اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از رعایت تمهیدات تغذیه ای برای تولید محصولات زراعی با توجه به بارش های زیاد سال جاری و شرایط رشد مناسب از یک طرف و همچنین در برخی مناطق جاری شدن سیل، رواناب و بروز خساراتی از قبیل ماندابی در اراضی زراعیدر قالب توصیه فنی به بهره برداران از طریق کارگزاری های رسمی این شرکت در گیلان خبر داد.

دکتر صالح محمدی با بیان اینکه عمده محصولات زراعی در مرحله جهش رشدی به سبب شرایط مساعد آب و هوایی قرار می گیرند نیاز غذایی بیشتری را به ویژه در اراضی دیم طلب می نماید. این امر مستلزم اعمال دستورالعمل های مدیریت تغذیه گیاهی منتشره متناسب با محصولات در مناطق و با نظر کارشناسان مجرب است. اصول فنی تغذیه و نگهداری مزرعه در شرایط خاص آب و هوایی وبارندگی های زیاد نیاز به توجه ویژه دارد. لذا توصیه های فنی زیر تاکید می شود؛

مدیریت تغذیه ای در مراحل گلدهی کامل و شروع غلاف بندی کلزا

 

  • آب گرفتگی طولانی در اراضی پست و با خاک سنگین به وقوع می پیوندد و در اراضی سبک و شیبدار معمولا" تخلیه آب براحتی انجام می شود.
  • محلول پاشی سولفات آمونیم ( غلظت 5 در هزار) به همراه محلول پاشی کود پتاسیمی با حلالیت بالا یا کود36 –12- 12 ( غلظت 5 در هزار) همراه با عناصر کم مصرف روی و آهن ( غلظت 5 در هزار) و اسید آمینه ( 3 در هزار) انجام شود.
  • استفاده از کودهای پتاسیمی محلول در آب به مقدار 10 کیلوگرم در هکتار به همراه آب آبیاری
  • مصرف سرک کود اوره به مقدار 120 کیلوگرم در هکتار یا 70 کیلوگرم اوره + 100 کیلوگرم  در هکتار سولفات آمونیم همراه با کود پتاسیم در مناطق سردسیر که کلزا در مرحله ساقه دهی و شروع غنچه دهی می باشد.
  • مدیریت های تغذیه ای فوق مرتبط با شرایط ماندابی بوده و لازم است پس از رفع شرایط ماندابی و گاوروشدن زمین اعمال گردد.
اخبار برگزیده