اخبار

.

4 تفاهم نامه همکاری مشترک کشاورزی بین ایران و فرانسه در تهران امضا می شود

 

مدیرکل امور بین‌الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی از امضای 4 تفاهم نامه مشترک بین وزرای کشاورزی ایران و فرانسه تا ماه آینده در تهران خبر داد و گفت: محصولات کشاورزی مانند پسته، خرما، زعفران، گیاهان دارویی،‌سبزی و صیفی و انوع آبزیان مانند میگو براساس مذاکرات بین ایران و فرانسه به این کشور صادر می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی به نقل از ایسنا،هومن فتحی اظهار کرد: 4 یادداشت تفاهم همکاری مشترک بین ایران و فرانسه در زمینه‌های حفظ نباتات، بهداشت دامی و دامپزشکی، تحقیقات و آموزش کشاورزی و ارتقا بهره وری غلات تا ماه آینده بین دو وزیر کشاورزی ایران و فرانسه در تهران امضا می‌شود.

وی افزود: در پی سفر وزیر کشاورزی فرانسه به تهران و انجام تفاهمات مشترک مقرر شد تا 4 سند همکاری مشترک بین دو کشور در زمینه کشاورزی تدوین شود که تاکنون سه سند آن به صورت مشترک آماده شده و یک سند دیگر باقی مانده است.

وی ادامه داد: یک مساله دیگر نیز در بین مقامات دو کشور فرانسه و ایران مطرح شد که مرتبط با کشاورزی اکولوژیکی بود و احتمالا طی ماه آینده مقدمات برگزاری کنفرانسی مشترک در ایران بین دو کشور فراهم می‌شود.

فتحی اظهار کرد: با توجه به تمایل وزیر جهاد کشاورزی ایران و استقبال طرف فرانسوی درصدیم تا در فضای پساتحریم، صادرات تکنولوژی، تبادل تکنولوژی و جذب سرمایه برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران در زمینه های مختلف کشاورزی گسترش یابد که در این زمینه می توان به صادرات انواع محصولات کشاورزی مانند آبزیان از جمله میگو، محصولات باغی مانند پسته، زعفران ، خرما گیاهان دارویی ،‌ سبزی و صیفی و دیگر محصولات کشاورزی که توانایی تولید و صادرات محصولات آن وجود دارد اشاره کرد.

وی گفت: یکی دیگر از تفاهم‌هایی که بین دو وزیر کشاورزی ایران و فرانسه مطرح شده است در زمینه تولید مشترک مرغ در ایران با برند فرانسه برای افزایش صادرات این محصول است و دیگر هدف وزیر جهاد کشاورزی احیا صادرات آبزیانی مانند میگو به فرانسه است چرا که این کشور در گذشته‌های نه چندان دور یکی از مشتریان اصلی میگوی ایرانی به شمار می‌رفت.

فتحی گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک نیز 25 شرکت سرمایه‌گذاری فرانسوی در زمینه کشاورزی که به همراه مقامات این کشور به تهران سفر کرده بودند در جلسات مشترک حضور داشتند و مقرر شد تا ضمن تاسیس شرکت مشترک سرمایه‌گذاری در زمینه کشاورزی بین ایران و فرانسه در زمینه تولید و توسعه صادرات محصولات کشاورزی مانند انواع لبنیات، انواع آبزیان، گیاهان دارویی، تولید بذر، اصلاح نژاد و ... به اقدامات لازم بین بخش های خصوصی دو کشور انجام شود.

 

اخبار برگزیده