز، با کارشناس پهنه و محقق معین پنبه مشورت نمایند . در کشت معمول پنبه نیز استفاده از علف کش پیش رویشی در دیسک آخر توصیه می شود.

17-پنبه کاران عزیز ضمن ارتباط با کارشناسان پهنه می توانند با محققین معین منطقه خود نیز مشورت نمایند شماره تماس محققان معین از ادارات کشاورزی قابل دریافت است.

باغبانی:

18-با غداران محترم در باغات مرکبات وزیتون که در مرحله گلدهی هستند به دلیل جلوگیری از ایجاد تنش و استرس هیچگونه عملیات تغذیه انجام ندهند.

19-در باغات هسته دار میان رس و دیررس محلول پاشی با کود میکرو و در باغات زودرس محلول پاشی با کود20-20-20 انجام دهند.

20--گلخانه داران محترم طبق پیش بینی جوی از عصر روز چهارشنبه17/2/99 تا اواسط شب وزش باد نسبتا شدید اتفاق خواهد افتاد تمهیدات لازم را اقدام نمایند.

حفظ نباتات:

21-با توجه به شرایط جوی به کشاورزان گرامی توصیه می شود در مزارع گندم  زود کاشت که در مرحله ظهور سنبله و گلدهی قرار دارند جهت پیشگیری از  وقوع بیماری بلایت فوزاریومی سنبله نسبت به سمپاشی مزرعه با یک قارچکش سیستمتیک مناسب اقدام نمایند.

  22- -در مزارع گندم دیر کاشت در صورت مشاهده علایم بیماری های لکه برگی  و زنگ روی برگهای  بالایی حتما با یک قارچکش مناسب اقدام به  سمپاشی  اقدام  نمایند.

  23- -با توجه به شرایط جوی برای بروز بیماری پوسیدگی قهو ه ای (مومیایی)درختان میوه هسته دار به باغداران گرامی توصیه می شود هم در مرحله گلدهی  و هم در مرحله تشکیل میوه پس  از ثبات و مساعد شدن نسبت به سمپاشی درختان با یک قارچکش مناسب و توصیه شده اقدام نمایند

 24-سمپاشی مزارع گندم برای پیشگیری و کنترل بیماری ها

- سمپاشی باغات هسته دار و دانه دار و زیتون برای کنترل آفات و بیماری ها

 مزارع دیر کاشت کلزا که در 50  درصد گلدهی رسیدن سمپاشی مرحله دوم برای پیشگیری از اسکلرو تینیا انجام شود. -

اخبار برگزیده