اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام:

 

 

123 طرح کشاورزی استان ایلام با اعتبار حدود 500 میلیارد تومان و اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار و 920 نفر در نقاط مختلف استان ایلام با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وزیر نیرو بوسیله رییس جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس مورد بهره برداری یا کلنگ زنی قرار گرفت.

در چارچوب پویش «هر هفته؛ الف-ب -ایران» طرح های «٢٢ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی تحت فشار فکه» و «سد مخزنی شهدای ایلام (گلال)» با اعتبار یک هزار و ١٠٠ میلیارد تومان از طرح های وزارت نیرو و همچنین طرح «شبکه آبیاری در ٢٧ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهلران و مهران و ایوان» و ١٢3 طرح دیگر با اعتبار 4٨٢ میلیارد تومان در بخش کشاورزی، صبح روز پنج شنبه با دستور حسن روحانی رییس جمهوری در استان ایلام به بهره برداری رسید.

آب گیری سد شهدا در منطقه چوار از توابع شهرستان ایلام و بهره برداری از 22 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش سامانه های گرمسیری و مهار آبهای مرزی از مهمترین پروژه هایی بود که دیروز از طریق ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسید و دیگر طرح ها در حوزه های دام و طیور، گلخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی، آب و خاک، منابع طبیعی و آبخیزداری بود که افتتاح یا کلنگ زنی شدند.

در سفر وزیر جهاد کشاورزی چهار سیلوی ذخیره گندم با ظرفیت 100 هزار تن با اعتبار 13 میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت که با آغاز به کار این سیلوها ظرفیت ذخیره گندم استان ایلام به 400 هزار تن افزایش می یابد.

بهره برداری از 11 طرح دام و طیور با سرمایه گذاری بیش از هفت میلیارد تومان و اشتغال زایی 39 نفر، آغاز عملیات اجرایی یک مجتمع گلخانه ای و سه طرح آب و خاک با اشتغال زایی 580 نفر و سرمایه گذاری 71 میلیارد تومان از این طرح ها بود.

اما از مهمترین پروژه های مد نظر در سفر وزیر جهادکشاورزی به استان ایلام بهره برداری از شبکه ها و سیستم های مدرن آبیاری و زهکشی به وسعت 26 هزار هکتار در شهرستان های مهران، ایوان و دهلران بود که از طریق ویدیو کنفرانس با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

این طرح ها از محل پروژه های مهم مهار آب های مرزی، سامانه گرمسیری و احیای دشت های ایلام و خوزستان با اعتبار 371 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی است که بهره برداری از این طرح ها اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار و 200 نفر را در پی دارد.

 شک وجود این طرح های آبی و خاکی و سیستم های مدرن آبیاری در کاهش بیکاری، افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی استان به 260 هزار تن در سال، ارتقای وضعیت رفاهی، معیشتی و اقتصادی کشاورزان استان منجر می شود.

افتتاح طرح های کشاورزی موجب رونق و توسعه ایلام می شود

 وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت های قابل توجه ایلام در بخش کشاورزی گفت: پروژه های که فردا مورد بهره برداری یا کلنگ زنی قرار می گیرند بدون شک موجب شکوفایی و رونق این استان در زیربخش های مختلف این‌ حوزه می شود.

کاظم خاوازی روز چهارشنبه در بدو ورود به ایلام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه های آبی و خاکی مورد بهره برداری چون شبکه آبیاری و زهکشی سامانه گرمسیری علاوه بر اینکه رونق کشاورزی استان را در پی دارد موجب مدیریت بهینه مصرف آب نیز می شود.

اراضی مستعد مهران ظرفیت ایجاد طرح های نوین کشاورزی را دارد

 وزیر جهاد کشاورزی گفت: اراضی طبیعی استان ایلام به ویژه شهرستان مرزی مهران پتانسیل و ظرفیت ایجاد تحول کشاورزی و منابع طبیعی را با اجرای طرح های جدید و بدیع دارد.

کاظم خاوازی عصر چهارشنبه در جریان بازدید از سامانه گرمسیری شهرستان مهران اظهار داشت: سیمای کشاورزی استان ایلام با تکمیل نهایی سامانه های گرمسیری، مهار آب های مرزی و احیای دشت های جنوب استان دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد کما اینکه از هم اکنون این تحولات کاملا مشهود است.

وی افزود: وزارت نیرو آب مورد نیاز سامانه گرمسیری را تامین کرده ولی در برخی از نقاط به علت مشکلات مالی و کمبود منابع اعتباری تامین آب مورد نیاز سامانه با مشکل و کندی مواجه شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هم در جریان این بازدید گفت: کل پروژه سامانه گرمسیری از مبدا در استان کردستان تا دهلران به عنوان انتهای طرح 440 کیلومتر است که 17 هزار و 559 هکتار از اراضی استان ایلام زیر اجرای این طرح رفته است. علی مراد اکبری با بیان اینکه اراضی تحت اجرای این طرح به سه شیوه نوین و کلاسیک انجام می شود، تاکید کرد: 11 هزار و 500 هکتار در مهران، پنج هزار هکتار در دهلران و یک هزار هکتار از این سامانه در حوزه شهرستان ایلام است.

وی در تامین آب سامانه گرمسیری هم یادآور شد: 930 میلیون مترمکعب آب انتقالی از رودخانه سیروان کردستان و 700 میلیون متر مکعب هم از محل آب های داخلی و سدهای استان برای اجرای این طرح تامین می شود.

وی سهم آب انتقالی استان ایلام را 45 درصد عنوان و اضافه کرد: بخش عمده ای از اجرای طرح در استان های ایلام و کرمانشاه با قرارگاه خاتم الانبیا است.

سد شهدای ایلام توسط رییس جمهوری افتتاح شد؛رییس جمهوری پنجشنبه یازدهم اردیبهشت ماه از طریق ویدئو کنفرانس دستور افتتاح سد شهدای ایلام( گلال) را صادر کرد.

پروژه آبیاری سد مخزنی گلال با سرمایه‌گذاری 200 میلیارد ریالی به صورت ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهوری و وزیر نیرو و با گزارش حضوری مدیرعامل شرکت منابع آب ایران افتتاح و به بهره برداری رسید.

شبکه آبیاری دهلران برای پنج هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد می‌کند

برنامه های سفر وزیر جهادکشاورزی و معاونان وزیر نیرو ظهر دیروز و با افتتاح طرح های کشاورزی استان ایلام به پایان رسید.

بدون شک این طرح ها که عمده آنها در زمینه آب و خاک بود در رونق کشاورزی استان و احیای اراضی دیم و بایر نقشی موثر خواهد داشت.

کلمات کلیدی : وزیر جهاد کشاورزی ایلام
اخبار برگزیده